Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad
Obs! Jag har redigerat nedanstående instruktioner och även lagt till filer för nedladdning. Så skall du importera POI till iGO, gå till Denna tråd istället.
Det gick!! Jag har nu importerat poi till iGO på min iPad.
Hittills har jag bara testat med små filer för att se att det fungerar. Nästa steg är att importera allt...
Lite klurigt var det men jag skrev ner stegen under tiden, så nästa gång skall det nog inte vara några problem...
Vad krävs?
- En jailbreakad ipad - det går inte att komma åt filsystemet utan...
- Programmet upoi edit till PC (har du mac, får du söka efter något liknande)
- Programmet DiskAid
- POI-fil i googles kml-format (i alla fall för dessa instruktioner) - För KML-filer se notering längst ner...
Så här går det till.
1. upoi editor:
- Öppna upoi editor och klicka på New.
- Markera user.UPOI högst upp i vänstra panelen
- Högerklicka i den panelen och välj: Import file > Google kml och leta upp önskad fil. (Se bild 1)
- Gör om de två ovanstående stegen för alla kml-filer du vill ha med.
- Nu har du en lista med kategorier under "user.UPOI" Det är dessa du kommer att återfinna i iGO sedan. Så se till att du grupperar och namnger dessa på ett bra sätt.
- Spara filen som user.upoi
2. DiskAid:
- Anslut iPaden till datorn och starta DiskAid
- Välj File System/root i vänstra panelen
- I mittpanelen expandera root/var/mobile/applications
- I applications finns en lång lista med numrerade mappar. Öppna dem en och en tills du hittar en som innehåller en mappa benämnd "iGO_Myway.app" (min mapp började på "558B083C-")
- Ovanför iGO_Myway mappen, expandera Documents/preference/profiles/01 (har du skapat ett konto i iGO bör den finnas)
- kopiera din user.upoi som förbereddes i steget innan hit. (Bild 2)
3. Använda i iGO Myway.
- Välj knappen längst ner till vänster
- Ta Sök > Sök platser > Anpassad sökning > Häromkring
- När du bläddrar i denna lista hittar du nu de kategorier du skapade i upoi editor.
Notera: Om kml-filer. Jag upptäckte att om jag importerade Bordatlas.kml, från deras sida så fick jag med 51 platser, likaså om jag importerade bordatlas.gpx i google earth och sparade som kml-fil. Men om jag konverterade gpx till kml via annat verktyg så fick jag in 5624 platser. Så var uppmärksamma på hur många POI ni har i er kml innan importen till upoi edit, den är inte helt buggfri om man säger så...
Notera 2: Jag har också noterat att upoi edit blir väldigt trögt när man laddat många poi, så istället för att skapa alla i det programmet, spara till olika upoi-filer, det viktiga är olika kategorinamn, och lägg ihop dem med hjälp av
notepad++ eller likande. UPOI-formatet är en ren textfil, så det är bara att klipp och klistra dit (notepad++ har många fördelar framför vanliga notepad, främsta att den klarar stora textmängder, vilket är viktigt här). I Notepad++ kan man också ersätta alla förekomster av konstiga tecken - (ü å ä ö kan bli konstiga och behöver rättas).
//Stefan