Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)
Ska man gå lite längre skall man också mäta cylindertryck vilket är viktigt på husbilar som gå med förhållandevis hög last långa tider. Ta ni också och kolla på temperatur i motoroljan och in och ut ur laddluftkyl (se till att uft flödar igenom laddluftkyl) där kan mkt finnas att hämta utan att skruva på något. Turbovarv kan ni mäta det är det bra och ännu bättre om ni har då har musslan för just ditt aggregat kan ni nog finna ett kul optimum turbovarv laddtryck . Original luftburk är ofta mkt bra finns sällan något att hämta där (inom den trimmningsgrad vi talar om) den tar dessutom sin luft utifrån motorrummet om det inte är minusgrader vs öppna filter som till 99% ink kass avskärmning är monterade inne i motorrummet = kasst. Dessutom har öppna luftfilter ingen kona inne i filtret för bra inloppsflöde utan en vass kant alltså dom flödar oftast kasst. Det finns nu öppna filter med inloppskona på marknaden men se då till att den tar luften utifrån motorrummet men ni får då problem med is i luftfiltret vid fukt undertryck snö och eventuella minusgrader. Öppet luftfilter på en Honda v-tec sänkte topphastigheten med 30 km/h men det lät som den gick som skam
.
Original kalibreringar på våra bilar är inte gjord av en ren happening.
Ofta heter det så här " varför gjorde inte motortillverkaren detta ifrån början? vilka idi... jag köpte detta trimkit och fick så och så högre effekt och lägre förbukning" Alltså åter igen original kalibrering är INGEN happening.
Men kul ska man ha
. Ha i åtanke att om ni tex har partikelfilter på eran bil skall trimmet också kalibreras för det. Alltså kan man få tag på ett trim ifrån motortillverkaren så 1A köp det.
Skulle förvåna mig till flera hundra procent om någon trimfirma ens funderat på tex partikelfilter kalibrering om ni vet någon vill jag gärna ha reda på vem och vad dom gjort.
Sen sitter man och funderar på varför motorlampan tänds ???
Var inte menigen att verka negativ tvärt om jag gör samma saker själv men ger er rådet att titta o fundera på vad ni gör varför och vilka konsekvenser det ger? Jag tror ni kommer att ha mkt roligare då i era garage
MVH Harvar