• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Varför fungerar inte invertern när man t.ex. ska ladda telefonen men när man startar något som förbrukar mer ström?
Just laddning av telefoner, Ipads etc är största användningsområdet för inverter för oss.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Det tyder på att den behöver en viss last för att "hoppa igång". Någon elektronisk anledning till detta menar jag.
Inverten drar ju ström även utan last.
Har du provat att först starta en större last, sedan koppla på laddningen av telefon/surfplatta och sedan stänga av den större lasten?

Senast ändrad:

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Det tyder på att den behöver en viss last för att "hoppa igång". Någon elektronisk anledning till detta menar jag.
Inverten drar ju ström även utan last.
Har du provat att först starta en större last, sedan koppla på laddningen av telefon/surfplatta och sedan stänga av den större lasten?
Helt rätt att den behöver en viss last för att dra gång. Har inte provat det du skriver men ska göra det

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Märkligt fenomen..jag har haft flera varianter av inverters i husbilar m.m. och har kunnat stoppa i en 230V laddare för mobil och det har fungerat. Installerade för ett tag sedan en 1200W Victron-inverter åt en kompis och den testade vi funktionen på med en mobilladdare.
En fyrkantsvåginverter kanske beter sig annorlunda vs. en sinusvågsvariant?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Märkligt fenomen..jag har haft flera varianter av inverters i husbilar m.m. och har kunnat stoppa i en 230V laddare för mobil och det har fungerat. Installerade för ett tag sedan en 1200W Victron-inverter åt en kompis och den testade vi funktionen på med en mobilladdare.
En fyrkantsvåginverter kanske beter sig annorlunda vs. en sinusvågsvariant?
Vilket var det märkliga fenomenet?

HVAC

HBK Intresserad
Kommun
Båstad
Är det fyrkantvåg skulle det nog kunna bli problem med små laddare. Jag har haft problem med elektriska spikpistoler med min sinusinverter. Den reglerar inte snabbt nog. Men det har nog inte med detta att göra.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Att den inte går igång utan "tung" belastning! Aldrig hört om det förut...
Beror antagligen på vilken inverter/märke man har.
Alla har inte "sleep-mode" med automatisk start (för att spara på tomgångsströmen).

Och med "sleep-mode" behöver man komma över ett "tröskelvärde" för att invertern ska starta.
Tex. en mobilladdare har sannolikt för liten förbrukning för komma över detta värde för att den ska starta.
Har man en "enklare" inverter, så är den "alltid på", när du har den på "On" - och du kan använda dina 230V-prylar som om du vore hemma.

Toppen