• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idéer om hur gråvattnet kan hanteras

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vi har en veteranare en Kennil Campero från -83. Där går gråvattnet ner i slang under bilen. sedan ställer man en behållare under. hur ser det ut på nyare bilar?
Det jag hittar är en massa slangar anslutningar och tankar fasta eller med flyttbara med hjul hos återförsäljare av camping utrustning. Har inte sett någon skiss med olika förslag på lösningar.
Finns det någon bra tråd så länka gärna till den.
Göran i Björnarbo
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
För att röra till det lite kan jag slänga in ett uttryck till BDT vatten.
Att tråden burit iväg lite är mycket roligare än när man lägger en fråga och inte får några svar.
En fundering till har en toa Porta Potti där tömmer man i någon form av vätska, är det lämpligt att tömma det i sitt enskilda avlopp med en trekammar brunn?
Göran i Björnarbo

den vanligaste vätskan som används är inte lämplig att använda när man tömmer det i en trekammarbrunn men det finns biologiskt nedbrytbara tillsatser som man kan använda I stället. Om man vid något enstaka tillfälle skulle tömma sin tank med den vanliga tillsatsen så tror jag inte att man slår ut de levande organismerna men man ska naturligtvis försöka att undvika det.

För den som vill veta lite mer om vad man får och inte får göra med sitt gråvatten från husbilen så hänvisas till miljöbalken, se nedan:

Utsläpp av avloppsvatten utgör enligt miljöbalken miljöfarlig verksamhet (9 kap. 1 § miljöbalken). Spillvatten från BDT-anläggning är avloppsvatten i lagens mening. Avloppsvatten ska avledas och renas eller tas om hand på något annat sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer. För detta ändamål ska lämpliga avloppsanordningar eller andra inrättningar utföras (9 kap. 7 § miljöbalken).
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Intressant formulering. I miljöbalken.Som man kan tolka nästan hur som helst. Sätt det i händern på en jurist.
Kollade tydligen var medlet som vi använde något biologiskt.
På lantbruks sidan används ibland uttrycket ” biologiskt aktiv mark”. Undrar hur många det är som tvättar sin bil på garage uppfarten och vattnet försvinner i en dagvatten brunn?
Göran
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Intressant formulering. I miljöbalken.Som man kan tolka nästan hur som helst. Sätt det i händern på en jurist.
Kollade tydligen var medlet som vi använde något biologiskt.
På lantbruks sidan används ibland uttrycket ” biologiskt aktiv mark”. Undrar hur många det är som tvättar sin bil på garage uppfarten och vattnet försvinner i en dagvatten brunn?
Göran

ja det är luddigt och övergripande skrivet i miljöbalken men det finns det förtydliganden i riksdagens förordningar samt i myndigheters föreskrifter och då blir det betydligt klarare vad som gäller. Det finns många gånger också allmänna råd som hjälper oss hur vi skall bete oss. Det är inte lätt att känna till alla krav som ställs på oss men för det mesta så hjälper sunt förnuft.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sverige är ett Uland när det gäller gråvattentömning,titta tex. på Norge där det finns tömningställen på rastplatser i markbrunn.
Fricampar man mycket så får man i Sverige åka in på ställplats/camping och betala för att tömma,eller hantera sitt gråvatten "diskret"
Jag har godkänt enskilt avlopp till huset,allt avlopp går ut till grusbädd strax under markytan, men tömmer jag mitt gråvatten ovanpå gräsmattan då är det ett miljöbrott.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kanske en överdrift......otroligt....
,.........................
Men det här är säkert viktigt att man vet lite om som campare och husbilsägare.
Man kan lätt göra fel o andra kan bli sura beroende på min okunskap.
Så jag tackar för info i den här tråden.
Jag har ju också en gammal husbil men med tank under. Ändå bra att ha kunskap kring vad som gäller.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Hittade på en sida som heter avloppsguiden.se där finns den här skrivningen ”Om du inte har vatten indraget i huset utan bär in och ut vattnet i hinkar behövs normalt sett ingen avlopps anläggning”. Men det var också den enda undantag som jag hittade.
Tror inte att jag ska söka något mera på nätet.
Tror att jag börjar få lite grepp om det hela.
Däremot har jag inte någon aning om hur man lägger in länkar
Göran i Björnarbo
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Dagbrunnar skiljer av grus m.m. direkt i botten på varje brunn, de måste sedan slamsugas tomma.
Vissa företag har även oljeavskiljare i sina dagvattenavlopp, som också måste slamsugas regelbundet.
Dagvattensystemen hinner ibland inte ens transportera vattnet till närmsta vattendrag vid häftigt regn, reningsverk som skulle klara Sveriges dagvatten är inte uppfunnit ännu, kommer troligtvis aldrig att bli till.
Gatans avlopp går orenat ut i vattendrag.
Och ??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dagvatn på svensk eller stormwater på engelsk - skulle likt å se et renseanlegg som svelger unna 80 til 100 mm regn på et døgn, noe som vi opplever endel av. Det var kun 3 slike døgn i Januar og 5 i Desember. Total nedbør på 2020 var 3007 mm, dvs litt over 3 meter regn. På farmen skulle det bli over 100 tusen kubikmeter eller 100 millioner liter vann.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Har ingen garage så är det enklare att bara öppna kranen över en gatu avlopp :)
Zlatko, förstår du inte att de av oss som försöker ta vårt ansvar blir trötta på dig. Ditt propagerande som dessutom går emot klubbens policy och tillför inget.
Sedan kan du betänka följande:
En dagvattenbrunn leder oftast ut i ett större system och så småningom orenat ut i ett vattendrag. Ett dike gör oftast detsamma men om du följer exemplet med att tappa ut i en hink och sedan tömma en bit ifrån diken, brunnar och vattenflöden så kommer marken att funka som infiltrering och reducera skadan du ställer till.
Skadan du åsamkar naturen är förmodligen försumbar hur du än gör medan skadan ditt resonemang och betende gör för oss andra är oerhörd!
Jag hoppas verkligen att ditt enfaldiga resonemang är någon form av försenad pubertet.
Hälsningar
Peter
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
För att röra till det lite kan jag slänga in ett uttryck till BDT vatten.
Att tråden burit iväg lite är mycket roligare än när man lägger en fråga och inte får några svar.
En fundering till har en toa Porta Potti där tömmer man i någon form av vätska, är det lämpligt att tömma det i sitt enskilda avlopp med en trekammar brunn?
Göran i Björnarbo

