• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera LPG tank i husbilen

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Har snart varit 8 veckor i Frankrike och på väldigt många ställen haft problem med att få plats på ställplatser eller parkeringar.
Är väldigt nöjd med att bara få plats med en 120 liters gas tank i bilen…;-)
Efter 4600 mil ligger snitt förbrukningen på 1,35 liter per mil, men får ju bara plats med en liten gas tank.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
Hej! Kolla med led2u.eu Han är återförsäljare för alugas.se

Hälsningar Sanddammaren
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
tycker det ar suverant med fasta tankar, jag har tre st 80L. Men vad jag ser sa betalar ni alldelles for mycket for era system.
Jag ska snart byta mina tankar da de ar rostiga samt att de snart inte ar godkannda pga alder. Jag betalar 1050:- st for de nya tankarna. 350;- for ventiler o fyllstopp per tank. sa hela installationen kommer kosta 4200:- (SEK) installerat o klart.

till er som planerar att installera tankar, kolla runt lite o jamfor priser ar mitt rad...
Har ar en engelsk sida med bra priser...


//Freddy
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bra fråga @Bäckis1843 och kompletterar med - vad gör man när gasen - mot förmodan - tar slut i tanken, kan man ansluta vanlig flaska någonstans I systemet?
Slik Wyhnen gjorde for oss så ble tanken montert under golvet og vi fikk en vender i gasolskåpet for valg mellom flasker og tank.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Får man installera själv?
Bra fraga, Vem brukar kolla din installation i bilen? Jag vet inte, men om det inte ingatt montering pa de flaskor jag skall kopa, sa hade jag installerat dem, darefter bett en certifierad gas ingenjor kontrollera installationen och utfarda ett godkannande intyg. ifall nagot hander och det blir ett forsakringsarende.

men nar det galler bilar sa upplever jag att det ar en grazon vad galler alla installationer.


//Freddy
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bra fraga, Vem brukar kolla din installation i bilen? Jag vet inte, men om det inte ingatt montering pa de flaskor jag skall kopa, sa hade jag installerat dem, darefter bett en certifierad gas ingenjor kontrollera installationen och utfarda ett godkannande intyg. ifall nagot hander och det blir ett forsakringsarende.

men nar det galler bilar sa upplever jag att det ar en grazon vad galler alla installationer.


//Freddy
Hittade en artikel i en HB tidning. Där stod att läsa att vem som helst får installera om det blir fackmanamässigt gjort.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Dom jag har sett/använt, nej.
Det är hydraulkopplingar som tätar med metall/metall kontakt. Hydraulikkopplingar är konstruerade för att tåla 1000+ bar.
I det sammanhanget är 20-30 bar från en gasoltank inget, så det är ett smart val att använda det som redan finns i massproduktion.

Exempel i länken nedan på slang för att fylla gasoltank:
 

Andeel

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
32956
Medlemskap
2024
Dom jag har sett/använt, nej.
Det är hydraulkopplingar som tätar med metall/metall kontakt. Hydraulikkopplingar är konstruerade för att tåla 1000+ bar.
I det sammanhanget är 20-30 bar från en gasoltank inget, så det är ett smart val att använda det som redan finns i massproduktion.

Exempel i länken nedan på slang för att fylla gasoltank:
Tack så mycket, misstänkte det ;-)
 
Toppen