• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter eller?

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Så fort jag läser om invertrar på diverse sidor eller pratar med folk så kommer alltid diskussionen upp om ren eller modifierad kurva. Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer ? Finns det någon som har problem eller som eldat upp laddare, datorer, telefoner ? Hur mycket sanning ligger det bakom detta egentligen ? Hade det vart så så tror jag det hade skrivits spaltmetrar om detta på forumet, men det är tyst som i graven. Inga skrönor eller rykten nu utan gärna rena fakta, har du vart drabbad nyligen inte för tio år sedan.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag hade tidigare en 300W växelriktare (inverter) med modifierad sinus och konstaterade att prylarna jag kopplade till den blev mycket varmare än om jag körde dem på 230V från nätet.
Jag kopplade upp den till mitt oscilloskop och det jag såg var inte vackert. Den gav mer ström p g a trappstegen, men kom aldrig upp i samma toppspänning som ren sinus (325 Volt).
Den risken tog jag inte utan köpte en 300-Wattare med ren sinus bara för att ha till elektronik och ladda dammsugare mm.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En inverter med hög belastning drar ju ganska mycket ström. Möjligen kan man "slita ut" batterierna om den strömmen börjar närma sig batteriernas CCA. Men som så ofta kan det nog bero på batteriernas kvalitet och typ ("vanliga", AGM, Gel, Litium). LiFePO4 har säkert inga problem med höga strömmar.

En inverter med modifierad sinus funkar utmärkt på saker som bara består av en värmeslinga (vatten- och kaffekokare). Funkar också bra på en hel del andra saker.
Om det däremot finns induktanser (spolar och transformatorer) så kan jag tänka mig att det blir problem eftersom den modifierade sinusvågen innehåller stora kvantiteter övertoner (= de "stegen" i de fyrkantvågor var summa är den modifierade sinusen). Dvs. den innehåller inte bara 50Hz utan och så mycket av betydligt högre frekvenser, vars energi kan ställa till det.

Helt sant är nog att många köper en omvandlare med "ren" sinus för att vara på den säkra sidan och för att kunna använda den till allting och slippa bry sig.

MVH
Hans
En inverter med hög belastning drar ju ganska mycket ström. Möjligen kan man "slita ut" batterierna om den strömmen börjar närma sig batteriernas CCA. Men som så ofta kan det nog bero på batteriernas kvalitet och typ ("vanliga", AGM, Gel, Litium). LiFePO4 har säkert inga problem med höga strömmar.

En inverter med modifierad sinus funkar utmärkt på saker som bara består av en värmeslinga (vatten- och kaffekokare). Funkar också bra på en hel del andra saker.
Om det däremot finns induktanser (spolar och transformatorer) så kan jag tänka mig att det blir problem eftersom den modifierade sinusvågen innehåller stora kvantiteter övertoner (= de "stegen" i de fyrkantvågor var summa är den modifierade sinusen). Dvs. den innehåller inte bara 50Hz utan och så mycket av betydligt högre frekvenser, vars energi kan ställa till det.

Helt sant är nog att många köper en omvandlare med "ren" sinus för att vara på den säkra sidan och för att kunna använda den till allting och slippa bry sig.

MVH
Hans
Dåliga växelriktare har en till baksida.
De EMC störningar som uppstår pga den skitiga strömmen.
De elektromagnetiska fält som då bildas kan gå tillbaka i DC kablarna som är anslutna till solceller.
Då kan det bli radiostörningar från kablarna.
Finns det dessutom en MPPT laddare ( optimerare) kan det förstärkas ännu mer.
Problem eller inte med husbilar.
Jag tror inte det.
Däremot kan det vara så för större solcellsanläggningar.

Switchad ström skapar tyvärr störningar.
Spänningsomvandlare i många elprylar idag bygger på switchad teknik.
En växelriktare med modifierad fyrkantsvåg gör strömmen bara ännu smutsigare.
Elprylarna fungerar då

Inom fastighets branschen är det ett ganska stort problem med EMC störningar.