Vi använder inga kemikalier i toatanken utan en ISO certifierad bakteriestam avsedd för trekammarbrunnar och den går naturligtvis utmärkt att tömma i toalettstolen hemma.
jag brukar att hälla i en deciliter av den varje gång jag har tömt tanken och vi har inte känt någon ”odör”, den verkar fungera lika bra som alla de olika kemikalier som säljs till fritidsfordon och ytterligare en bonus är att den är betydligt billigare än kemikalierna till fritidsfordon.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
506
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Vi använder inga kemikalier i toatanken utan en ISO certifierad bakteriestam avsedd för trekammarbrunnar och den går naturligtvis utmärkt att tömma i toalettstolen hemma.
jag brukar att hälla i en deciliter av den varje gång jag har tömt tanken och vi har inte känt någon ”odör”, den verkar fungera lika bra som alla de olika kemikalier som säljs till fritidsfordon och ytterligare en bonus är att den är betydligt billigare än kemikalierna till fritidsfordon.
Vad använder du för medel och var handlas det?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Vi använder inga kemikalier i toatanken utan en ISO certifierad bakteriestam avsedd för trekammarbrunnar och den går naturligtvis utmärkt att tömma i toalettstolen hemma.
jag brukar att hälla i en deciliter av den varje gång jag har tömt tanken och vi har inte känt någon ”odör”, den verkar fungera lika bra som alla de olika kemikalier som säljs till fritidsfordon och ytterligare en bonus är att den är betydligt billigare än kemikalierna till fritidsfordon.
Fungerar den även i egna avloppsanläggningar med biologisk nedbrytning i marbädden? Dom är väldigt känsliga, vi fick inte ens köra spolvattnet från vattenreningen den vägen eftersom det används salt vid backspolningen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vad använder du för medel och var handlas det?
Jag kommer inte ihåg namnet men det var underordnat på dunken, det var mest sifferbeteckningar på bakteriestammarna samt ISO ceritifieringen för trekammarbrunnar och slutna septictankar.
Den säljs på dunkar och jag köpte min på en Lantmannaförening men de säljs nog lite var stans där det säljs VVS utrustning.
Jag har även sett att de har en ”toatankvätska” på Biltema som består av bakteriestammar, jag tänker prova den vid något tillfälle och se hur den fungerar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Fungerar den även i egna avloppsanläggningar med biologisk nedbrytning i marbädden? Dom är väldigt känsliga, vi fick inte ens köra spolvattnet från vattenreningen den vägen eftersom det används salt vid backspolningen.

Det kan jag inte svara på, certifieringen gäller trekammarbrunnar och septictankar.
 
Toppen