• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen laddning

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Har en Burstner Ixeo I 744 från 2018.

Under vintern står bilen parkerad på vår uppfart med el ansluten.
Elkabeln är ansluten till samma el som styrs av husets timer och ljussensor. Så det är el till bilen under dygnets mörka timmar (minst 12 timmar).

Då jag idag gick ut och kollade läget i bilen så ser jag att panelen inte registrerar att elkabeln är ansluten.
Men i bilens vägguttag mäter jag 230V, så kabelanslutningen är ok.

På panelen:
Bodelsbatterierna visar 10,5V på displayen sedan slocknar displayen.
Bilbatteriet hinner jag inte växla till innan panelen kopplar ner. Men tyckte en gång se att den var på bara 5V
Släckt lampa för ansluten elkabel

Jag har nu flyttat elanslutningen till ett uttag som ger ström dygnet runt.

Det finns ingen huvudbrytare på batterierna.

Vad kan vara felet och hur bör jag felsöka?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.146
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Västkustkamparen nämde att det han menade med huvudbrytare var den som sitter vid dörren. Antog han menade på övervakningspanelen vid dörren. Kan ha missuppfattat.
Så när jag har panelen avstängd så fungerar inget lyse, värme etc. Men trappen t.ex. fungerar (då det är kräm i batterierna)

Jag har vad jag tror är en brytare vid bodelsbatteriet. Såg den först idag, så den har jag aldrig brutit. Vet inte vad som fungerar och inte fungerar med den bruten. Ska undersöka det mer imorgon då man ser något i bilen. Nu är det lite mörkt.

Hoppas ha 12V i bodelen imorgon med en lös CTEK.
Därefter försöker jag få liv i bilbatteriet.

Önskar man kunde se om det laddar. En blinkande lysdiod eller vad som.
Det stämmer, med huvudbrytaren menade jag den i panelen vid dörren. Den bryter belysning m.m. men oftast inte kylskåp, värme och trappa samt ev. frostventil (heter den så?)

"Trennschalter" på EBL:en bryter alla förbrukare.

Jag har min trappa ute hela tiden då bilen står i en carport, då kan jag bryta "trennschalter" så att ingen ström dras från bodelsbatteriet
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Har nu laddat bodelsbatteriet, med lös lassare, till 12,5V (ska ladda mer senare)
Panelen visar 5V för startbatteriet, men med voltmeter avläser jag 9,7V
Har nu satt startbatteriet på laddning.

Trots att panelen har tillräckligt med ström för att fungera och takbelysning etc fungerar så indikerar den ändå inte att 230V är ansluten.
(230-vägguttagen har spänning)

Jag har inte undersökt EBL för att se om någon intern säkring har gått ännu.
Den är svår att komma åt utan att öppna förardörren och jag har ett JULA-överdrag som inte riktigt vill släppa in mig genom förardörren.
Jag får ta det senare.

En fråga.
Kan jag mäta på något vis att det kommer fram laddström till batterierna via EBL?
Mäta spänning på bortkopplade batterikablar eller spänning mellan en batterikabel och batteripol?
Eller dra ur en säkring för laddningen och mäta där?
Är laddströmmen en fast DC?
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Har nu laddat bodelsbatteriet, med lös lassare, till 12,5V (ska ladda mer senare)
Panelen visar 5V för startbatteriet, men med voltmeter avläser jag 9,7V
Har nu satt startbatteriet på laddning.

Trots att panelen har tillräckligt med ström för att fungera och takbelysning etc fungerar så indikerar den ändå inte att 230V är ansluten.
(230-vägguttagen har spänning)

Jag har inte undersökt EBL för att se om någon intern säkring har gått ännu.
Den är svår att komma åt utan att öppna förardörren och jag har ett JULA-överdrag som inte riktigt vill släppa in mig genom förardörren.
Jag får ta det senare.

En fråga.
Kan jag mäta på något vis att det kommer fram laddström till batterierna via EBL?
Mäta spänning på bortkopplade batterikablar eller spänning mellan en batterikabel och batteripol?
Eller dra ur en säkring för laddningen och mäta där?
Är laddströmmen en fast DC?
Köp denna
Och håll den runt kabeln till batteriet, kolla vilken riktning som motsvarar + resp -, in eller ut.
Mvh
Anders
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.146
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Troligen har antingen en säkring till den inbyggda laddaren pajat eller själva laddaren.

Laddningen börjar med fast ström och då stiger spänningen långsamt.
När spänningen nått ca 14.5 V börjar istället strömmen sjunka.
Efter ett antal timmar (ca 12) brukar spänningen och strömmen sjunka och spänningen brukar sedan hamna på ca 13.7 V.
Vilospänningen (dvs utan last) ska ALDRIG understiga 12.4 V för ett blybatteri.
Under det börjar batteriet "ta stryk"
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Har nu laddat bodelsbatteriet, med lös lassare, till 12,5V (ska ladda mer senare)
Panelen visar 5V för startbatteriet, men med voltmeter avläser jag 9,7V
Har nu satt startbatteriet på laddning.

Trots att panelen har tillräckligt med ström för att fungera och takbelysning etc fungerar så indikerar den ändå inte att 230V är ansluten.
(230-vägguttagen har spänning)

Jag har inte undersökt EBL för att se om någon intern säkring har gått ännu.
Den är svår att komma åt utan att öppna förardörren och jag har ett JULA-överdrag som inte riktigt vill släppa in mig genom förardörren.
Jag får ta det senare.

En fråga.
Kan jag mäta på något vis att det kommer fram laddström till batterierna via EBL?
Mäta spänning på bortkopplade batterikablar eller spänning mellan en batterikabel och batteripol?
Eller dra ur en säkring för laddningen och mäta där?
Är laddströmmen en fast DC?
9.7V motsvarar väl ett väldigt dåligt startbatteri, kanske att avläsning under 11.8V är väldigt "olinjärt/onogrannt"
Mvh
Anders
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.146
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Köp denna
Och håll den runt kabeln till batteriet, kolla vilken riktning som motsvarar + resp -, in eller ut.
Mvh
Anders
Tyvärr mäter den tångamperemetern bara växelström.
Du har nog lagt in fel länk....

Denna mäter både lik- och växelström plus lite annat:
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
514
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
En fråga.
Kan jag mäta på något vis att det kommer fram laddström till batterierna via EBL?
Mäta spänning på bortkopplade batterikablar eller spänning mellan en batterikabel och batteripol?
Eller dra ur en säkring för laddningen och mäta där?
Är laddströmmen en fast DC?
[/QUOTE

Biltema har denna som du kan stoppa i och då ser du om du högre spänning när du kopplar in laddare på bilen

Tommy
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Nu äntligen är det lite varmare ute och jag har felsökt problemet.
  • Monterade bort förarsätet då EBL:en är placerad under denna
  • Lossade EBL från bottenplatta (locket till EBL delvis var monterade underifrån)
  • Öppnade locket
  • Fann en säkring 250V 3,15A Trög
  • Bytte säkring och den gick direkt
  • Kopplade ur alla förbrukare från det aktuella kretskortet men säkringen gick direkt igen
  • Lämnade kretskort till en god vän (sådan är bra att ha)
  • Han felsökte i 30 min och fann en trasig Zenerdiod (Zenerdiod 78v. beteckning: BYT 78 V)
  • I avsaknad av korrekt diod monterade han en "fusk" med lite andra värden. Säkringen höll
  • Beställde hem 5 dioder för 85Kr inklusive frakt
  • Monterade dioden och återinstallerade allt i bilen
  • Säkringen håller, laddningen fungerar, manöverpanelen i husbilen indikerar åter att 230V är ansluten
  • Återstår att bjuda min kamrat på en middag (En ny EBL skulle kostat 10000-12000 Kr)

I figurerna:
S: Här sitter säkringen, på bilden tom säkringshållare
Z: Här under transformatorn sitter zenerdioden (Kan bytas utan att lossa trafo)
O: Här sitter en likadan zenerdiod, möjligen med andra värden

6ADB78B0-FE73-4A8F-843D-42F4DBBBF3CAB.JPGIMG_4690B.jpgeed2f6ff-58db-4b26-82f7-a337c9be7895.JPG
 
Toppen