Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual
Jag var till Cetek:s hemsida och kollade om dom har lagt ut beskrivning på el-central cbe pc och kunde inte hitta det så lägger jag ut den här..
Jeg må bare si at jeg blir mer og mer forvirret av Ctek (Daniel), de sier å gjør mye rart. Har korrespondert mye med e-post med han og han sier at Ctek er på gli til å gjøre noe som skal gjøre innkoplingen av D250S enklere.
Slik jeg forstår av tegningen vedlagt her vil D250S virke parallelt med original ladingen og D250S vil ikke virke nå motoren går. Da vil D250S få tilnærmet samme spenning på utgående og inngående via B1 og B2 og virkningen blir nesten 0.
Ikke vil de 5 ladefasene som D250S har virke, siden den uintligente ladespenningen fra generatoren vil "stå" i begge ender på D250S.
Den vil virke perfekt med solcellepanelt og det er kanskje derfor en er fornøyd med koplingen, men generator ladingen blir ikke mye bedre.
Kan lett kontrollere om jeg har feil, bare med å måle strømmen inn på bodelsbatteriet med D250S innkoplet og ved å ta av ledningen ut fra D250S og strømmen vil nok bli den samme.
Beste måten å gjøre det på er og kople et vekslerele på B2 og til D250S. Dette vekslerele vil gjøre at ikke D250S får generatorspenning bade på ut og inn på D250S og den vil virke helt topp- Når generatoren ikke lader vil vekslerele gjøre at servicebatteriet leverer strøm til bodelen.
Kan ikke forstå at det skal være nødvendig med ekstra releet til kjøleskapet, haddde vært mye smartere og benyttet det slik jeg beskriver. Skal man benytte rele burde det vel ha noen nytte? Kan ikke skjønne at dette har noen nytte?