Sv: Inbrottsskydd
Jag har funderat mycket kring säkerheten, installerat åtskilliga villalarm en gång i tiden och varit med om och sett hur det ser ut när tjuvar har länsat en hel villa på nolltid. En husbil med sin "mini" yta och taskiga låsanordningar är ingen match för ett proffs. Det spelar ingen roll var man står heller, på en bensinmack mitt på dagen eller på en auktoriserad campingplats på natten, frågan kvarstår, hur skyddar man sig på bästa sätt? Den psykologiska faktorn är bland det viktigaste för en själv! Mina tankar kretsar mest kring mekaniska lösningar som t.ex:
1) extra lås på in/utsidan av dörrar och inte glömma fönster & takluckor (hur man nu gör där på bästa sätt?)
2) Videoinspelning i all ära dock inte som skydd utan som dokumentering av händelsen för framtida behov
3) Ljus & ljud som komplement till mekaniska lås
4) sensorer på utsidan ser jag som bra väckarklocka om man skulle sova i bilen. Tanken är att vakna och skydda sig med muskelkraft/stekpanna : )
5) hund i bilen är en bra lösning för hundägare (kanske elektroniskt hundläte/morrande för oss andra?)
6) Det bästa (som många redan har nämnt) är att vara observant var man står och övernattar. Sunt förnuft med synliga prylar gäller alltid och i alla lägen...
Sedan så tror jag att bara en bråkdel av oss drabbas av sådana otrevligheter och att detta inte ska avskräcka oss från resandet. Händer det så händer det, då får man ta tag i det efteråt. Rätta mig gärna om jag har missat något, säkerheten är ett outtömligt ämne...