• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installation av kompressor kylskåp

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.543
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den erfarenhet jag har haft vid ca - 20°
Var ju att gasen tog slut efter ca 3 dagar i en p11... Så det blir ju max 6 dagar med 2 p11..
Sen blir kylen varm och husbilen kall när truman inte får gas.

Friparkerar man ofta så ser man till så att det skall fungera under tiden, skulle elen ta slut så startar jag bara den bärbara generatorn och laddar snabbt mitt batteri... Eller så kör jag en liten runda och låter min 60A DC-DC booster ladda batteriet...
Disel värmaren sköter värmen i husbilen...

Skulle du med gaskyl i detta exempel stå på stolpe el.... Ja då kan vi med kompressor kyl också stå på det...

Jag ser absolut inga problem med att stå i många minus.....
Men varför utsätta sig för detta när man kan köra till Medelhavets värme under vintern..

Sen har jag läst några trådar här på forumet att ni som står i minusgrader inte får era gaskylar kalla.... Då det är för kallt bakom gaskylen...
En kompressor kyl fungerar perfekt i denna typ av situationer...

Är det samma -20 som du hade under någon månad förra vintern i Halmstad..?;)
F.ö. klarar vi lätt en vecka i fjällen (på vintern för att du säkert skall förstå) på vårt gas förråd, gastank 70L ger netto ca 56L gas.
På vintern drar ju kylskåpet väldigt lite gas, men värmen mera. Kompressorkylboxen däremot är ju en elslukare som ger elbekymmer,
brukar emellanåt ställa ut den över natten så att den får samla kyla utan att dra en massa el. Alternativt inte ta med den.
Och till dina funderingar om elstolpe, jag skrev ju fricampar, det utesluter givetvis elstolpar.
Du får väl skaffa dej en riktigt lång 230v kabel så slipper du kanske göra laddningskörningar och släpa på elverk för att på något vis
försvara att ditt val av kyl är det rätta i alla avseenden.
Sanningen är väl att du har ytterst lite erfarenhet av att använda husbilen på det sättet, och att du bara argumenterar för att ha något att göra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.726
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
??... Och hur många vanliga husbilar har 70L gas tank..??
Du påtalar att med en kompressor kyl så behövs stora batterier.... :swoon:

Förra vintern var jag vid Medelhavet.. :blabla:

Söker man på forumet så inser jag att flera har problem att få fram gasen när det är minusgrader... Gasen kondenserar inte vid ett viss antal minusgrader..däremot går elen fram.. :yes:

Sen angående ditt svar om elstolp så skrev jag ju....
Skulle du med gaskyl i detta exempel stå på stolpe el.... Ja då kan vi med kompressor kyl också stå på det...
Så påstå inget annat bara för att det skall passa dina svar:aja:

Jag precis som alla andra här på forumet har samma rätt att informera hur det fungerar för en, när en annan medlem försöker förlöjliga min sanning...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Är det samma -20 som du hade under någon månad förra vintern i Halmstad..?;)
F.ö. klarar vi lätt en vecka i fjällen (på vintern för att du säkert skall förstå) på vårt gas förråd, gastank 70L ger netto ca 56L gas.
På vintern drar ju kylskåpet väldigt lite gas, men värmen mera. Kompressorkylboxen däremot är ju en elslukare som ger elbekymmer,
brukar emellanåt ställa ut den över natten så att den får samla kyla utan att dra en massa el. Alternativt inte ta med den.
Och till dina funderingar om elstolpe, jag skrev ju fricampar, det utesluter givetvis elstolpar.
Du får väl skaffa dej en riktigt lång 230v kabel så slipper du kanske göra laddningskörningar och släpa på elverk för att på något vis
försvara att ditt val av kyl är det rätta i alla avseenden.
Sanningen är väl att du har ytterst lite erfarenhet av att använda husbilen på det sättet, och att du bara argumenterar för att ha något att göra.

En fundering, hur stor kompr.kylbox har du som slukar el?
Själv har jag en liten Isotherm TB18, den har väldigt låg förbrukning, så låg att jag inte reagerar över det.



En liten jämförelse på två kyl/frys, energimässigt.

