Sv: Inbrott när man sover
Vid en övernattning på en camping på Öland, väcktes vi av hunden p.gr. av att en bil med motorn igång stannat bredvid oss. Två män gick ur bilen en satt kvar. Den ena drog loss vår elanslutning och kände på vår bakdörr den andra gick runt bilen. Jag tänkte ta hunden, 35kg bullterrier och gå ut men min fru hindrade mig. Plötsligt hoppade dom in i bilen och drog iväg. Tänk om dom dragit en slang från sitt avgasrör och tänkt stoppa in det i något luftintag? Koldioxid lär ju ha använts i fall där dom sövt lasbilschaufförer. Nu hände ingenting men hade det hänt och vi berättat att vi blivit bestulna och kanske gasade vem hade trott oss?
//Åke
Troligen ingen..
För med största sannolikhet hade ni tyvärr inte överlevt en sådan attack.
Nu följer en hänvisning, dock till Wikipedia som man bör vara källkritisk till. Men deras sammanfattning sammanställer vad som kan läsas på ett flertal andra sidor i ämnet.
Citat:
"Förgiftning med gaser och ångor[redigera | redigera wikitext]
Förgiftning med gaser och ångor är den sjätte vanligaste självmordsmetoden i Sverige, 4,6 % av självmorden i Sverige mellan 1995 och 2004 skedde med denna metod.[1] Gasning med hushållsgas har minskat i Sverige, i takt med att hushållsgasen bytts ut mot elektricitet. Då gasen är mycket brandfarlig, har denna typ av självmordsförsök ofta åtföljts av svåra explosioner, vilket krävt livet av fler än självmordskandidaten.
En annan är gas är kolmonoxid, som bildas vid ofullständig förbränning. En metod som blivit mindre vanlig är att människor stängt in sig i garaget med sin bil eller lett in avgaserna i kupén för att på så sätt dö av kolmonoxidförgiftning. Men under 2005 förekom det många uppmärksammade fall av gruppsjälvmord i Japan där man med hjälp av en traditionell japansk kolbrännare tagit livet av sig i bilar.[10] Överlevande av denna typ av självmord får ofta men för livet då syrebristen orsakar hjärnskador och intelligensnedsättning.
Att inandas någon form av i sig själv ogiftig gas som lustgas eller helium kan till slut leda till syrebrist i hjärnan och död.[11][12]"
/Slut citat
Nästa fakta handlar då om Kolmonoxid och dess inverkan vid olika exponering:
CO-nivå (ppm) Hälsoeffekter och övrig information
0 normal frisk luft
9 högsta tillåtna korttidsexponeringen (ASHREA)
10-24 möjliga hälsoeffekter vid långtidsexponering
25 högsta tillåtna medelvärdesexponeringen under en 8 timmars arbetsdag
50 högsta tillåtna exponeringen på en arbetsplats (OSHA)
100 lätt huvudvärk efter 1-2 timmar
200 huvudvärk, illamående, yrhet, trötthet efter 2-3 timmars exponering
400 huvudvärk och illamående efter 1-2 timmar, livshotande efter 3 timmar
800 huvudvärk, illamående och yrhet efter 45 minuter, medvetslöshet efter 1 timme, död inom 2-3 timmar
1600 huvudvärk, illamående och yrhet efter 20 minuter, död inom 1-2 timme
3200 huvudvärk, illamående och yrhet efter 5-10 minuter, medvetslöshet efter 30 minuter, död inom 1 timme
6400 död inom 30 minuter
12000 omedelbara fysiologiska effekter, medvetslöshet, död inom 1-3 minuter
Eftersom det inte finns rapporter om dödsfall efter "gasningarna" så måste det vara mycket duktiga "yrkesmän som genomför detta. Med tanke på att de måste bedömma luftvolymen i bilen, genomflödet av frisk luft i bilen för att snabbt kunna beräkna en "lagom dos" vid sina små ingrepp. Kanske arbetslösa narkosläkare som rövar om natten??
För om de vill uppnå effekten som är vid 200ppm " huvudvärk, illamående, yrhet, trötthet efter 2-3 timmars exponering" så gissar jag att de har gott om tid, eller ökar dosen till en dödlig nivå för att få effekt snarast.
För er som vill studera mer om farlig exponering av kemiska ämnen så har karolinska gett ut lite info om det hela.
http://ki.se/content/1/c4/91/50/IMM%20Rapport%201_2008.pdf
//Freddy