• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intresserad hur länge? innan medlemskap

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 673

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Med risk för att verka tjatig:

Skriv motioner om de saker ni vill ha ändrade. Gör det redan nu, är mitt förslag, för annars blir det lätt bortglömt när diskussionen stannat av.
Detta är på inetet sätt i mtosatsställning till att diskutera frågan här, men finns det motioner som årsmötet kan ta ställning till lämnar man frågan till klubbens medlemmar att besluta om, och inte bara styrelsen.
Tiden går så fort, och rätt vad det är så är det dags för årsmötet!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Det slår mig en fråga: Hur många trodde för 20 år sedan att Ni skulle sitta vid en skärm och kunna tala med någon på andra sidan jordklotet eller exempelvis skriva i ett forum?

Hur många tror att det ser likadant ut om fem år?
Världen och Internet förändras med en rasande fart. Det gäller att anpassa sig...

Jag hoppas att klubben hänger med i denna utveckling och tror att den har förmågan för det verkar sitta några duktiga it-människor som styr denna sajt.

Det är min förhoppning att Husbilsklubben inte blir en klubb för inbördes beundran utan hittar former så att alla ska känna sig välkomna. Knyt inte åt säcken hårdare…

Jag tycker det finns en bra balans på vad alla kommer åt och kan använda och det som är öppet endast för medlemmar.

En intressant sajt ger nya medlemmar med automatik.

Knausen

F

F.d. 3727

Guest

Nu vågar jag mig på att tala om vad jag tycker i denna fråga.
Att få vara intresserad en tid för att "känna av klimatet" i klubben är ok men
en tidsbegränsning om låt säga tre månader skulle vara bra.
Min personliga inställning är att känner jag för klubben efter tre månader som
intresserad så begär jag fullt medlemskap. Skulle däremot klubben inte vara intressant
för mig att vara medlem i så är det ju bäst att söka andra intressantare objekt.
Nu har jag, med stöd av min hustru, lämnat min inställning i frågan.
God Jul till er alla från Inga och mig.
mvh. Olle.

F

F.d. 3

Guest

Håller helt med Peter Gustavsson i denna fråga.
Kanske 100.a lappen behövs för att utveckla klubben / hemsidan
mao ökade resurser till HBK.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Ni som vill stänga till sidan mera, får jag fråga vilket problem ni ser som kräver denna lösning?

Denna fråga var uppe på förra årsmötet och fick inget gensvar.

Vi har haft en makalös utveckling första året och den hade inte varit möjlig utan den öppenhet vi har. Man kan inte tvinga in medlemmar utan för många tar det lite tid.

F

F.d. 11846

Guest

Alla vi har väl varit inntreserade innan vi blev Medlem , ELLER ? men nu är vi stora pojkar,
och tycker att de inntreserade skall rätta in sig i leden , så fort som möjligt.:snowman-3-icon: :singing-icon:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

rätta in sig i leden????
jag tror jag kan förstå vad du menar men delar inte alls den uppfattningen
en klubb som sluter sig och stänger ute intresserade tror jag har en dyster framtid
i synnerhet om man exponerar sig på internet och kallar sig en internetbaserad klubb
det bästa sättet att få flera medlemmar och öka intresset för klubben är enligt min mening att ha öppet till en viss gräns och den gränsen som finns idag är mycket väl avvägd, dessutom är medlemsavgiften så låg att de flesta som verkligen är intresserade går med

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det finns ytterligare en tråd i detta ämne. Så här skrev jag då:

Nu har jag skummat igenom denna tråd och har lite svårt att förstå vad det handlar om. Det är väl ändå så att det är gratis att gå med som intresserad, något som säkert många gör av ren nyfikenhet. En del av dessa kanske aldrig tittar in igen eller gör det ytterst sporadiskt. Andra kanske avvaktar med att gå med som medlem i väntan på tillfället att köpa sin drömbil och för somliga kan detta bli en lång väntan.
Att då skapa en stämning av dolt tvång att gå med som medlem riskerar att skrämma iväg en del. Andra kanske då betalar medlemsavgiften utan att vilja det eller inte riktigt veta varför de skall gå med. Då är det bättre att ha en öppen attityd utan tvång, dolda eller öppna, till alla som vill delta på sidan. De intresserade som tittar in ofta kommer säkert att förr eller senare hitta trådar och forum som de inte kan öppna på grund av begränsningen i icke-medlemskap och kanske då kommer att gå med för att de ser en vinst i detta. Denna vinst behöver då inte vara av ekonomisk natur utan snarare social. Dessa medlemmar kommer säkert att uppleva klubben mer positivt än om de anslutit sig på grund av att klubben på något sätt ser snett på de intresserade. En farlig och osund utveckling tycker jag.

och jag tycker detta gäller fortfarande.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Jag själv är inte medlem ännu men jag skall nog bli. skrev in mig i Caravan SF för någon vecka sen fick mitt medlemsnummer i förrgår. håller på att läsa alla reseberättelser här väldigt intressant. Har inte "en riktigt husbil" ännu men planerar för en. Var förra sommaren i Estland och Lettland i 14 dagar med en Ford Econoline 150 som jag har ändrat lite så vi kan sova där bak 2 vuxna +1 barn(ungdom) vi har WC + kylskåp matlagning blir på utsidan.
Jag var också ganska mycke på den finska caravan sidan före jag var medlem men det finns mycke mer information att få sen jag blev medlem (har inte hunnit tittat så mycke ännu) jag antar att det också är så här på denna sida?
God Jul till er alla speciellt till alla som skriver om Era reseberättelser häl. uwf

F

F.d. 8036

Guest

Så länge inte klubben fattas pengar för att dra runt verksamheten tycker jag inte man skall 'tvinga' folk att lösa fullt medlemskap, tror inte vi tjänar något alls på ett sådant förfarande.
Man skall ju heller inte glömma att även dom som bara är intresserade tillför forumet erfarenheter och synpunkter som vi annars går miste om.