En kompressor-kyl/frys 12V, ca. 0,6kWh per dygn.
Thetford Kompressorkylskåp 158L T2160


En absorbtions-kyl/frys på gasol, ca. 580gr gasol per dygn = 7,4kWh, på el 4,4kWh per dygn.
Dometic Kylskåp RMD 10.5T 124,5x52,3x55 cm

Sen gäller det bara att ha tillräcklig mängd energi med sig för en aktuell tur
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.543
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
??... Och hur många vanliga husbilar har 70L gas tank..??
Du påtalar att med en kompressor kyl så behövs stora batterier.... :swoon:

Förra vintern var jag vid Medelhavet.. :blabla:

Söker man på forumet så inser jag att flera har problem att få fram gasen när det är minusgrader... Gasen kondenserar inte vid ett viss antal minusgrader..däremot går elen fram.. :yes:

Sen angående ditt svar om elstolp så skrev jag ju....
Skulle du med gaskyl i detta exempel stå på stolpe el.... Ja då kan vi med kompressor kyl också stå på det...
Så påstå inget annat bara för att det skall passa dina svar:aja:

Jag precis som alla andra här på forumet har samma rätt att informera hur det fungerar för en, när en annan medlem försöker förlöjliga min sanning...

Problemet med förgasningen av gasolen beror bara på att man har tankat fel gas, Butan istället för Propan som förgasas ned till närmre -40, alltså ett rent användarfel. 53L gas är ca 26Kg, alltså drygt 2 P11.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.543
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En fundering, hur stor kompr.kylbox har du som slukar el?
Själv har jag en liten Isotherm TB18, den har väldigt låg förbrukning, så låg att jag inte reagerar över det.



En liten jämförelse på två kyl/frys, energimässigt.

En kompressor-kyl/frys 12V, ca. 0,6kWh per dygn.
Thetford Kompressorkylskåp 158L T2160


En absorbtions-kyl/frys på gasol, ca. 580gr gasol per dygn = 7,4kWh, på el 4,4kWh per dygn.
Dometic Kylskåp RMD 10.5T 124,5x52,3x55 cm

Sen gäller det bara att ha tillräcklig mängd energi med sig för en aktuell tur
Vi har också en liten box , men vi kör den som extra frys -10 och då drar den en hel del ström. Har letat efter en liten gasdriven men inte hittat någon.
Vår kylskåp typ 90L 28år gammalt drar inte i närheten av den mängden gas som anges där, måste vara vid max, tippar på att vårt drar 200-250g/dygn och vi behöver aldrig ha det på max, faktiskt så lite att jag aldrig tänker på det. Vi kör ju alltid kylen på gas, och vi tankar gas någon gång på våren och det brukar räcka ganska långt in på hösten- fram till vintersäsongen.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.726
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Problemet med förgasningen av gasolen beror bara på att man har tankat fel gas, Butan istället för Propan som förgasas ned till närmre -40, alltså ett rent användarfel. 53L gas är ca 26Kg, alltså drygt 2 P11.
Fel gas..?
Många kör ner med sin husbil till Medelhavet under vintern och den vanligaste gasen du köper här nere är butangas....
Ändå får de inte fram gasen till sin gaskyl när temperaturen här nere går under noll gr på vintern

Då är det himla tacksamt att ha en kompressor kyl :spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.543
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
??... Och hur många vanliga husbilar har 70L gas tank..??
Du påtalar att med en kompressor kyl så behövs stora batterier.... :swoon:

Förra vintern var jag vid Medelhavet.. :blabla:

Söker man på forumet så inser jag att flera har problem att få fram gasen när det är minusgrader... Gasen kondenserar inte vid ett viss antal minusgrader..däremot går elen fram.. :yes:

Sen angående ditt svar om elstolp så skrev jag ju....
Skulle du med gaskyl i detta exempel stå på stolpe el.... Ja då kan vi med kompressor kyl också stå på det...
Så påstå inget annat bara för att det skall passa dina svar:aja:

Jag precis som alla andra här på forumet har samma rätt att informera hur det fungerar för en, när en annan medlem försöker förlöjliga min sanning...
Ursäkta, det var vintern 2021 och -15. ;)

Länk:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.543
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fel gas..?
Många kör ner med sin husbil till Medelhavet under vintern och den vanligaste gasen du köper här nere är butangas....
Ändå får de inte fram gasen till sin gaskyl när temperaturen här nere går under noll gr på vintern

Då är det himla tacksamt att ha en kompressor kyl :spinny:
Fortfarande ett användarfel att tanka fel gas.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
??... Och hur många vanliga husbilar har 70L gas tank..??
Du påtalar att med en kompressor kyl så behövs stora batterier.... :swoon:

Förra vintern var jag vid Medelhavet.. :blabla:

Söker man på forumet så inser jag att flera har problem att få fram gasen när det är minusgrader... Gasen kondenserar inte vid ett viss antal minusgrader..däremot går elen fram.. :yes:

Sen angående ditt svar om elstolp så skrev jag ju....
Skulle du med gaskyl i detta exempel stå på stolpe el.... Ja då kan vi med kompressor kyl också stå på det...
Så påstå inget annat bara för att det skall passa dina svar:aja:

