• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Varför fungerar inte invertern när man t.ex. ska ladda telefonen men när man startar något som förbrukar mer ström?
Just laddning av telefoner, Ipads etc är största användningsområdet för inverter för oss.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Tack , men jag ser nu på min 230-laddare att utgången är på 42V-2,0A! Hur ser det ut på era originaladdare? När jag läser om batteriet står det 36V 18AH. Vet ni någon som passar eller kan man köra med de som ni har tipsat om? Jag har en Farfrees F20 Pro elcykel
Tommy

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Det kan godt være at jeg er overforsigtig, men jeg ville aldrig anvende en lader der ikke er godkendt af batterifabrikanten.

Jer er af den overbevisning, at det er forkert udstyr eller forkert anvendelse af udstyr, der giver de problemer, der får batterier til at tage fyr.

Da jeg ikke har kunnet finde en lader fabrikeret/godkendt af Bosch, der går fra 12V til 42V, så anvender jeg 230V laderen der fulgte med cyklen og batteriet ved køb, og så får jeg de 230V fra min inverter, da jeg aldrig står på landstrøm

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det kan godt være at jeg er overforsigtig, men jeg ville aldrig anvende en lader der ikke er godkendt af batterifabrikanten.

Jer er af den overbevisning, at det er forkert udstyr eller forkert anvendelse af udstyr, der giver de problemer, der får batterier til at tage fyr.

Da jeg ikke har kunnet finde en lader fabrikeret/godkendt af Bosch, der går fra 12V til 42V, så anvender jeg 230V laderen der fulgte med cyklen og batteriet ved køb, og så får jeg de 230V fra min inverter, da jeg aldrig står på landstrøm
Instämmer, jag har slängt flera nya "kina-laddare" som ingått i köp av "budgetbatterier", jag litar absolut inte på dessa billiga laddare.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Om man då försöker med en liten inverter till 12v uttaget med ren sinus som klarar min laddare som är stämplad in 230V -1,8A max känner ni till någon sådan? Det är det enda jag då behöver 230V till.
Tommy

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det finns en uppsjö, men dessa borde funger för dig (230Vx1.8A=414W) och varumärkena har testats av många. Har också en "lägre" prislapp än Victron, Dometic etc.:

Sedan finns det alla andra billiga på nätet, men då är vi i samma läge som att köpa en laddare för 12V direkt som beskrivs ovan.

Har du inte allt för bråttom, brukar Clas Ohlson ha 15%-rabattkampanjer under våren. Dock har den bara 400W som kontinuerlig effekt såg jag nu - så den är kanske inte så lämplig iafl för dig.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Tack , men jag ser nu på min 230-laddare att utgången är på 42V-2,0A! Hur ser det ut på era originaladdare? När jag läser om batteriet står det 36V 18AH. Vet ni någon som passar eller kan man köra med de som ni har tipsat om? Jag har en Farfrees F20 Pro elcykel
Tommy
Använder 2 av dessa till mina Ecoride batteri 36v. Där original laddaren ger 42v

Toppen