Åke
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja varje litet språng i sinuskurvan ger ju upphov dels till störningar men också energiförluster i apparater som inte är gjorda för en sån spänning det som kan hända är att kondensatorer i nätdelar får jobba mycket hårdare än avsett och till slut går sönder elektrolyter som går varma torkar så småningom ut och slutar fungera. Själv har jag en spänningsomvandlare till datorn 12 till 19volt som jag köpte på Jula och har fungerat bra går att ställa en mängd olika spänningar med den men 19v är det högsta. Har en 150w omvandlare som jag sällan använder annat än när jag måste ha den. Den drar ju trots sin litenhet en hel del ström blir varm och har en fläkt som går hela tiden fast ingen ansluten apparat har vägrat att fungera så den är nog bra gjord.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Mao så om man klarar sig utan micro, hårfön, kaffebryggare, dammsugare etc och andra bekvämlighets delar så borde man klara sig utan en inverter egentligen ?! Allt finns ju för 12 volt och klarar man sig på bara solceller eller landström då och då så är det ju klart.
Exakt. Vi laddar/strömförsörjer alla prylar via 12V; mobiler, iPads, router, powerbanks, pannlampor, TV och laptop. Inga problem.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Så fort jag läser om invertrar på diverse sidor eller pratar med folk så kommer alltid diskussionen upp om ren eller modifierad kurva. Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer ? Finns det någon som har problem eller som eldat upp laddare, datorer, telefoner ? Hur mycket sanning ligger det bakom detta egentligen ? Hade det vart så så tror jag det hade skrivits spaltmetrar om detta på forumet, men det är tyst som i graven. Inga skrönor eller rykten nu utan gärna rena fakta, har du vart drabbad nyligen inte för tio år sedan.
Modifierad sinus "hackar" sönder känslig elektronik. Dessutom förbrukas mer energi på grund av ökade förluster. Kört sönder både en TV och flera laddare till dator, tandborste, mobila routern och borrmaskinen. Rimlig rekommendation är nog att köra det som går direkt på 12V (även hårfön faktiskt) och skaffa en liten spänningsomvandlare 12V/230V 50Hz Ren Sinus till sådant som inte går att lösa på annat sätt. Jag valde en mindre 400W lösning och det har fungerat perfekt i flera år.
 

Gugge 123

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lerum
HBK-Nr
30218
Medlemskap
2024
Tack för många tips från Er alla!
Men vad säger Ni om mitt följande förslag: Varför inte ansluta ett dieseldrivet elverk istället för inverter?
Då laddar man ju också batterierna i bilen och i bodelen som om man står uppkopplad mot elstolpe!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för många tips från Er alla!
Men vad säger Ni om mitt följande förslag: Varför inte ansluta ett dieseldrivet elverk istället för inverter?
Då laddar man ju också batterierna i bilen och i bodelen som om man står uppkopplad mot elstolpe!
Diesel/bensin/gasolelverk förkommer i stora husbilar,det har vissa nackdelar vikt/buller/utrymme/underhåll tex. men har du mycket elkrävande utrustning,visst då kan det behövas.
I vanliga husbilar är detta överkurs.
Behöver du elverk så är ett litet relativt tyst Honda bensinelverk ett alternativ.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har hatt husbil med Onan bensinkraftverk på 3600 watt og 100 liter tank, greit når en parkerer i solen og katten skal være igjen i bilen. Ingen problem med å kjøre AC. Men det var nesten eneste gangen den var i gang på de årene jeg hadde den bilen. De andre har hatt en liten inverter for de få gangene vi har hat bruk for 230 volt og ikke tilgang til stolpe.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi har två invertrar, en waeco ren sinus 300W som vi kör tv dator och bluray på. En större 1500W modifierad sinus som vi har till kaffebryggaren.
Hitintills så har vi inte haft något missöde med någon.
Ett litet elverk från Honda eller kipor eller för den delen Biltema väger inte så mycket och är bra i nödfall. Vi har ett Biltema 1000W använt det 2 gånger på ett år, det var innan vi skaffade en dc-dc laddare.
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag har en inverter på 3500 w som vi använder flera gånger om dan till hårblås, 1500 w kaffebryggare, dammsugare, laddning av dator och cykelbatterier mm. Har använt den o 2,5 år nu och den fungerar kanonbra, likaså batteriet märks ingen skillnad på.
 
Toppen