Jag precis som alla andra här på forumet har samma rätt att informera hur det fungerar för en, när en annan medlem försöker förlöjliga min sanning...
Hej !
Gasolen är kondenserad i flaskan. Problemet med gasol kan vara att den inte förångas vid extremt låga temperaturer.
Det är alltid problem att följa trådar när begrepp blandas; A/h, kondensering förångning (förgasning). Detta är en röra av begrepp som saknar förankring. Det mesta kokar ner till amatörmässiga tyckanden som på inte på något sätt främjar saklig information.
BBa
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.726
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Ursäkta, det var vintern 2021 och -15. ;)

Länk:
Vet inte vad du är ute efter :wideeyed:....
Men om du skriver Riga och medlem muskatten i sökrutan så kommer det upp trådar där jag berättar om bla förbrukningen och kylan i Riga...

Du verkar ju inte tro på mig så nu får du själv leta upp svaret...
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.726
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej !
Gasolen är kondenserad i flaskan. Problemet med gasol kan vara att den inte förångas vid extremt låga temperaturer.
Det är alltid problem att följa trådar när begrepp blandas; A/h, kondensering förångning (förgasning). Detta är en röra av begrepp som saknar förankring. Det mesta kokar ner till amatörmässiga tyckanden som på inte på något sätt främjar saklig information.
BBa
Sorry... Men skulle du önskat att alla de som skriver på forumet och som är amatörer i ämnet..... Håller sig därifrån :swoon:
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2025
Vad blir 2,13 A x24 timmar? Och 2,13A lär vara vid 20 grader omgivningstemp, vid högre temp stiger också förbrukningen. Ett 95 Ah batteri bör man inte ladda ur till mindre än 50% av kapaciteten om man vill ha rimlig livslängd ur det, alltså ca 48Ah det är vad ditt skåp drar under gynnsamma betingelser på ett dygn! Och lithiumbatteri är knappast original i någon vanlig husbil, möjligen dyrt tillval!
Nej, det lär inte vara 20 graders omgivningstemp. Det är vid 25 graders omgivningstemp och 5 grader inne i kylskåpet. Stod så i instruktionsboken. Och om du bryr dig om att läsa HELA texten så skriver jag att beräkningen baseras på ett lithiumbatteri som kan urladdas helt.
De 50% du hänvisar till gäller bly eller kanske gel batterier, men inte lithium. Nä, alla har inte lithium, men det var därför jag utryckligen skrev det i mitt inlägg.

Har nu haft bilen inne till service i över en vecka och hämtade den i onsdags. Då hade vi 4% kvar av batterierna (2x96Ah) och det var fortfarande +5 i kylen och isbitarna i frysen var inte mjuka. Solcellerna hade helt säkert del i det.

När det gäller de 2,13 Ah så är det vad som står på skylten på baksidan.
I pdf'en för kylen står det "Energy consumption 0,45kWh/24h" samt "Performance mode 37,5 Ah/24h".
Omräknat betyder det att den vid Performance mode "suger" 1,5625 Ah/h ur batteriet, med en max på 2,13 Ah.
Har man då ett lithiumbatteri på 95Ah och använder 70% av det till kylen (ett antagande för att ha ett beräkningsunderlag), kan den köra 42,56 h på de 70% (66,5 Ah).
Varmare ute, kortare tid och omvänt. Solceller på taket ger längre tid då man med120-160W på taket kan få 3-7 A per timme i uppladdning optimalt.

Så är fakta.

Och nä, den låter inte speciellt mycket. Ljuden från folk, fordon, och morgonpigga fåglar dränker kylens ljud utan problem.

Men, det jag finner intressant är alla dem som har gasolkyl som berättar för oss med kompressorkyl hur dålig kompressorkylen är och hur mycket den låter.
Med hänvisning till inlägg #74 och #75 så är ni inte långt från varandra. Det låter lite som hårklyveri, men det är ok med mig.
När jag skrivit "i snitt" har det möjligtvis varit ett skrivfel av mig. Ovan redovisade siffror stämmer ganska bra med vad vi upplevde under hösten 2023 när vi körde runt Spanien och Portugal.

Jag har redovisat den information jag har och väljer att, som krinil, backa ur diskussionen.
Tack för en intressant, och ibland livlig, diskussion. Ha det underbart!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.012
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Och hur många vanliga husbilar har 70L gas tank.
Troligen fler än de som fricampar på ödsliga platser i södern under hela vinterhalvåret, i varje fall om vi generellt talar om "halvstora" gastankar.

Jag tror att de flesta HBK:are har lättare att identifiera sig med en medlem som har en stor gastank, än med en medlem som lever ett (av egna berättelser att döma) mycket speciellt husbilsliv i Grekland.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen