• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen laddning

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Har en Burstner Ixeo I 744 från 2018.

Under vintern står bilen parkerad på vår uppfart med el ansluten.
Elkabeln är ansluten till samma el som styrs av husets timer och ljussensor. Så det är el till bilen under dygnets mörka timmar (minst 12 timmar).

Då jag idag gick ut och kollade läget i bilen så ser jag att panelen inte registrerar att elkabeln är ansluten.
Men i bilens vägguttag mäter jag 230V, så kabelanslutningen är ok.

På panelen:
Bodelsbatterierna visar 10,5V på displayen sedan slocknar displayen.
Bilbatteriet hinner jag inte växla till innan panelen kopplar ner. Men tyckte en gång se att den var på bara 5V
Släckt lampa för ansluten elkabel

Jag har nu flyttat elanslutningen till ett uttag som ger ström dygnet runt.

Det finns ingen huvudbrytare på batterierna.

Vad kan vara felet och hur bör jag felsöka?
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Om Batterierna är väldigt dåliga, så kanske det gått för mycket ladd ström och glas-säkringen gått sönder. Kolla säkringen och kolla batterierna, om inte kontroll panelen visar 230V och du mätt att du har 230V fram till övriga uttag, är det nog mest troligt att glas säkringen gått sönder, se bifogat schema.
Mains indicator pin6 i block3 (12V signal) och med att jorden på pinne 2 i block3.
Mvh
Anders
 

Bilagor

  • EBL99_230V_del_schema.JPG
    EBL99_230V_del_schema.JPG
    119,9 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Kikat lite efter säkringen.
Vid ingående 230 finns inga säkringar.
Under förarstolen har EBL630B och Adapter AD01. Alla säkringar där är ok (har mätt)
Jag ser däremot inga glassäkringar.

Bodelsbatteriet visade 10,7V för 2 timmar sedan.
Nu visar det 10,9V
Lite lurigt om det laddar sakta men säkert eller om det bara är naturlig variation.

Ser på schemat att det kanske sitter en 3.15A säkring på baksidan. Men vore den trasig så skulle väl inte lysdioden på EBL blinka?
 

Bilagor

  • IMG_4360.jpg
    IMG_4360.jpg
    22,2 KB · Visningar: 38
  • IMG_4361.jpg
    IMG_4361.jpg
    18,1 KB · Visningar: 38
  • IMG_4362.jpg
    IMG_4362.jpg
    720,2 KB · Visningar: 36
Senast ändrad:

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Kikat lite efter säkringen.
Vid ingående 230 finns inga säkringar.
Under förarstolen har EBL630B och Adapter AD01. Alla säkringar där är ok (har mätt)
Jag ser däremot inga glassäkringar.

Bodelsbatteriet visade 10,7V för 2 timmar sedan.
Nu visar det 10,9V
Lite lurigt om det laddar sakta men säkert eller om det bara är naturlig variation.
Hej!
Jag laddade ner EBL630B "manualen" på https://www.schaudt.gmbh/de/service-support/downloads.php
Om du kan lite tyska underlättar det, men jag använde följande val, sen skrollade jag ner i listan av 211st EBLer, och hittade din EBL630B
När du väljer den engelska kommer det upp en dialogruta som du fyller i din mail, sen kommer en länk.
Hänt en hel del på dryga 20år, denna har LIN-bus och STD-bus kommunikation mm, men själva ladd-modulen är i princip likadan, med en 3.15A glas-säkring, som sitter på in-sidan, du måste skruva isär lådan. Vad har du för panel? du kan ladda ner manual för denna också
Mvh
Anders
1643196831563.png
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Väntar på dokumentet. Valde Engelsk. Får se om det kommer. Annars får jag ta den tyska.
edit: De for in i skräplådan :) Men nu har jag dem.
Har satt bodelsbatteriet på laddning med en lös laddare så länge
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.142
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Inte svar på din fråga, men, när du får ordning på laddningen igen:
Att starta en ny laddningscykel varje dygn hela vintern är ingen bra metod.
Bättre att koppla via en veckotimer och låta strömmen och därmed laddningen vara på 12 timmar i veckan.
Jag antar att huvudbrytaren för 12 V är bruten och att du inte har något annat igång i bilen
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.142
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Nej, huvudbrytaren var inte bruten.
Borde den varit det och laddar den med den bruten?
Tror jag hittat något som ser ut som en sådan brytare.
Jag menar den huvudbrytare som brukar sitta vid dörren, den bör vara bruten.
Om du har en brytare på elektroblocket (Schaudt) "batterie trennschalter" bör den vara tillslagen om du laddar batteriet enl mitt förslag.
Jag har brutit den sistnämnda brytaren och laddar bara bodelsbatteriet en gång under vintern.
För startbatteriet använder jag en ctek MXS 5.0 som är ansluten hela vintern.
Den har ett speciellt läge för längre underhållsladdning
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Ok, huvudbrytaren var av hela tiden tills idag då jag tog en titt.
Helst vill jag ha EBL på med laddning hela vintern, men då kör jag över sladden med snöslungan (om det nu kommer snö).
Nästa vinter blir det till att ladda någon vecka då och då när det ser ut att behövas.

Felsökningen fortsätter ....
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Jag provade att bara mata med 230VAC och lät "Batterie-Trennschalter" vara i "Aus" av läget, och hade min multimeter i Vdc läge kopplad till de poler där normalt bodelsbatteriet är inkopplat (batterie-wahl ställt på Blei-Säure) och den visar då 14.26V, och det stämmer med schemat för EBL99
Mvh
Anders
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Jag provade att bara mata med 230VAC och lät "Batterie-Trennschalter" vara i "Aus" av läget, och hade min multimeter i Vdc läge kopplad till de poler där normalt bodelsbatteriet är inkopplat (batterie-wahl ställt på Blei-Säure) och den visar då 14.26V, och det stämmer med schemat för EBL99
Mvh
Anders
Om man slår av huvudbrytaren på EBL så går ej 12V fram till el-trappan
Mvh
Anders
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Om man slår av huvudbrytaren på EBL så går ej 12V fram till el-trappan
Mvh
Anders
Västkustkamparen nämde att det han menade med huvudbrytare var den som sitter vid dörren. Antog han menade på övervakningspanelen vid dörren. Kan ha missuppfattat.
Så när jag har panelen avstängd så fungerar inget lyse, värme etc. Men trappen t.ex. fungerar (då det är kräm i batterierna)

Jag har vad jag tror är en brytare vid bodelsbatteriet. Såg den först idag, så den har jag aldrig brutit. Vet inte vad som fungerar och inte fungerar med den bruten. Ska undersöka det mer imorgon då man ser något i bilen. Nu är det lite mörkt.

Hoppas ha 12V i bodelen imorgon med en lös CTEK.
Därefter försöker jag få liv i bilbatteriet.

Önskar man kunde se om det laddar. En blinkande lysdiod eller vad som.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Obs en jätteviktig ledare att kontrollera om inte reläerna som matar fram 12V drar är pinne 2 på block 2, "Negative sensor LAB" LivingAreaBatterie, denna jord är samma som kommer in på huvud plinten för batterierna, men kommer via andra vägar, Block 2 har 5 Ledare bl.a. D+
Om pin 2 ej är kopplad till jord kan kontroll modulen som drar reläerna EJ funka.
Mvh
Anders
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Västkustkamparen nämde att det han menade med huvudbrytare var den som sitter vid dörren. Antog han menade på övervakningspanelen vid dörren. Kan ha missuppfattat.
Så när jag har panelen avstängd så fungerar inget lyse, värme etc. Men trappen t.ex. fungerar (då det är kräm i batterierna)

Jag har vad jag tror är en brytare vid bodelsbatteriet. Såg den först idag, så den har jag aldrig brutit. Vet inte vad som fungerar och inte fungerar med den bruten. Ska undersöka det mer imorgon då man ser något i bilen. Nu är det lite mörkt.

Hoppas ha 12V i bodelen imorgon med en lös CTEK.
Därefter försöker jag få liv i bilbatteriet.

Önskar man kunde se om det laddar. En blinkande lysdiod eller vad som.
På min panel IT994 har jag ett visar instrument med ett rött område till vänster som visar hur mycket förbrukas, o till höger är det grönt o visar hur mycket som laddas
Mvh
Anders
 

Bilagor

  • 20220126_173354.jpg
    20220126_173354.jpg
    2,1 MB · Visningar: 17

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Obs en jätteviktig ledare att kontrollera om inte reläerna som matar fram 12V drar är pinne 2 på block 2, "Negative sensor LAB" LivingAreaBatterie, denna jord är samma som kommer in på huvud plinten för batterierna, men kommer via andra vägar, Block 2 har 5 Ledare bl.a. D+
Om pin 2 ej är kopplad till jord kan kontroll modulen som drar reläerna EJ funka.
Mvh
Anders
Ursäkta detta har inte med laddningen och att 230VAC indikering inte funkar.
Jag blandade ihop det med tråden "Ingen 12V"
Mvh
Anders
 
Toppen