• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Någon som vet vilken som är den mest idealiska arbetstemperaturen bakom kylskåpet ?

Tänkte montera några 120mm fläktar med ställbar termostat .
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Det idealiska är väl så lågt som möjligt? Det är väl då man får den bästa verkningsgraden. Kruxet är väl när det blir väldigt varmt ute, eller om solen värmer upp den sidan av bilen. Då går ju fläktarna hela tiden.
Alltså, så låg temp som möjligt, men inte kontinuelig gång. Vad tror du om 28 grader och en manuell brytare i serie med de automatiska?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Den termostatstyrda kylskåpsfläkt som jag satt ditt är reglerbar att starta mellan 28-35 grader.

Hälsar Kjell
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

På den tiden kylskåpen tillverkades av Electrolux, hade de en kritisk temperatur på +32°.

Hur det är med kylskåp tillverkade av Dometic vet jag inte, men eftersom princip och konstruktion är desamma, torde ävend en kritiska temperaturen vara det.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

När väl värmen trycker på, så behövs kraftig ventilation, så Bengt-Åke, ta i ordentligt. Det är min erfarenhet.
Intressant med +32grader - det ska jag ha koll på framöver.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Tror att siffran 20 grader kommer från piezo skåpen som fungerar med en annan princip, nämligen med avdunstnings kyla.
Absortions principen är lika effektiv vad gäller kyla som en kompressorskåp, bara man har tillräckligt med värme som kokar upp kylmediet....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Ett litet utdrag från DOMETIC:s hemsida:

Absorptionskylskåp från Dometic är kvalitetsprodukter, som erbjuder samma höga kylkomfort på resan som du har hemma. Du får möjlighet att välja mellan flera olika energikällor – elnät, batteri, gasol eller solenergi (AES-modeller). De kännetecknas av hög prestanda, tillförlitlighet och ljudlös drift i kombination med komfortfunktioner och lång livslängd. Dometics absorptionskylskåp uppfyller kraven i klimatklass SN. Därmed fungerar de optimalt i temperaturer mellan +10 °C och +32 °C. Det är viktigt att kylskåpen alltid har god ventilation
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Min erfarenhet är: tryck igenom så mycket luft som möjligt. När det är 35-40 i skuggan så har kylen det jobbigt... Då behövs inga termostater eller brytare, kör allt som går. På bifogad bild visar termometern +38!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    680,4 KB · Visningar: 63

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Ett litet utdrag från DOMETIC:s hemsida:

Absorptionskylskåp från Dometic är kvalitetsprodukter, som erbjuder samma höga kylkomfort på resan som du har hemma. Du får möjlighet att välja mellan flera olika energikällor – elnät, batteri, gasol eller solenergi (AES-modeller). De kännetecknas av hög prestanda, tillförlitlighet och ljudlös drift i kombination med komfortfunktioner och lång livslängd. Dometics absorptionskylskåp uppfyller kraven i klimatklass SN. Därmed fungerar de optimalt i temperaturer mellan +10 °C och +32 °C. Det är viktigt att kylskåpen alltid har god ventilation

Detta är utomhustemperaturen man menar här
Över 32 grd krävs en ventilationsfläkt
Under 10 grd skall man sätta på vinterlock på öppningen
/Thomas
 

Akevilse

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
15135
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Var hos Husvagnsservice i Stenstorp och fick satt dit en aluminium plåt nere och en uppe vilka nu styr luften genom kylflänsarna på baksidan av kylskåpet. Vi har 150l Thetford. Kyleffekten blev bättre. Utan dessa plåtar går luften efter ytterväggen. Där gör den ingen nytta. Detta är ett vanligt fel i väldigt många bilar. Lätt att kolla genom att lossa översta luckan och titta neråt. Helt öppet, inte bra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Jag har också problem att hålla ner temp. i kyl/frys vid varm väderlek.

Monterade in 2st av dessa https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/chassiflakt/fractal-design-silent-series-r3-80mm/218155.9163/ i takutblåset, passade direkt med smitpassning i utblåset, kommer dock att komlettera med 2st till, då de inte riktigt räcker till i "värmeböljorna".

Kopplat från 12V bakom kylen över 2st strömbrytare, tanken är att jag ska kunna köra 2 eller 4st.

Fläktarna är "ljudlösa" inne i bilen, samt drar extremt lite ström, flyttar 20cfm luft var, drar 0,5W var :D

Fractal Design

Startar dem vid på våren vid påställning, stoppar dem på hösten vid avställning. :cool:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Tror att siffran 20 grader kommer från piezo skåpen som fungerar med en annan princip, nämligen med avdunstnings kyla.
Absortions principen är lika effektiv vad gäller kyla som en kompressorskåp, bara man har tillräckligt med värme som kokar upp kylmediet....


