• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen 230v Carthago

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Trodde att allt va frid och fröjd så här inför vårturen. Men jag upptäckte att när jag står på stolpe med 230v får jag ingen el till dom invändiga uttagen inte heller saphir varion klimatanläggningen funkar någon som vet om det sitter gömt någon säkring eller relä som jag borde kolla. Har en Carthago splus på ivecochassie.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Ingen 230v Carthago

Kolla jordfelsbrytaren vid elcentralen eller där strömintaget sitter.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Ingen 230v Carthago

Trodde att allt va frid och fröjd så här inför vårturen. Men jag upptäckte att när jag står på stolpe med 230v får jag ingen el till dom invändiga uttagen inte heller saphir varion klimatanläggningen funkar någon som vet om det sitter gömt någon säkring eller relä som jag borde kolla. Har en Carthago splus på ivecochassie.

Funkar laddningen?

Är 230 huvudsäkringen i bilen i "till" läge?
Är jordfelsbrytaren i bilens 230 i "till" läge?

Är säkringarna till de grupperna du ej får ström på i "till" läge?

Tar för givet att du har ström i stolpen, så inte den löst ut.

Om allt är helt och i till-läge måste det vara en anslutning som spökar.

Kanske haft otur med gnagare i bilen?

Enklaste sättet att felsöka är att börja där du är säker på att du har ström dvs från intagskabeln och vidare in till huvudcentralen.

Lycka till!

Finns inget värre än när det strular!

MVH/
Jimbo
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

Jodå säk och jordfel funkar även där det delar sig och går vidare in i dubbelgolvet det måsvara fel någon stans i dubbelgolvet, fick tips av en som sa att jag skulle leta rätt på min inbyggda växelriktare men jag har letat och kan fan inte hitta vad den sitter. Skall prova leta under lådorna i köket den kanske sitter där men det kanske finns någon Carthagoägare som vet vart den sitter.
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Ingen 230v Carthago

Hej

Jo der sidder ofte automat sikringer lige inden for det stik du anslutter
El Kablet til Husbilen
Eller lige ved EL boxen (Lader)
de sidder ved denne i Dobbelgulvet på min Niesmann

Erik
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ingen 230v Carthago

Gör så här:
Anslut bilen till 230V. Tryck på personskyddsbrytarens (jordfelsbrytarens) testknapp. Då löser den ut om du har spänning fram till din elcentral.

När den löst ut så slår du till den igen och upprepar det ett par ggr för att motionera den. Har du vanliga automatsäkringar så gör du lika med dom.

Båda dessa brytarenheter kan låsa sig i frånslaget läge.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Ingen 230v Carthago

Jordfelsbrytaren verkar funka som den ska har provat ett antal ggr men jag undrar fortfarande vad min inverter kan sitta gömd
Har du inte direkt 220 till uttagen när kabeln är i ? Invertern har eget uttag eller?Har du kollat om laddaren laddar på 220v?Min el central är monterad i under golvet men det är en C-line men Carthago bilarna är ganska lika i uppbyggnaden,har du tryckt på knappen till 12v på panelen,den lurade mig en gång när jag inte fick igång spisen.
Ja det var nog allt jag kom på du har kanske nytta av något.

Lycka till Berra
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

Jag har inte 230v när kabeln är i.Men det funkar när jag drar ur kabeln och trycker in 12vknappen ovanför dörren det är samma urtag. Laddaren laddar den röda knappen lyser.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

Hej.
Kan det vara så att dina bo-batterier sitter i garaget, då bör invertern sitta i näheten.
//Stephan
Mina batterier sitter i garaget men någon inverter hittar jag inte. Mellan mina batterier sitter det en porslinspryl stor som ett cigpaket det står 125a på den med en röd punkt upptill vet ej vad det är.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

När den vita 230v kabeln kommer in så finns det ju skarvningar som när dom sitter ihop är avlånga jag funderar på om det finns säkringar gömda i kopplingarna?
 
F

F.d. 6750

Guest
Sv: Ingen 230v Carthago

Vi hadde samma problem med våran bil, våran kabel hadde smält helt innuti (den blåa delen som man koplar i bilen)jag köpte en nu och den funkar igen!Man fick bryta några gånger stömmen från jodfels brytaren innan strömmen funkare igen!
Onerva
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Ingen 230v Carthago

Har jag förstått problemet rätt, så har du 230 V i uttagen via invertern men
ej utan inverter trots att sladden är ansluten.
Du har också har 230 V till laddaren, kylen och pannan men får ej ut det till
uttagen i bilen.
Sannolikt har din inverter ett relä som skall växla mellan 230V via nätet eller
via invertern till uttagen. När 230V är ansluten skall detta relä automatiskt
koppla bort invertern från 230V uttagen. Detta relä verkar ha hängt sig. Det
gäller alltså att hitta invertern och låta undersöka den.
 
Toppen