Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual
Så här kopplade jag in min laddare, ser att det finns många teorier om hur man kan koppla.
Tack Håkand!
Jag talar i fortsättningen om elblocket Schaudt EBL99D och Ctek DC-DC-laddare D250S Dual, diskussionen om Smart Pass är väl knappast tilllämpligt på en normal standard husbil.
För ca. två år sedan kontaktade jag Ctek om inkopplingen, de ansåg att man skulle koppla enligt ritningen (inlägg 3) och bortse från elblockets funktion.
Om jag stänger av elblocket (motorn igång) laddar D250 nästan lika bra (som när EBL är påslaget)och laddningen avtar endast långsamt, vilket är fullt normalt när batteriernas spänning ökar.
Om jag kopplar bort D250 laddar elblocket, till en början nästan lika bra som D250 men en rel. kortare tid och går alltså tidigare ner och laddar med lägre spänning och betydligt lägre ström, det tar alltså längre tid att ladda batterierna. Jag har försökt med flera olika inkopplingsvarianter. Inget har gått sönder! Jag har inga siffervärden i V. och A. kvar i dagsläget.
Innan dessa försök låg solpanelen på en egen IVT MPPT-regulator. Jag har en Schaudt EBL99D.
Om det nu är så att Ctek har fel och förmedlar felaktiga inkopplingsanvisningar, såsom några här påstår, varför har detta då inte påtalats för Ctek???
Jag har inget emot att optimera mitt system ytterligare, om det går, men efterlyser lite bättre pedagogisk stöd och substans i resonemangen. Hur och varför?
Vet inte Ctek, konstruktören av DC-DC-laddaren, vad de sysslar med?
Julian