• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Internet i Europa

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet i Europa

Vad förstår du inte ?
Jag tror att din app kan vara bra om du vil svara på frågan ?

Att en app kan användas offline betyder att all information finns i telefonens/plattans minne! Alltså inga roamingavgifter utrikes!

Databasen med all information laddas ned i förväg till minnet.

Den av dig kallade reklamen är ett sätt att hitta auktoriserade verkstäder på snabbaste sätt!

image.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Kan du skicka ett bild eksempel i off-line - det förklarar mer en som ord :)
Er det så för hela Europa i endast en databas eller ?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Aha aims within 500 kilometer.
Det samma för Promobil.

På vägen till Österrike - Schweiz på första dagen jag åkade 1200 kilometer.
Sista dagen tilbaka til Danmark 1000 kilometer men natten ca 350 km före min bostad.

Hummm :( - det gir problemer med friheten - go where you please - använd SIM.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Bredo!

On-line:
När du är hemma i soffan och köper en App (t.ex. Mobil Life +, eller IGO Europe) då får du både program (Applikation) och all data (t.ex. kartor) överflyttat till din mobiltelefon eller padda. Du har altså varit uppkopplad på nätet och laddat ner både programvara och data (kartor). Du var tvungen att göra det via Internet och ditt SIM-kort i mobilen/paddan.

Off-line:
Nu kan du ta ut SIM kortet, sätta dig i bilen och navigera genom hela Europa. Du behöver inte vara uppkopplad på nätet (dvs. du är off-line). Programmvara "lyssnar av" var mobilen befinner sig och hämtar rätt karta som redan finns i mobilen/paddan för att visa dig var du är.

On-line kostar pengar!
Om du däremot använder Google map navigering (den som följer med telefonen) då MÅSTE du vara uppkopplad på Internet för att kunna navigera "on-line". Det som händer är att mobilen vill "läsa" kartan via nätet där du befinner dig. Kartan fins inte i mobilen.

Det har tagit mig en stund att förstå tekniken, kanske för att jag är "ekonomisk" och vill slippa Internet uppkoppling och onödiga roaming avgifter. Jag lägger hellre pengarna på en god måltid, Dansk ost & ett glas gott Amarone... : )

F

F.d. 25023

Guest

Man kan välja i appen vad man vill se. Från gratisplatser till Ebersprächer serviceställen. Man behöver alltså inte se dem om man inte vill...

Använde Mobil Life + mest av alla appar eller GPS-ställplatser vid förra vändan till Sydspanien. Rekommenderas.

Jyrki

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Gaisaren:
"vanlig" saknar inställningar som ger en del mer information i "+" versionen! Jag tror att knarr-Anders har förklarat frågan med bild. Tänk på att Pro Mobil + är på engelska (i alla fall hos mig). Jag tycker den är toppen och en billig investering... Testa gärna den avgiftsfria innan du bestämmer dig, så gjorde jag!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om han menar Mobil Life + så har den fler funktioner än gratisversionen Mobil Life och går att använda offline.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tack Anders, visste inte att gratisversionen krävde uppkoppling, nu tar jag bort gratis-Appen (en mindre i alla fall)...

För övrigt så har jag skapat App-grupper med bl.a. en grupp som handlar enbart om GPS navigering (din förtjänst), där finns allt som behövs för en "lyckad" äventyrsresa!

Toppen