Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Så här års är det vanligt med imma på insidan av rutan.Hejsan
Nybliven husbilsägare som funderar på hur ni andra har det med imma på rutorna i bilen. Fiat Ducato halvintegrerad.
Tacksam för seriösa svar.
Hälsningar
Arne
Tack för tipsetSå här års är det vanligt med imma på insidan av rutan.
Utvändig matta minskar problemet.
Tack för tipsetJag använde Kärchers batteridrivna fönsterskrapa för att ta bort imman på vindrutan som bildades bakom gardinen under natten.
![]()
Den fungerar jättebra, inget sölande med vatten över instrumentbrädan den suger upp vattnet effektivt.
Efter en rengöring av vindrutan är vattenbehållaren halvfull av vatten som annars hade behövt torkas upp för hand med trasa e.dyl.
Den medföljande sprayflaskan med fiberduk kan med fördel användas för utvändig rengöring av vindrutan.
Det är oundvikligt med kondens på insidan av vindrutan under vissa förhållanden och det är inget att oroa sig för. Ventilationen fungerar dessutom bättre när det är kallt ute.En sån hög luftfuktighet i bilen kan inte vara nyttigt alla kalla ytor kommer att bli blöta inte bara rutorna. Ventilationen verkar fungera dåligt det är ju luft man andas så är man känslig kan det bli problem.
Oundvikligt är det inte, ett utvändigt täcke på fram och sidorutorna, så är det borta!Det är oundvikligt med kondens på insidan av vindrutan under vissa förhållanden och det är inget att oroa sig för. Ventilationen fungerar dessutom bättre när det är kallt ute.
En sån hög luftfuktighet i bilen kan inte vara nyttigt alla kalla ytor kommer att bli blöta inte bara rutorna. Ventilationen verkar fungera dåligt det är ju luft man andas så är man känslig kan det bli problem.
Det stämmer inte riktigt, övriga ställen i bilen är ju isolerade på olika sätt, (dubbelrutor m.m.) fukten blir kvar i luften och ventileras ut.Det är inte konstigt att det är just frontrutan som samlar åt sig fukten. Bakom gardinen blir den kallaste delen i husbilen och samlar åt sig all fukt i bilen. Med tanke på detta är det därför sämre att sätta över ett utvändigt täcke och därmed få fukten att hamna på andra svåråtkomliga ställen.
En annan anledning till att täcka rutorna är när man har hittat en bra friparkering och tänker stanna där ett tag.En annan anledning att inte täcka frontrutan utvändigt, särskilt vid fricamping, är att slippa gå ur bilen om man av olika anledningar snabbt vill lämna platsen.
Mängden fukt som kan finnas i luft står i relation till temperaturen. Rutorna i förardelen är i allmänhet oisolerade och då lägger sig kondens på dessa kallla ytor men inte på isolerade ytor i en normalt ventilerad husbil.En sån hög luftfuktighet i bilen kan inte vara nyttigt alla kalla ytor kommer att bli blöta inte bara rutorna. Ventilationen verkar fungera dåligt det är ju luft man andas så är man känslig kan det bli problem.
Ja täcket fungerar ju lika bra till att hålla värme ute!En annan anledning till att täcka rutorna är när man har hittat en bra friparkering och tänker stanna där ett tag.![]()
Det där stämmer inte, vi har kört vår bil mycket vintertid sedan 2007 och det finns absolut inget sådant på den, Sådana problem kommer av dålig ventilation eventuellt med felaktig uppställning när bilen inte används.Det finns delar i bilen som stolsfästen som är förbundna med chassiet där fälls det ut fukt och rostar. Så att ventilera bort fukten är viktigt.
Jag fick någon kommentar när jag tog luften utifrån till dieselvärmaren istället för att cirkulera den invändigt och låta självdraget ventilera.
På min förra bil hade jag ingen fukt när jag gjorde så men väl ett isolerande täcke mot kupen.
Ja en kall ruta tar bort en del fukt från luften ungefär som man kan göra i en båt att låta vattnet kondensera mot en oisolerad del av båtsidan under vattenlinjen. Där rinner ju vattnet ner i kölsvinet i en husbil rinner det ner på instrument brädan och kan leta sig via springor man inte visste fanns till elektronik. Rent vatten är ju inte elektriskt ledande men kan lätt bli det om det hamnar mellan plus och minus kommer det väl igång en elektronvandring så händer det saker.
Orsaken att jag nämner det är att min bil i 37år haft en recirkulerande gasolvärmare och stolsfästena och en del av lådan under stolarna har fått ytrost kan ju vara ett lämpligt projekt nere i spanien när man får långtråkigt. Allt finns ju där till halva priset.
Men det låter ju som att bengtic hade dålig ventilation i sin förra husbil och när han tog luften utifrån till uppvärming så sjönk luftfuktigheten i husbilen...Det där stämmer inte, vi har kört vår bil mycket vintertid sedan 2007 och det finns absolut inget sådant på den, Sådana problem kommer av dålig ventilation eventuellt med felaktig uppställning när bilen inte används.