Jag kan inte se att jag får mer för min 100-lapp bara för att några andra inte betalar denna hundring.

F

F.d. 55276

Guest

Det är väl bättre att så många som möjligt betalar 100:- , än att höja medlemsavgiften?
Blir det nödvändigt så lär många "droppa" av!
Synd på en så fin början,som säkert kan utveckla många aktiviteter i framtiden!
Det hörs väl på namnet,"Husbilsklubben" att det är mer än bara ett forum!
:santa1:

F

F.d. 8036

Guest

Är det någon som sagt medlemsavgiften skall eller behöver höjas????

F

F.d. 50035

Guest

Kan ju finnas olika orsaker till att en Intresserad ej betalar genast.
I mitt/ vårt fall hittade vi denna sait lite före vi hämtade husbilen.
Vi har nu haft den i 2 veckor och det känns ej motiverat att betala en årsavgift denna vecka och ny årsavgift (för år -08) nästa vecka.
Väntar därför några dagar.
Förslaget att nya medlemmar i slutet på ett år ( 1 månad) ska inräknas i kommande årsavgift är bra.

Dessutom, många med oss vill väl kolla av "klimatet" innan man betalar, inte för att avgiften är hög (det är den ju inte) utan man är väl snål innerst inne, vill inte betala 200 kr till nåt man inte vill ha...

Men vi vill var med så vi betalar nästa vecka
Janne och Kerstin

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej alla glada...
Jag sitter med i styrelsen i en annan bilklubb och vi har gjort så att under sept-okt har vi reducerad årsavgift, p.g.a att dom "bara" blir medlemmar under 3-4 månader.
Dom som blir medlemmar under nov-dec betalar fullt medlemsskap men då "bjuder" vi på dessa månader och ger dom medlemsskap för nästkommande år direkt.
Detta har fungerat utmärkt för vår del och jag tror att det skulle funka här med om frågan togs upp på årsmöte...
Vår erfarenhet av detta system är att under årets sista månader kommer det ganska få nya medlemmar, det mesta händer på våren och sommaren, kanske någon vet hur det ligger till med Husbilsklubben??
....å andra sidan kommer ingen utomstående ( icke medlem ) åt vårt forum eller vad vi kallar medlemssidorna på vår hemsida, det här med intresserad är inget vi använder oss av men jag kommer ta med den idén till oss och dikutera den möjligheten, tycker det är en bra idé för just intresserade att känna sig för lite grand, kanske under en begränsasd tid
mvh Claes
Husbilsbjörk

Passar på att önska alla en riktigt GOD HJUL

F

F.d. 58574

Guest

God Morgon! Jag har varit Intresserad sen mitten av Oktober och har för avsikt att bli medlem i Januari. Ville först titta på om det är någonting för mig. Jag har fått så mycket av er, för jag är nybliven Husbilsägare och inte vetat mycket om Camping livet, ni har övertygat mig om att gå med i Klubben.
Mvh Nyfiken

F

F.d. 2621

Guest

Vad Michael J säger ovan och tycker ska fortsätta att gälla är nog rätt, och så länge webredaktörerna håller den aktiva koll som de gör, kan vi slippa extremfallen som har stört bl a mig själv.

De flesta "intresserade", som bara är just intresserade, normalt försiktiga och sparsamma, stör inte alls. Likväl anser jag att grundläggande principer och stadgar för en förening i regel mår bra av att tas under luppen då och då. Som denna gång och trots att det har gjorts tidigare.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR tillönskas HBK med nuvarande och tillkommande medlemmar !!!!!!!!!!!

F

F.d. 839

Guest

Göte,

Klart kan man tjena SEK 100 varför inte, men vore det inte enklare att räkna ett år framåt från den dagen man betalar ? Nu sitter de flesta och väntar som du tills 080101 :holly-1-icon:

F

F.d. 673

Guest

...vore det inte enklare att räkna ett år framåt från den dagen man betalar ?

Absolut inte enklare! Kräver mer administration att hålla ordning på. Kalenderår är utan tvekan enklast. Det är bara nya medlemmar som behöver tänka på att inte betala nu i december för nästa år. De som redan är medlemmar kan betala när som helst.

Om en ny medlem ska bjudas på t.ex. december eller inte ska jag låta vara osagt, men nog tycker jag det är lite fånigt om inte nya medlemmar ska kunna skicka in sin betalning med sina andra räkningar i december och få det bokfört som medlemsavgift 2008.

F

F.d. 8036

Guest

Jag tycker också att man kan 'bjuda' på den sista månaden eller 2. Det är rätt allmänt att man gör så. T.o.m. SCR som ju inte är kända för att dela ut något gratis 'bjuder' ju på de sista par månaderna om man löser ett nytt kontrollmärke i slutet av året.

En punkt för årsmötet.

F

F.d. 839

Guest

Asawi,

Okay om de inte bli lättare, kan ses från olika perspektiv ... men varför ska jag bry egentligen jag har ju redan betalad t.o.m slutet 2009 så det så ... :holly-1-icon:

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen