• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idéer om hur gråvattnet kan hanteras

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vi har en veteranare en Kennil Campero från -83. Där går gråvattnet ner i slang under bilen. sedan ställer man en behållare under. hur ser det ut på nyare bilar?
Det jag hittar är en massa slangar anslutningar och tankar fasta eller med flyttbara med hjul hos återförsäljare av camping utrustning. Har inte sett någon skiss med olika förslag på lösningar.
Finns det någon bra tråd så länka gärna till den.
Göran i Björnarbo
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Har du inte ideer om det så får du helt enkelt låta bli att köra. Ganska enkelt egentligen.
Gillar din kommentar, du jag förutsätter att du lagt in ironin... :)
Nästa inlägg kommer förmodligen om att vi alla ska sluta köra våra husbilar helt, då de släpper ut en hel del miljögifter...
Då kanske den medlemmen ska skaffa husvagn istället och aldrig förflytta sig heller...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Uppskattningsvis 10% har vinter öppet. De som har öppet - har inte möjlighet till att tömma gråvatten i särskilda brunnar heller. Det fryser liksom ändå... Oavsett camping eller ej.

Finns ju andra sätt att tömma gråvatten än i markbrunn, jag har alltid en spillvattenlunga i bilen för sådana tillfällen, väger nästan inget och tar nästan ingen plats, lite jobbigare, men motion är ju nyttigt. ;)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En positiv nyhet. I Varberg har hamn och gatunämnden i sin kommande verksamhetsplan angett att det ska byggas en tömningsstation vid ställplatsen vid naturum, det är dock inte satt något datum.
Husbilar nämndes även vid positiva ordalag vid gårdagens fullmäktigemöte. Man ska nog inte dra för stora växlar på det men det är i alla fall en ljusglimt.
 

Sven-Erik T

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31225
Medlemskap
2022
tTja...har aldrig några problem med det ,bara tomma i gatans avlopp system..lite tandkräm och tvål är inte farligt om man tänker vad folk kastar i avloppen :D
VART TAR GRÅVATTNET VÄGEN? På ställplatser kan man ofta tömma gråvattentanken. Det är bra, men frågan är vart vattnet tar vägen sedan. I tätorter är förmodligen ställplatsens golvbrunn kopplad till kommunens dagvattennät, så då tycker jag precis som Zlatko, att det är helt ok för mig att tömma i gatubrunnen hemma på vår gata. Det är ju bara lite diskmedel och tandkräm i vattnet. Det blir nog inte särskilt mycket övergödning jämfört med spillet från jord- och skogsbrukens gödning. / s-e
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
VART TAR GRÅVATTNET VÄGEN? På ställplatser kan man ofta tömma gråvattentanken. Det är bra, men frågan är vart vattnet tar vägen sedan. I tätorter är förmodligen ställplatsens golvbrunn kopplad till kommunens dagvattennät, så då tycker jag precis som Zlatko, att det är helt ok för mig att tömma i gatubrunnen hemma på vår gata. Det är ju bara lite diskmedel och tandkräm i vattnet. Det blir nog inte särskilt mycket övergödning jämfört med spillet från jord- och skogsbrukens gödning. / s-e
Observera att dagvattensystemet oftast mynnar rakt ut i ett vattendrag utan någon som helst rening. En bäck eller sjö.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Markbrunnen för gråvatten är kopplad till ett avloppsnät eller en annan reningsanläggning (trekammarbrunn t.ex.) annars hade man inte fått anlägga den. Att ha den kopplad till dagvattennätet är: No, No!
På många ställen renas inte dagvatten innan det släpps ut i något vattendrag som Roland L skriver. Ingen kommun skulle godkänna (bygglov krävs) att man gör så med en gråvattenbrunn.

MVH
Hans
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
VART TAR GRÅVATTNET VÄGEN? På ställplatser kan man ofta tömma gråvattentanken. Det är bra, men frågan är vart vattnet tar vägen sedan. I tätorter är förmodligen ställplatsens golvbrunn kopplad till kommunens dagvattennät, så då tycker jag precis som Zlatko, att det är helt ok för mig att tömma i gatubrunnen hemma på vår gata. Det är ju bara lite diskmedel och tandkräm i vattnet. Det blir nog inte särskilt mycket övergödning jämfört med spillet från jord- och skogsbrukens gödning. / s-e
Nu har du satt din sista potatis och satt lavinen i rullning igen ... :D
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har under en promenad på en lägerplats i Gryvelsjö sett vad som skiljer i gråvattenhantering mellan husbilar och husvagnar. När husvagnarna lämnar är det en mindre sjö av gråvatten där de stått. Husbilarna har den goda smaken att släppa ut gråvattnet längs utfarten.
Tror inte att husvagnsägare bekymrar sig så mycket om gråvatten ..gjorde inte jag när jag drog husvagn och det var i många år..inte såg jag det som miljöförstöring och det gör jag inte idag heller ..Det finns värre saker på detta klot som man borde bry sig om mera tycker jag .
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.725
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Meeen nu är ju problemet att gemene man/kvinna som ser en blöt pöl under en husbil/ husvagn tror att det är svartvatten som släppts ut och det gör att motståndet mot husbilar på parkeringar ökar, och snart tror jag tyvärr att vi blir intvingade på campingar för att vissa måste bete sig obetänkligt, släppa ut gråvatten ta fram möbler, veva ut markis etc. på vanliga parkeringar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag trodde att alla "moderna" husbilar hade en tank för gråvatten, så man slipper tömma på ej avsedd plats.
När jag åkte pickup med en PolarCamper på flaket fick man tänka sig för, på den var det raka rör ut för gråvattnet, hände titt som tätt att man fick en våt fläck på asfalten första säsongen :msn_weird:
Då hade man 10L färskvatten med sig, undrar än idag hur man klarade sig med så lite vatten.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
håller med dig fullständigt...jävla tjavs om gråvattnet...ut med det bara varsom helst...inte värre än nåt annat....
Vi var på den fina gratisställplatsen i Gislaved häromdagen. Det kom en regnskur och då kändes den obehagliga doften av de tidigare gästerna som resonerar så kortsiktigt som ni gör. Att en släpper gråvatten är väl inget problem men när många gör på samma ställe så blir det otrevligt. Det finns många liknande ställen och även på campingar där det luktar otrevligt av gråvatten och detta trots att det finns tömning på platsen. Mot lathet och egoism strider förnuftet tydligen förgäves.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Meeen nu är ju problemet att gemene man/kvinna som ser en blöt pöl under en husbil/ husvagn tror att det är svartvatten som släppts ut och det gör att motståndet mot husbilar på parkeringar ökar, och snart tror jag tyvärr att vi blir intvingade på campingar för att vissa måste bete sig obetänkligt, släppa ut gråvatten ta fram möbler, veva ut markis etc. på vanliga parkeringar
Inte tror jag att gemene man /kvinna vet vad är det, det är bara nåt som ni inbilar er
 
Toppen