• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrottsskydd

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Efter ett tips från en bil vi såg förra helgen så monterade vi in ett liknande lås i förardelen. Vi tror att detta kan göra inbrottet mer komplicerat eftersom det är svårt att se det utifrån och svårare att få upp dörrarna.
Monteringen påverkade inte de snurrbara stolarna.

Vänligen Micke
 

Bilagor

  • IMG_0718.JPG
    IMG_0718.JPG
    2,3 MB · Visningar: 95
  • IMG_0719.JPG
    IMG_0719.JPG
    1,6 MB · Visningar: 57
  • IMG_0720.JPG
    IMG_0720.JPG
    1,4 MB · Visningar: 71
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Inbrottsskydd

Urspårning eller inte.... ja det får väl betraktaren avgöra.
Tråden handlar om inbrottskydd och några har pekat på möjligheterna att använda "ifånar" som övervakningsmetod kopplat till inbrottsskydd. Verkar vara en god ide...för några. Andra har då velat peka på eventuella nackdelar med att lämna en "ifån" obevakad.

Take it or leave it
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inbrottsskydd

Alla hjälpmedel som kan förhindra inbrott både i husbil och i hemmet är välkommet. Jag är lika orolig för inbrott i husbilen under mina resor som jag är för inbrott där hemma.

Inget skydd kan hindra en inbrottstjuv men en video med tillhörande ljud kan identifiera förövaren. Det har Hasse Aros Efterlyst visat. Bildbeviset ligger i "molnet".
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Inbrottsskydd

Alla hjälpmedel som kan förhindra inbrott både i husbil och i hemmet är välkommet. Jag är lika orolig för inbrott i husbilen under mina resor som jag är för inbrott där hemma.

Inget skydd kan hindra en inbrottstjuv men en video med tillhörande ljud kan identifiera förövaren. Det har Hasse Aros Efterlyst visat. Bildbeviset ligger i "molnet".

Håller med,
Jag "famlar" själv just nu kring olika lösningar, men har svårt att komma till punkt. Egentligen vill jag ha "något" som avskräcker, dvs tjuven vänder innan han bestämmer sig för att börja bryta i bilen. För har denne väl bestämt sig...så gör han inbrottet.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inbrottsskydd

Det finns två modeller för detta i trådarna. En där det ljuder en summer i bilen när folk rör sig inom 2 m. En där det tänds små PIR-styrda LED-lampor (Linders).

Man kan ha riktig hund eller eletronisk.

Alla roliga skyltar av typen: "Bry er inte om hunden, se upp för frugan"
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Inbrottsskydd

Det finns två modeller för detta i trådarna. En där det ljuder en summer i bilen när folk rör sig inom 2 m. En där det tänds små PIR-styrda LED-lampor (Linders).

Man kan ha riktig hund eller eletronisk.

Alla roliga skyltar av typen: "Bry er inte om hunden, se upp för frugan"

Den där summern är jag lite inne på och med samtidig parallellkoppling till LED belysning såväl ute som inne....men har inte hittat någon ännu på marknaden. LED belysning på utsidan har jag redan.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inbrottsskydd

Det är svårt att hitta en webbkamera med tvåvägskommunikation och fjärrstyrning för under 10000:- ! ....

Jag håller med om att tråden har "svängt" lite åt fel håll, hoppat från hårdvara till mjukvara och därför stoppar mina kommentarer här. Hur som helst Anders, kolla gärna följande länk som förklarar mitt tänk. Vi kanske möts igen i en annan tråd : )
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inbrottsskydd

Tekniken i all ära men vad har man för nytta av att kunna se när man har inbrott? Då är det ju redan försent, bilen plundrad & förstörd. Att förlita sig på Iphoner, appar & liknande visar bara att marknadsföringen har lyckats men är tämligen verkningslöst om man vill försöka undvika att bilen blir sönderbruten & förstörd. Att kunna se hur tjuven gick tillväga & vem det var spelar väl ingen roll, det blir ju ändå försäkringsbolaget som ersätter. Ett väl synlligt skydd & larm som avskräcker anser jag är att föredra.

Bennie
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Inbrottsskydd

Tekniken i all ära men vad har man för nytta av att kunna se när man har inbrott? Då är det ju redan försent, bilen plundrad & förstörd. Att förlita sig på Iphoner, appar & liknande visar bara att marknadsföringen har lyckats men är tämligen verkningslöst om man vill försöka undvika att bilen blir sönderbruten & förstörd. Att kunna se hur tjuven gick tillväga & vem det var spelar väl ingen roll, det blir ju ändå försäkringsbolaget som ersätter. Ett väl synlligt skydd & larm som avskräcker anser jag är att föredra.

Bennie

Jag är också inne på din linje, men då risken är stor att bli "påhoppad" för att spåra ur tråden...så startar jag en ny...häng gärna med och kom med dina råd, erfarenheter och tips. Den nya tråden kommer att heta "Skydd & larm som avskräcker tjyven"
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inbrottsskydd

Tanken bakom videoövervakning är inte att titta på när tjuven gör inbrott utan att snabbt kunna tillkalla hjälp av grannar och/eller ordningsmakt!

En och annan dekal kanske kan avskräcka om förövaren inte är alltför hög eller onykter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inbrottsskydd

Jag läste i dagstidningen att en stor del av båtmotorstölderna är försäkringsbedrägeri. Alltfler båthamnar videoövervakar för att båtägarna skall kunna bevisa stölden och få ersättning från försäkringen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inbrottsskydd

Jag är också inne på din linje, men då risken är stor att bli "påhoppad" för att spåra ur tråden...så startar jag en ny...häng gärna med och kom med dina råd, erfarenheter och tips. Den nya tråden kommer att heta "Skydd & larm som avskräcker tjyven"

Tessie
Jag tycker inte att du spårar ur. Tråden handlade från början om ett MEKANISKT stöldskydd. Att starta en ny tråd var nog inte vad trådskaparen till denna tråd avsåg.

Bennie;)
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Inbrottsskydd

Tessie
Jag tycker inte att du spårar ur. Tråden handlade från början om ett MEKANISKT stöldskydd. Att starta en ny tråd var nog inte vad trådskaparen till denna tråd avsåg.

Bennie;)

Nä... jag tyckte nog inte det heller, men blev osäker och jag vill inte "trampa" någon på tårna. Kanske dumt av mig... att inte hålla fast vid vad jag först tyckte, men ny tråd är nu skapad och flera bra förslag inkomna.

Till trådskaparen... ber om ursäkt om jag med min nya tråd dragit uppmärksamheten från din tråd. Får försöka läsa dem parallellt. :)
 
Toppen