• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter eller?

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Så fort jag läser om invertrar på diverse sidor eller pratar med folk så kommer alltid diskussionen upp om ren eller modifierad kurva. Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer ? Finns det någon som har problem eller som eldat upp laddare, datorer, telefoner ? Hur mycket sanning ligger det bakom detta egentligen ? Hade det vart så så tror jag det hade skrivits spaltmetrar om detta på forumet, men det är tyst som i graven. Inga skrönor eller rykten nu utan gärna rena fakta, har du vart drabbad nyligen inte för tio år sedan.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Tack för många tips från Er alla!
Men vad säger Ni om mitt följande förslag: Varför inte ansluta ett dieseldrivet elverk istället för inverter?
Då laddar man ju också batterierna i bilen och i bodelen som om man står uppkopplad mot elstolpe!
Du blir sannoligt inte den populäraste killen på ev ställplatser om du har den konfigurationen.

Kan möjligtvis fungera vid fricamping utan grannar om du själv tycker det är OK med dieselavgaser och oljud.

Hejs
Claes 105
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har en inverter på 3500 w som vi använder flera gånger om dan till hårblås, 1500 w kaffebryggare, dammsugare, laddning av dator och cykelbatterier mm. Har använt den o 2,5 år nu och den fungerar kanonbra, likaså batteriet märks ingen skillnad på.
Hej, lite avis på din bil faktiskt. Du har väl rätt stor batteribank i den?
 
F

Fd.47585

Guest
Jag har en inverter på 3500 w som vi använder flera gånger om dan till hårblås, 1500 w kaffebryggare, dammsugare, laddning av dator och cykelbatterier mm. Har använt den o 2,5 år nu och den fungerar kanonbra, likaså batteriet märks ingen skillnad på.

Med tanke på att man hemma i huset/lägenheten har max 2300 Watt innan proppen går så undrar jag hur behovet av 3500 watt uppkommer?!?
Om/När man utnyttjar dessa 3500 Watt drar det med förluster över 300A på 12 volt-sidan, det KRÄVER kablar av gigantisk area (185 mm2 med koppar eller 240 mm2 med alluminium (Kabelstickan - hjälper dig att välja rätt varje gång)).
Har man som vi 200 Ah batteribank som inte skall dras ut mer än till 50% (100 Ah) så kan man köra invertern (på 3500 watt) i 20 minuter!
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Med tanke på att man hemma i huset/lägenheten har max 2300 Watt innan proppen går så undrar jag hur behovet av 3500 watt uppkommer?!?
Om/När man utnyttjar dessa 3500 Watt drar det med förluster över 300A på 12 volt-sidan, det KRÄVER kablar av gigantisk area (185 mm2 med koppar eller 240 mm2 med alluminium (Kabelstickan - hjälper dig att välja rätt varje gång)).
Har man som vi 200 Ah batteribank som inte skall dras ut mer än till 50% (100 Ah) så kan man köra invertern (på 3500 watt) i 20 minuter!
Nu är det sällan eller aldrig som jag utnyttjat 3500 w När vi köpte bilen var den utrustad med den invertern. Det har aldrig varit några problem att använda 230 v i husbilen till kaffebryggare, dammsugning, hårblås, mm. trots att vi legat många dygn utan laddning vid mulet väder.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bluff och båg den viktigaste informationen på skylten var nog made in china, ett land som kan sälja batterier 18560 som 5 ah tim fast de är på 0,9 ah med falska etiketter kan ju lura vem som helst. Sen sitter det ju uttag för den engelska marknaden. Sopor.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Frågan du bör ställa dig är: VARFÖR skall du köpa något annat än det bästa, dvs en inverter med ren sinusvåg och hög verkningsgrad? OK, det finns en liten prisskillnad mellan de med ren sinus och de med "modifierad sinus", dvs trappstegsspänning, men skillnaden är inte överdrivet stor om du inte kräver enorma effektuttag, och om du, som jag, satsar på "rätt" märke kommer du relativt billigt undan. Jag har installerat den här: https://www.amazon.de/gp/product/B07MDXH4PH/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 köpt på Amazon i tyskland). Finns förresten nu också på svenska Amazon: EPEVER ren sinus spänningsomvandlare IP-serie inverterare växelriktare 12 V DC till 230 V AC strömomvandlare (IP1500-12, 1500 W 12 V/230 V): Amazon.se: Industrial
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Frågan du bör ställa dig är: VARFÖR skall du köpa något annat än det bästa, dvs en inverter med ren sinusvåg och hög verkningsgrad? OK, det finns en liten prisskillnad mellan de med ren sinus och de med "modifierad sinus", dvs trappstegsspänning, men skillnaden är inte överdrivet stor om du inte kräver enorma effektuttag, och om du, som jag, satsar på "rätt" märke kommer du relativt billigt undan. Jag har installerat den här: https://www.amazon.de/gp/product/B07MDXH4PH/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 köpt på Amazon i tyskland). Finns förresten nu också på svenska Amazon: EPEVER ren sinus spänningsomvandlare IP-serie inverterare växelriktare 12 V DC till 230 V AC strömomvandlare (IP1500-12, 1500 W 12 V/230 V): Amazon.se: Industrial
Växelriktaren ser bra ut.
Men kollar lite på den inuti verkar uttaget sakna jord. Ingen kabel ansluten inuti till uttaget.
Ingen plint för jordanslutning från bilen finns att ansluta till på höljet.
Jag kan ha sett fel.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Växelriktaren ser bra ut.
Men kollar lite på den inuti verkar uttaget sakna jord. Ingen kabel ansluten inuti till uttaget.
Ingen plint för jordanslutning från bilen finns att ansluta till på höljet.
Jag kan ha sett fel.

På bilderna är inte jorden inkopplad så du ser inte fel.

Köpte invertern och genast skuvade jag upp den för att kontrollera om jorden är ansluten, i verkligheten är det inkopplat och sen finns det jordanslutning i höljet.

20201211_173837.jpg
 
Toppen