• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Internet i Europa

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Eftersom Fogg lägger ner verksamheten så tänkte jag starta en tråd om vad det finns för simkort för Europa.

Jag själv är intresserad av Tyskland, Italien och Kroatien.

Är Aldis kort ett bra alternativ för Tyskland, kan man beställa hem det och göra alla inställningar hemma så att man kommer i gång direkt när man kommer dit.

/ Lasse W

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Sim kort Europa

Aldi är besvärligt och något dyrt, tycker jag.
Men jag kör till den tyska gränsen och köpar guthaber bon på Aldi i Tyskland.
Fortfarande ansluten till Danmark, jag skriver numret på min bon till Aldi talk.
När det fungerar jag kör på.
Jag tror inte någon möjlighet att betala med Visa eller liknande.
Tyskt konto med IBAN - aaargh :(
ALDI TALK

Etableringen måste köpas från Aldi i Tyskland.
Adressen måste vara i Tyskland, camping, pensionat eller liknande.

Om du har, 3 eller Fogg kan därefter etablereres (+tid) av danska mobilt bredband med den korta avståndet till den danska gränsen.
Svårt.

Jag har försökt telekom.de men det är skrivet Lieferung Nur innerhalb Deutschlands

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Till dess att roamingavgifterna tas bort även på datatrafik inom EU är nog bästa tipset att koppla upp sig via WiFi som finns på alltfler ställplatser och campingar.

Med Mobil Life + är det lätt att hitta dem.

image.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Vi använde Europasim (vodafone.it) i somras. Ok om man vill ha koll på kostnaden (3€/dygn) och bara behöver kolla mail och surfa någon tim/dag. Begränsad datamängd - inget för att ladda ner film eller tv. Men funkar i många länder och kostar bara de dagar man kopplar upp sig. Dessutom ingår en del telefoni och SMS.
En nackdel är att supporten är på italienska - eller var. Har läst här någonstans att det finns engelsk support numera, men det är bara en andrahandsuppgift (Jappe verkar f.ö. ha en helt annan åsikt om vodafone.....).

Vi fick ta hjälp av en italiensktalande vän för att komma igång, men därefter funkade det klockrent i Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike.

I Danmark, Norge och Sverige använder vi Net1.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Lassewalle - AldiMobil i Australia fungere i Tyskland ;) de tilbyr ikke internasjonal roaming.

Willkommen bei ALDI TALK og velg om det er nordtysk eller sydtysk Aldi du vil benytte.

Et generellt problem med tyske mobilsim er at de krever nå en fungerende adresse i Tyskland. Etter aktivering sendes det ut et signaturkort som må undertegnes og sendes tilbake - blir ikke dette gjort så stenges kortet igjen :(

Germany - Alditalk - Prepaid Wireless Internet Access

LIDL mobile - Prepaid Wireless Internet Access

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vi använde Europasim (vodafone.it) i somras. Ok om man vill ha koll på kostnaden (3€/dygn) och bara behöver kolla mail och surfa någon tim/dag. Begränsad datamängd - inget för att ladda ner film eller tv. Men funkar i många länder och kostar bara de dagar man kopplar upp sig. Dessutom ingår en del telefoni och SMS.
En nackdel är att supporten är på italienska - eller var. Har läst här någonstans att det finns engelsk support numera, men det är bara en andrahandsuppgift (Jappe verkar f.ö. ha en helt annan åsikt om vodafone.....).

Vi fick ta hjälp av en italiensktalande vän för att komma igång, men därefter funkade det klockrent i Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike.

I Danmark, Norge och Sverige använder vi Net1.

Grattis!

Jappe

F

F.d. 55451

Guest

.............Etter aktivering sendes det ut et signaturkort som må undertegnes og sendes tilbake - blir ikke dette gjort så stenges kortet igjen :( ..............

