• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag kör numera privat bara med appar til Ipone o Ipad.
Har köpt Igo Europa och Tom Tom Europa och är det något jag ångrar så är det mitt köp av Igo. Visst fin kartvy, men det eviga nerladdande så for det uppdateras. Alldeles för mycket detaljer. Ja man säger att det blir så för filerna är för stora. Det är det som är problemet.
TomTom blir ett klick för uppdatering o allt fungerar perfekt. Hittills:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En fråga i all välmening, vågar ni lita på bara navigeringsappar eller har ni en "riktig"navigator liggandes i handsfacket?
Hade lars

En modern navigeringsapp i allmänhet och iGO i synnerhet är klart överlägsen en fast navigator i det mesta. Att de nordiska kartorna inte går att ladda ned får betraktas som ett olycksfall i arbetet som IGO har lovat åtgärda. En tillfällig lösning är att erbjuda den skandinaviska versionen gratis och som egentligen kostar 235 kr och får behållas i all framtid.

iGO har hittills uppdaterats med minst två nya kartuppdateringar varje år utan extra kostnad. Även Navigon (Garmin), Sygic, TomTom och CoPilot är navigeringsappar som uppdateras kontinuerligt, nu senast för några veckor sedan kom Navigon med nya fräscha kartor utan extra kostnad.

Jag använder alla de stora navigeringsapparna exkl. TomTom för att av eget intresse hänga med vad som händer inom branschen. Mina fasta navigatorer har jag turligt nog lyckats sälja.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Vill passa på att ge Sygic lite beröm, har blivit allt mer förtjust i den och tillsammans med Poiviewer blir det väldigt enkelt att söka platser man vill besöka tycker jag. Så sedan sommaren är det den kombinationen som jag helst använder.
Igo kan vara lite bättre om man kör på större vägar och i och omkring större städer med något tydligare vägvisning och att det är enklare att lägga till en ny plats på befintlig rutt.

//Tommy

Mitthem

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2025

Hej hur får men den skandinaviska versionen gratis och som egentligen kostar 235 kr och får behållas i all framtid.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vill passa på att ge Sygic lite beröm, har blivit allt mer förtjust i den och tillsammans med Poiviewer blir det väldigt enkelt att söka platser man vill besöka tycker jag. Så sedan sommaren är det den kombinationen som jag helst använder.
Igo kan vara lite bättre om man kör på större vägar och i och omkring större städer med något tydligare vägvisning och att det är enklare att lägga till en ny plats på befintlig rutt.

//Tommy

Om man undviker kortaste vägen är iGO den navigeringsapp som är mest korrekt och har flest inställningar och ruttalternativ enligt min mening.

Tråkigt bara att det tar tid med uppdateringen för att hämta nordiska kartor och andra inappköp på deras server.

M

Misty

Guest

Jag gjorde som du sa och skickade ett mejl till adressen du uppgav. Detta svaret fick jag:

*** DO NOT REPLY DIRECTLY TO THIS EMAIL ADDRESS ***
*** YOUR EMAIL WILL NOT BE DELIVERED OR READ ***

This is an unmonitored email account and your mail has been deleted from our system. If you would like to contact Naviextras Support, please visit https://www.naviextras.com/shop/portal/support. In case you already have a trouble ticket, please use the Reply function to answer the email. Thank you.

Inte vidare kul.

F

F.d. 53013

Guest

Det låter som man ska låta bli och göra något förrän vi kommer hem. Då menar jag att, inte uppgradera till ISO 7,0.
Annars riskerar vi att tappa IGO, vad jag förstår, eller?:wideeyed:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag vet inte när ni kommer hem eller när iGOs uppdatering kommer men det är nog klokt att avvakta om man måste navigera i de nordiska länderna. Alternativt kan man installera iGO Scandinavia gratis efter att ha fått inlösenkoden från iGO.

Navigering i övriga Europa påverkas inte!

F

F.d. 55335

Guest

Spanien är borta för oss. Vi har på flera olika sätt försökt komma i kontakt med IGO men misslyckats. Vi bad om nytt lösenord och det fungerade utmärkt men det gick det fanns inget kvar på deras hemsida om IGO. Appen finns inte heller kvar. Söker man kontakt via appen så är Inte deras server tillgänglig, nog bara att konstatera. Vi är blåsta! :mad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om du har Europaversionen är även Iberiakartan inappköp. Samma som de nordiska kartorna. Det finns support på hemsidan, be att få koden till iGO Iberia i väntan på uppdateringen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Någon frågade varför inte alla kartor laddas ned direkt till appen?
Det beror på att Apple har satt en gräns på 2 GB, resten får man ladda ned gratis som in-app-köp.

Andra navigeringsappar har löst det på ett smartare sätt, man laddar ned de kartor man behöver och kan komplettera efter hand.

Dags för iGO att ta efter?

M

MatsFo

Guest

Tomtom är tyvärr lika dåliga och deras Europa-version tar 3,4GB för kartan om jag kommer ihåg rätt, vilket innebär att det "kostar" 6,8GB minne att ha Tomtom Europa om man vill kunna få uppdateringar.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Så här stora står det i min Ipad att dom är
IGO Europa 2,9GB
TomTom Europa 2,0GB
Ala uppdateringar jag fått på TomTom har laddats hem i ett svep

M

MatsFo

Guest

Jag har Tomtom både till Android och iOS, men har ingen Ipad just nu för att kolla. Men till Android så var senaste kartan 3,4GB är jag nästan säker på. iOS kanske kan ha något som komprimerar filen bättre. Jag har inte heller någon koll på hur det exakt det är.

Ja, så länge du har minst 2.9GB ledigt för Igo och 2GB ledigt för att uppdatera dem så kommer det att gå bra, men man kan ju aldrig använda det minnet om man vill kunna uppdatera kartorna, och det vill man ju. (Det finns vissa knep men de är mer eller mindre bökiga)

För i stort sett alla andra Off-line GPS - appar kan man ladda ner de länder man behöver och då tar det mycket mindre plats och man slösar inte på det fortfarande dyra minnet, speciellt på iPhone /iPads.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Kommer inte ihåg hur mycket ledig utrymme som krävs men det är bra mycket mer än storleken på appen konstigt nog.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag fick avinstallera iGO först och därefter installera uppdateringen då jag hade för lite minne kvar, knappt 4 om jag minns rätt.

Toppen