Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...
Om "livets goda" enbart eller till stora delar är relaterat till spannmålsprodukter och övriga kolhydratkällor så har du en lång väg att gå!
Sötsuget försvinner inte i första taget. Kunde jag lära mig att dricka kaffe utan socker så kan alla. Kaffesuget försvinner om man slutar söta kaffet. Tidigare drack jag mycket kaffe med två eller fler sockerbitar; numera dricker jag sällan mer än en kopp om dagen och på det viset blir njutningen på något vis större! Gourmet i stället för gourmand bliven.
Som gammal rödvinsromantiker så har jag inga synpunkter på din smak för rödvin. Där är vi lika. Vitt vin innehåller oftast mer socker än rött vin. Till räkorna bör man alltså välja ett torrt vitt vin. Öl är absolut förkastligt men väljer man ändå detta alternativ så gäller att ju högre alkoholhalt desto lägre kolhydrathalt. Detta betyder inte att jag nödvändigtvis rekommenderar Arboga 12-procentiga.
Nog kan man få till "livets goda" av bra mat, kött, fisk, ägg, grönsaker m.m. Smör och grädde gör all mat godare!
Recept på världens enklaste och godaste fisksås, Sandefjordssåsen: Värm 1 hekto smör och 1 deciliter grädde i en kastrull (riktig 40-procentig grädde! Inga konstgjorda efterapningar med sojainnehåll och liknande vegetabiliska smörjor). En del av grädden kan
antagligen ersättas av Crème fraîche, riktig sådan. Enkelt och trivsamt recept! Kryddning efter eget val. Salt, peppar, citron dill, m.m. m.m.
Jappe
Psst. Många tror att CornFlakes och liknande majsprodukter är välgörande för kroppen. Ingenting kan vara mer felaktigt. Det amerikanska majsöverskottet sköljer över världen som en stor giftig kolhydratvåg. Dricker man CocaCola till majsprodukterna så har man verkligen bäddat för övervikt med åtföljande sjukdomar! Dessutom är majsen en GMO-gröda med glyfosatinnehåll.
Psst 2. Gör du av med alla kolhydrater som du tillför kroppen genom exempelvis skogshuggeri eller rälsläggning utan moderna hjälpmedel så kan du äta kolhydrater men så fort sockret omvandlas till fett i buken så blir du "läkemedelsföretagens älskling".
Psst 3. Googla på kolhydratinnehållet i CornFlakes eller frukostflingor! Värdena ligger mellan 84 och 88 g per 100 g! Antagligen nyttigare att äta samma mängd strösocker under förutsättning att det inte är infekterat av GMO och/eller glyfosat, hur konstigt det än kan låta. Allra bäst är att "äta kartongen i stället för innehållet" som en upplyst läkare uttryckte sig.
Psst 4.
LÄS! Karl Arfors