Tror nog att du menar termoelektriska skåp/boxar, som arbetar med hjälp av ett peltierelement: https://sv.wikipedia.org/wiki/Peltiereffekt

Piezo är något helt annat (https://sv.wikipedia.org/wiki/Piezoelektricitet) och används bl.a. för att tända gaslågan i kylskåp och spisar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Vi har tur med att ha en solcellsdriven fläkt på taket. Den går så fort solen gassar på och drar ut värmen bakom kylen. Än har vi inte haft några problem när det varit varmt ute, men vad kommer att hända när det väl är kallt ute samtidigt som det är strålande solsken? Vi får troligen elda på lite extra eller tejpa över solcellen :swoon:
Nu kommer det roliga:
- för att tejpa solcellen behövs en stege
- vi drar inte med oss stegen pga vikten, då måste vi låna en stege av någon
- när vi väl lånat stegen och tejpat solcellen, då ligger vi i skuld till den vi lånat stegen av
- tja, vad gör man, då får vi väl bjuda på lite fika med tilltugg
- när vi har druckit kaffe och ätit upp kakan, då har vi fått nya vänner "för livet"
- sen blir det väl att man börjar mejla varandra i all evighet eller så länge vi är "on the road"
- nja, vi kanske bör välja att kramas lite mer och elda lite extra samt strunta i stegen

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Vilket är bäst då? Att montera en som blåser in luft eller en som blåser ut?
Blåser den förbi kylflänsarna så kanske effekten är bättre än att det blåser ut genom gallret trots samma fläkt/flöde.
Bifogar bild på min termostat.
 

Bilagor

  • 20160702_183336.jpg
    20160702_183336.jpg
    4 MB · Visningar: 77
  • 20160702_183343.jpg
    20160702_183343.jpg
    3,8 MB · Visningar: 78

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Vi har tur med att ha en solcellsdriven fläkt på taket. Den går så fort solen gassar på och drar ut värmen bakom kylen. Än har vi inte haft några problem när det varit varmt ute, men vad kommer att hända när det väl är kallt ute samtidigt som det är strålande solsken? Vi får troligen elda på lite extra eller tejpa över solcellen :swoon:
Nu kommer det roliga:
- för att tejpa solcellen behövs en stege
- vi drar inte med oss stegen pga vikten, då måste vi låna en stege av någon
- när vi väl lånat stegen och tejpat solcellen, då ligger vi i skuld till den vi lånat stegen av
- tja, vad gör man, då får vi väl bjuda på lite fika med tilltugg
- när vi har druckit kaffe och ätit upp kakan, då har vi fått nya vänner "för livet"
- sen blir det väl att man börjar mejla varandra i all evighet eller så länge vi är "on the road"
- nja, vi kanske bör välja att kramas lite mer och elda lite extra samt strunta i stegen

Visa bilaga 114866



Då jag Jag lånat och lånat ut stegar länge..... Mycket kaffe och vänner har det blivit.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Vilket är bäst då? Att montera en som blåser in luft eller en som blåser ut?
Blåser den förbi kylflänsarna så kanske effekten är bättre än att det blåser ut genom gallret trots samma fläkt/flöde.
Bifogar bild på min termostat.

Sätter man fläkten vid nedre gallret för att blåsa in luft är det risk att man stör lågan som är känslig.
Jag satte fläkten bakom övre gallret för att blåsa ut varmluften. Där fanns 12 V kopplingsplint också.
Varför termostat? Jag kopplade fläkten till en av "dina" dimrar med fjärrkontroll. Då kan jag reglera hastigheten på fläkten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Om jag har förstått rätt rekommenderar Dometic att man sätter fläkten så att den blåser underifrån på elementet, och termostat är väl bra, då arbetar fläkten/fläktarna bara när de behövs?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Idealisk arbetstemperatur bakom kylskåpet ?

Sätter man fläkten vid nedre gallret för att blåsa in luft är det risk att man stör lågan som är känslig.
Jag satte fläkten bakom övre gallret för att blåsa ut varmluften. Där fanns 12 V kopplingsplint också.
Varför termostat? Jag kopplade fläkten till en av "dina" dimrar med fjärrkontroll. Då kan jag reglera hastigheten på fläkten.

Vill bara göra dig uppmärksam på att om du har flera dimmer installerade i bilen så påverkas alla när du använder fjärrkontrollen. Om du t.ex. vill öka/minska belysningen på en lampa med dimmer så påverkas även fläktarna.

Hälsar Kjell
 
Toppen