johan ström
FD HBK Medlem
Hej ska köpa en inverter och undrar om nån har denna
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Sedan så gillar jag ju lågfrekvensinvertrar bättre typ denna 2 000 W 12 V låg frekvens ren sinusvåg off-galler effektinverterare 220 V-240 V AC med toppeffekt upp till 6000 W (2 kW normal, 6 kW överspänningseffekt) : Amazon.se: Bygg, el & verktyg men det är ju jag det. Här är ju även en kraftig laddare inbyggd. Enda nackdelen är väl att de har en något högre egenförbrukning. Denna modell finns även i 3000/9000W med 90Amp laddning.
Japp, det är en "riktig" sak, inga Mosfet utan riktig tranformator och sådan väger, tror min väger 27,5, det är 3000/9000 som jag harDen väger 26 Kg..?
Ja det var ju du som "lurade" mig att köpa denJag håller med Blaser338.
Se mina kommentarer här.
Inverter erfarenheter
Hej alla prylnördar, och ni alla andra såklart. Tänkte vi kunde ha en tråd om erfarenheter kring 12V inverter/omformare. Jag själv har en gammal Dometic SI-1500 (originalmont. från Hymer), den har en max. effekt på 2kW och 1,5kW kontinuerligt den är mycket stor och otymplig, men gör sitt jobb...www.husbilsklubben.se
Du måste ta hänsyn till hur mycket ström BMS klara också, här ett förslag finns på Amazon också.Hej ska köpa en inverter och undrar om nån har denna
Carbest Inverter 12V Ren Sinus 3000W
sunwind Sinusomformare 2500W
eller denna ska köra Nespresso maskinen och ladda datorn, har idag ett litium sbl 150 ah och 185w solpanel, eller har ni nåt annat märke som ni vet är bra men ej över 6500kr mvh johan
Ja naturligtvis så måste hänsyn tas till BMS. Är man inte van vid LiFePO4 så kanske man inte tänker så långt så för att kunna ta ut 2000W, kontinuerligt, ur ett Li batteri så måste BMS klara minimum 150A (13,2Vx150A=1980W) och då det tydligen är 150Ah batteri så ska man ju helst inte belasta det med mer än 1C (150A) heller för att cellerna ska må bra.Du måste ta hänsyn till hur mycket ström BMS klara också, här ett förslag finns på Amazon också.
![]()
Epever IPower PLUS Inverter 1500W ren sinus DC12V / AC230V (Schuko)
Kraftfull inverter från Epever med ren sinusvåg på 1500W. Ipower Plus är modellen för dig som ställer extra höga krav på en stabil och ren spänning. Modellen klarar de allra tuffaste jobben och driver enkelt mer krävande strömlaster så som AC, kylskåp, dammsugare, kaffemaskin, elverktyg etc...sunlux.se
Behöver en som kan leverera 2200w under några sekunder sen funkar det med 1800wSBL-batteriet kan du "bara" belasta med 150ah. Så du kommer inte kunna nyttja en inverter på mer än 1800w.
Kolla me Energilandet tror billigare bra support mvhHej ska köpa en inverter och undrar om nån har denna
Carbest Inverter 12V Ren Sinus 3000W
sunwind Sinusomformare 2500W
eller denna ska köra Nespresso maskinen och ladda datorn, har idag ett litium sbl 150 ah och 185w solpanel, eller har ni nåt annat märke som ni vet är bra men ej över 6500kr mvh johan
Hitta ett PlayStation som går på 12V eller åk med och testa att underhålla mina ungar genom Tyskland. Äter gladeligen batterier för denna bekvämlighet.Har lite svårt att tänka inverter , varför?? skaffa 12volts grejor istället, inverter äter ju bara upp batteriet
om jag köper 2000w så kommer den klippa på en gång även om jag kör nåt svagt ? har en victron 375w funkade fint på det mesta men vill ha den lyxen med Nespresso iblandSBL-batteriet kan du "bara" belasta med 150ah. Så du kommer inte kunna nyttja en inverter på mer än 1800w.
Nej absolut inte. du kan köra den utan problem.om jag köper 2000w så kommer den klippa på en gång även om jag kör nåt svagt ? har en victron 375w funkade fint på det mesta men vill ha den lyxen med Nespresso ibland
tackNej absolut inte. du kan köra den utan problem.