• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Imma och fukt på insidan av rutorna på morgonen.

Virsta

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41612
Medlemskap
2025
Hejsan
Nybliven husbilsägare som funderar på hur ni andra har det med imma på rutorna i bilen. Fiat Ducato halvintegrerad.

Tacksam för seriösa svar.

Hälsningar
Arne
 

stenor11

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
37789
Medlemskap
2024
Hejsan
Nybliven husbilsägare som funderar på hur ni andra har det med imma på rutorna i bilen. Fiat Ducato halvintegrerad.

Tacksam för seriösa svar.

Hälsningar
Arne
Jag gjorde ett täcke av biltemas termofolie, sattes ihop med dubbelhäftande tejp och silvertejp.
Fungerar ypperligt till en låg kostnad.
 

larake02

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7396
Medlemskap
2025
Svar på imma på rutorna genererar många svar. Men problemet med imman är att som tidigare svarat! enkelrutor på bildelen. De flesta har väl en personbil , där är även problemet vid fuktig väderlek. Har haft ett antal HB av olika fabrikat och samtliga genererade fukt på rutorna med original täckning av dessa. Finns då olika förslag att undvika detta! Fläkt som blåser ( problem vid fricamping) Utvändig täckning fungerar utomordentligt. Lägga risgryn i strumpor på instrumentbrädan fungerar enligt uppgift. På vår nuvarande HB finns en gardin bakom stolarna som man kan stänga med, den använder vi vår och höst och ingen fukt på rutorna.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
En AC på taket med värmefunktion så kan man göra husbilen till ett torkrum, annars är det bara utvändig täckning som fungerar. En liten fläkt kan hjälpa fläckvis och kan man inte låt den vara gående vid fricamping så har man andra problem än fukt. Själv har jag isolerrutor på sidorna så det är bara framrutan som blir fuktig, jag använder Kärcher så jobbet görs på en minut.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.853
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kattlådesand i strumpa skulle vara bra. Testade, ingen effekt över huvud taget.
Ja det är ju egentligen inte fukthalten i luften som är problemet. Det är att luften tillåts kylas ner mot kalla ytor som får fukten att fälla ut.
Isolering, värme eller hålla luften i rörelse fixar biffen. En riktig luftavfuktare lär ju minska problemet då det då krävs lägre temperatur på ytorna för att fukten skall börja fälla ut men då finns ju risken att luften blir alldeles för torr för oss att andas och trivas i.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.711
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ja det är ju egentligen inte fukthalten i luften som är problemet. Det är att luften tillåts kylas ner mot kalla ytor som får fukten att fälla ut.
Isolering, värme eller hålla luften i rörelse fixar biffen. En riktig luftavfuktare lär ju minska problemet då det då krävs lägre temperatur på ytorna för att fukten skall börja fälla ut men då finns ju risken att luften blir alldeles för torr för oss att andas och trivas i.
Ett täcke på utsidan är det bästa tycker jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns små ok batteridrivna RF-mätare som visar Relativ Fuktighet.
Jag har en sådan i husbilen som följde med en 230V-luftavfuktare, den svarar snabbt ifall luftfuktigheten stiger, då kan man få öka på ventilationen/luftväxlingen.
Jag försöker alltid hålla värdet under 50% RF.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Typ sådana här... Det är samma enhet som visar temp och fuktighet i två olika diagram
Dagens värde... Men den sparar upp till 100 dagar.

Screenshot_20241021_173927_com.beyondtel.sensorblue_edit_1044624887857788.jpg

Screenshot_20241021_173940_com.beyondtel.sensorblue_edit_1044609172656749.jpg


Screenshot_20241021_174216_com.beyondtel.sensorblue_edit_1044584730006232.jpg
HÄR KAN NI KÖPA DESSA...

ORIA 2pcs Wireless Thermometer Hygrometer, Mini Bluetooth 5.0 Humidity Sensor with Data Export & Alerts for iOS Android, Smart Real-time Records for House, Vincigar, Living Room, Baby Room, etc https://amzn.eu/d/89STNJ4
 
Senast ändrad:
Toppen