Nej,
- jag har haft Aldi Talk för mer än ett år, och kommer nästan varje månad till Tyskland, har aldrig sett en signatur kort, eller hade stängt kontot på grund av det.
Internet-Flatrate S
eller
Internet-Flatrate M
etc.
----------------
Om WiFi

Om jag använder WiFi, kräver att jag är på ett ställe, måste planera och måste följa den utvalda reso men utan omvägar - jag tror inte det är frihet.
Därför vil jag inte köra för WiFi annat än nöd eller slumpmässigt vald campingplats.
Tro mig min WiFi och mobila bredbands-enheter är på topp tror jag.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t74055/

- jag föredrar friheten att använda internet när jag reser, eftersom det faller på. :)

F

F.d. 55451

Guest

För mig, det gäller att resan är målet - inte campingen, plats att stanna, etc.
Jag kör inte 5 mil för att spara 5 eller 10 €.
I min databas, finns det mer än 23.000 platser i Europa.
Jag tar första bästa - det föredrar jag inte att låta WiFi bestämma.

Sim-kort och därmed mobilt bredband över allt i Europa, är väl primära syftet med den här tråden.
Om jag ska ge tips om WiFi i Europa, de som behöver måste skapa en tråd.

Eller har jag fel med trådens åsikt?

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Finns till Android Basic och Pro (48 kr)
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.promobil.mobillife

Pro
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.promobil.mobillifeplus&hl=sv

Cs-ryltpKPPaRrvtBevhxX8VwERkdqPTQrYXZmbZb9M3ZvnO1EJMQUcZfCDNN691YA=w300

F

F.d. 55451

Guest

OK Lassewalle, om jag måste förstå dina tack - så jag hade fel :(
Men kan inte du ändra rubriken - vänligen.
Kanske jag har flera miljoner WiFi-hotspots databas i Europa, också som apps. som skulle kunna intressere andra i HBK.
Om de kan hitta den här tråden.

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Internet i Europa

WiFi produkten, jag försöker förmedla här, jag använder inte själv.
Jag kan se Fon ställen på min utrustning och se vilken styrka de kan tas emot med.

Min uppfattning är att nästan alla nätverksanslutningar för Internet bör spridas i ett husbilsforum.
Ingenting är det bäst för alla, alla har sina individuella behov.

Fon är ett system som man kan köpa en router som sättas upp i sin egna hem, och så senre kan använda andras Fon-router i världen med sin egen WiFi-mottagare.

I Europa det finnas mer än 3.000.000.
Att bli medlem kostar ca. 500 sek.
Fon erbjuder på sin webbplats en mycket svag router med endast 3 dBi.
https://shop.fon.com/en/products/all
Därför måste du använda kraftfull mottagare och sändare utrustning om det ska vara användbar.
En laglig lösning, finns i http://www.husbilsklubben.se/forums/t74055/
den kan anpassas till det land där man använder den, så laglighet iakttas.

Summan för användning till ämnet här, kommer snart - så ge inte upp på dessa tekniska förklaringar. :)
FON fläckar verkar mycket skev fördelning i Europa .
fon dækning som helhed.jpg

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kanske jag har flera miljoner WiFi-hotspots databas i Europa, också som apps.

Visst finns det massor av WiFi-hotspots i Europa men det är först vid kvällsvilan på ställplatser som de kommer till användning. Då är Mobil Life + oumbärlig vare sig man söker el, kemtoa, dusch eller WiFi!

image.jpg

F

F.d. 55451

Guest

Appen som Viggoboy beskriver, jag har också - helt OK.

SC20140212-143543.jpg

Men det kan bara användas på nätet.

Så det är för de flesta appar.

Mina hotspots och 23.000 platser finns i datorns minne - överallt.

F

F.d. 55451

Guest

Bilden jag ser är reklam, men finns det information om WiFi på alla platser, i smarthonens minne.
I så fall är det relevant för användning i husbil off-line.

Jag föredrar på nätet med SIM eller mobilt berdband, så att du har all information till hands - alltid.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bilden jag ser är reklam, men finns det information om WiFi på alla platser, i smarthonens minne.
I så fall är det relevant för användning i husbil off-line.

Jag föredrar på nätet med SIM eller mobilt berdband, så att du har all information till hands - alltid.

??
Är det språkförbistring nu igen eller medvetet?

F

F.d. 55451

Guest

Vad förstår du inte ?
Reklam för Dometic, Eberspächer etc.

Jag tror att din app kan vara bra om du vil svara på frågan ?

Knarrevik
Detta är inte en tangodans' - vi arbeter på bra förslag för alla HBK'are - please. :)

Toppen