• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idéer om hur gråvattnet kan hanteras

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vi har en veteranare en Kennil Campero från -83. Där går gråvattnet ner i slang under bilen. sedan ställer man en behållare under. hur ser det ut på nyare bilar?
Det jag hittar är en massa slangar anslutningar och tankar fasta eller med flyttbara med hjul hos återförsäljare av camping utrustning. Har inte sett någon skiss med olika förslag på lösningar.
Finns det någon bra tråd så länka gärna till den.
Göran i Björnarbo
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Renas inte dagvatten?
Dagvatten kan ledas bort på olika sätt. Antingen genom gatubrunnar till ledningar och magasin under mark eller genom öppna system med diken, dammar och våtmarker. Till slut rinner dagvattnet ut i bäckar, åar eller hav. I de flesta fall renas inte dagvattnet på reningsverk, utan går orenat till recipienten.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag använder visserligen inte dagvattenbrunnar själv men visst passerar väl dagvattnet rening innan det släpps ut eller används igen?

tyvärr, det är mycket sällan som dagvatten passerar någon reningsanläggning, utan går direkt ut i en recipient. I äldre system förekom det att svart- och dagvatten hade kombinerade system vilket ledde till att det vid regn bräddade orenat vatten från reningsverken. Det finns fortfarande endel kombinerade system kvar men byggs bort undan för undan.
Fortfarande har vi ju problem med övergödning i våra vattendrag, även om vi har uppnått mycket bra resultat sedan vi införde tredje steget(närsaltsrening) i slutet av 60-talet och början av 70-talet, så att tipsa om att dumpa gråvatten i dagvattenbrunnar, som Zlatko gör, är helt tokigt och dessutom olagligt. Hur skulle det se ut om vi gjorde det i stor utsträckning? Att i undantagsfall tömma det i sin egen trädgård med bra växtlighet är ju inte så skadligt för våra recipienter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.917
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag använder visserligen inte dagvattenbrunnar själv men visst passerar väl dagvattnet rening innan det släpps ut eller används igen?

Dagbrunnar skiljer av grus m.m. direkt i botten på varje brunn, de måste sedan slamsugas tomma.
Vissa företag har även oljeavskiljare i sina dagvattenavlopp, som också måste slamsugas regelbundet.
Dagvattensystemen hinner ibland inte ens transportera vattnet till närmsta vattendrag vid häftigt regn, reningsverk som skulle klara Sveriges dagvatten är inte uppfunnit ännu, kommer troligtvis aldrig att bli till.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag blev ju givetvis nyfiken efter att jag ställde min fråga och googlade runt lite på egen hand :D .

Det verkar som att det dagvatten som samlas upp och går i tätbebyggda kommuners nät ändå passerar rening innan det släpps ut i en del fall.
I min kommun finns det uppåt femtio utsläppsplatser om man räknar med diken och på ett tjugotal av dem finns en anläggning för rening.

I Stockholm går hälften av dagvattnet ut i reningsverk och hälften ut i sjöar och vattendrag.

Inte så illa ändå men det varierar säkert mycket över landet. Jag moraliserar inte och vill inte uppmuntra till något men om man nu trots allt väljer att tömma i en dagvattenbrunn så kan det göra skillnad att välja vilken med lite omsorg.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag blev ju givetvis nyfiken efter att jag ställde min fråga och googlade runt lite på egen hand :D .

Det verkar som att det dagvatten som samlas upp och går i tätbebyggda kommuners nät ändå passerar rening innan det släpps ut i en del fall.
I min kommun finns det uppåt femtio utsläppsplatser om man räknar med diken och på ett tjugotal av dem finns en anläggning för rening.

I Stockholm går hälften av dagvattnet ut i reningsverk och hälften ut i sjöar och vattendrag.

Inte så illa ändå men det varierar säkert mycket över landet. Jag moraliserar inte och vill inte uppmuntra till något men om man nu trots allt väljer att tömma i en dagvattenbrunn så kan det göra skillnad att välja vilken med lite omsorg.

i Stockholm stämmer det nog att kanske hälften av dagvattnet går till avloppsreningsverken men det finns en stor nackdel genom att avloppsvattnet bräddar över orenat till recipienten i samband med nederbörd. Har inga exakta siffror hur mycket orenat avloppsvatten som bräddar över per år men det är åtskilliga hundratusen m3. Detta bidrar ju naturligtvis till att Östersjön fortfarande är övergödd. Numer har väl alla kommuner handlingsplaner på hur man i framtiden skall kunna ta hand om dagvattnet eftersom vi får allt mer kraftiga regn. Det behövs i många fall uppdämningsdammar mm för att undvika översvämningar. Här kan ju en viss sedimentering av föroreningar ske men det mesta av föroreningarna i form av organiska ämnen, närsalter, tungmetaller mm fortsätter ju ut.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag ber om ursäkt att jag var delaktig i att tråden spårade ur men när medlemmar tipsar om att tömma gråvattnet i dagvattenbrunnar eller att hiva det i närmaste buske då tycker jag det är läge att påminna om olämpligheten. Här i Sverige gör vi inte så längre, vi har tillräckligt många kritiska ögon på oss ändå. En Code of conduct kanske inte vore helt fel i alla fall.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Glöm inte att nya medlemmar kommer och gamla medlemmar går.
Det här är ett ämne som behöver komma upp med jämna mellanrum även om det kan kännas uttjatat för dom som är gamla i gården:)
Jovisst men starta då en gråvatten tråd och låt den som vill ha tips om olika lösningar på hur han kan ta hand om sitt gråvatten i/vid bilen få den hjälp han efterfrågar.
Ok Roger 67 jag ska vara tyst.
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.575
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vi har en veteranare en Kennil Campero från -83. Där går gråvattnet ner i slang under bilen. sedan ställer man en behållare under. hur ser det ut på nyare bilar?
Det jag hittar är en massa slangar anslutningar och tankar fasta eller med flyttbara med hjul hos återförsäljare av camping utrustning. Har inte sett någon skiss med olika förslag på lösningar.
Finns det någon bra tråd så länka gärna till den.
Göran i Björnarbo
Husvagnar har i allmänhet det systemt med en lös tank som töms på avsedd plats. Titta runt på en camping så ser du att det står tankar av olika utforming bakom vagnarna och de är anslutna med en slang från vagnens avlopp. En hink under är inte tillåtet på en camping; har väl med lukt och flugor att göra antar jag.

Hur man gör vid frikamping är upp till egna omdömet. En fast gråvattentank är förståss det bekvämaste.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Spillvatten & gråvatten är samma sak. Urin & fekalier benäms svartvatten.
Jag vet det.
Det var bara ett väldigt lågmält försök från min sida att med glimten i ögat kommentera trådens utveckling.
Jag har nu en lösning i mitt huvud på hur det kommer att bli på Camperon.
Då har jag en fråga till, i somras var vi på en camping där fanns det möjlighet att tömma spillvattnet.
I början på tråden visades en lösning där det fanns ett avloppsledning framdragen till uppställnings platsen där man ansluter bilens spillvatten. Men vilka mera varianter kan träffa på ?
Göran i Björnarbo
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag vet det.
Det var bara ett väldigt lågmält försök från min sida att med glimten i ögat kommentera trådens utveckling.
Jag har nu en lösning i mitt huvud på hur det kommer att bli på Camperon.
Då har jag en fråga till, i somras var vi på en camping där fanns det möjlighet att tömma spillvattnet.
I början på tråden visades en lösning där det fanns ett avloppsledning framdragen till uppställnings platsen där man ansluter bilens spillvatten. Men vilka mera varianter kan träffa på ?
Göran i Björnarbo
Det vanligaste är att du tömmer i avloppsbrunn i marken på camping/ställplats, du kör fram bilen över brunnen och öppnar kranen till gråvattentanken, vänta till tanken är tom.
 
F

F.d. 14324

Guest
Spillvatten & gråvatten är samma sak. Urin & fekalier benäms svartvatten.
Jag skulle vilja påstå att det påståendet inte är korrekt och att både gråvatten och svartvatten går under begreppet Spillvatten.
Avlopp – Wikipedia
Spillvatten - Miva
Dagvatten och spillvatten | Klimatanpassning.se
Dagvatten, spillvatten och avloppsvatten – ÖP reder ut begreppen
Självfall & spillvatten – Allt om VA-terminologi | SKT (kommunalteknik.se)
Glöm inte att nya medlemmar kommer och gamla medlemmar går.
Det här är ett ämne som behöver komma upp med jämna mellanrum även om det kan kännas uttjatat för dom som är gamla i gården:)
Det är väl faktiskt det som är tanken, att ämnet ska debatteras frekvent om man läser vår miljöpolicy. :)
Miljöpolicy | Husbilsklubben.se
Sen kanske det blir tokigt ibland när ämnet tar över trådar som kanske var tänkta för nåt annat.

mvh jocke
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
För att röra till det lite kan jag slänga in ett uttryck till BDT vatten.
Att tråden burit iväg lite är mycket roligare än när man lägger en fråga och inte får några svar.
En fundering till har en toa Porta Potti där tömmer man i någon form av vätska, är det lämpligt att tömma det i sitt enskilda avlopp med en trekammar brunn?
Göran i Björnarbo
 
Toppen