JANKRO
HBK Hedersmedlem
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)
Hejsan igen.
Plastringen troligen vit och om den är kvar, ser du när du lyfter upp locket och membranet. Den hindrar kolven att gå hela vägen. Original går kolven ca. 8 m.m. ringen är ca. 4 m.m. hög, så utan den går kolven ca. 12 m.m. i stället.
Skruven som man skall vara försiktig med ökar bränslet lite både med och utan turboövertryck.
Membranet trycks ner av turbotrycket, så kolvens läge bestämmer bränslemängd beroende turbotrycket och inte motorns varvtal. Med annan kolv eller vriden excentrisk kolv så ökar bränslemängden en del, men ändå hela tiden baserat på turbotrycket.
Det kan ev. vara bättre att börja med kolven och finjustera med ställskruven i stället.
Har du en excentrisk kona på kolven skall du vrida på den.
Har du en central kona på kolven är det ju ingen idé att vrida på den, men den är troligen ändå rätt maxad och har bra kurva.
Jag är inte helt uppdaterad nu efter några år men det fanns en eftermarknadskolv som kostade omkring 3500:- som hade en kurva rätt lik en vriden excenterkolv eller en kolv med centralt placerad kona som satt i en del av de första bilarna som kom -94/-95 (d.v.s. kanske i din bil). Så den kolven gjorde mest nytta om man bara bytte till den på en gång utan att försöka med att vrida eller experimentera lite med originalkolven innan.
Det fanns även någon som sålde kolvar till industrimotorer som sagt (under 1000:- har jag för mig). En sådan kolv är aggressivare än de här andra varianterna men jag hittar inte inlägget som handlar om den kolven och länken till firman tyvärr.
Någon annan som ev. har handlat kanske hittar rätt inlägg åt dig .
M.v.h. JANKRO.
Hejsan igen.
Plastringen troligen vit och om den är kvar, ser du när du lyfter upp locket och membranet. Den hindrar kolven att gå hela vägen. Original går kolven ca. 8 m.m. ringen är ca. 4 m.m. hög, så utan den går kolven ca. 12 m.m. i stället.
Skruven som man skall vara försiktig med ökar bränslet lite både med och utan turboövertryck.
Membranet trycks ner av turbotrycket, så kolvens läge bestämmer bränslemängd beroende turbotrycket och inte motorns varvtal. Med annan kolv eller vriden excentrisk kolv så ökar bränslemängden en del, men ändå hela tiden baserat på turbotrycket.
Det kan ev. vara bättre att börja med kolven och finjustera med ställskruven i stället.
Har du en excentrisk kona på kolven skall du vrida på den.
Har du en central kona på kolven är det ju ingen idé att vrida på den, men den är troligen ändå rätt maxad och har bra kurva.
Jag är inte helt uppdaterad nu efter några år men det fanns en eftermarknadskolv som kostade omkring 3500:- som hade en kurva rätt lik en vriden excenterkolv eller en kolv med centralt placerad kona som satt i en del av de första bilarna som kom -94/-95 (d.v.s. kanske i din bil). Så den kolven gjorde mest nytta om man bara bytte till den på en gång utan att försöka med att vrida eller experimentera lite med originalkolven innan.
Det fanns även någon som sålde kolvar till industrimotorer som sagt (under 1000:- har jag för mig). En sådan kolv är aggressivare än de här andra varianterna men jag hittar inte inlägget som handlar om den kolven och länken till firman tyvärr.
Någon annan som ev. har handlat kanske hittar rätt inlägg åt dig .
M.v.h. JANKRO.
Senast ändrad: