• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

In eller utvändig isolermatta

Wickevire

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2025
Jag undrar vilket som fungerar bäst på en delintegrerad för sommarbruk? För att täcka framrutorna mot värme och ljus.

Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: In eller utvändig isolermatta

Svalast är, utan disk., isolering utanför rutan.
Den luft som ändå värms upp bakom isolerskiktet
kan ju vädras bort genom isoleringens ojämnhet
mot glasrutan.

Med isoleringen på insidan så är värmen redan inne
i bilen!

Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jo, isolering på insidan bidrar dessutom ofta till kraftig kondens på insidan av rutan. Särskilt på våra breddgrader. Så isolering är effektivast på utsidan. Däremot är det bekvämt att också ha något snabbmonterat insynskydd på insidan när man bara vill ha lite "privacy"! :)

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Jag har en fråga när det gäller utvändig isolermatta. Vi har en utvändig isolermatta som är tänkt för vinterbruk. Det finns ju mattor tänkta för sommarbruk. Borde inte en vintermatta fungera även på sommaren? Det borde vara förmågan att isolera mot skillnader i temperatur mellan inne och ute som är det primära. Den enda nackdelen jag kan tänka mig är att den är tjockare och tar mera plats än en sommarmatta.
Hälsningar Jan

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Visst fungerar vintertäcket på sommaren. Skillnaden är väl bara att den går ner längre på dörrarna om du har Masa-täcket.

Det stämmer, vintertäcket går ner på dörrarna.Vi använder vintertäcket året om,det e så skönt när man ska köra iväg efter en övernattning att bara ta bort täcket o det finns ingen kondens på insidan. Sommartid har vi silversidan ut så att det reflekterar bort värmen. Detta är vår erfarenhet av vintertäcket/Staffan

Toppen