Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...
Idag trillade poletten ner! Läste en artikel i GP "om kosten som vinner över alla andra dieter" som bygger på Charlotte Erlanson-Albertsson bok baserad på vetenskap och "åsiker". Charlotte är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.
För att göra historien kort, jag drar ut några ur Charlottes meningar (+ och -) beträffande olika kostråden. Tyckte det var mycket intressant då hon är helt neutral och opåverkad av varken det ena eller det andra. Dessutom ser hon pålitlig, påläst och snäll ut på bilden i tidningen.
LIVSMEDELSVERKETS rekommendationer:
+ bygger på vetenskapligt dokumenterat och stödjer allsidig kost
- tillåter för mycket socker, kött och charkuterier. Tar inte upp mjölk & gluten problematik samt nämner inget om ev. alternativ.
VEGETARISK & VEGAN kost:
+ minskar risken för cancer, hjärt-kärl sjukdom och fetma. Rikt på fibrer & antioxidanter.
- riks för brist på B12, järn, D-vitamin och protein vid ensidig kost. Hur ligger det till med soja (inflatoriskt och Alzheimer) & svamprodkter (tungmetaller) risker?
PALEOLITISK (stenålder) kost:
+ minskar risken för cancer, hjärt-kärl sjukdom och diabetes-2. Oprocessade råvaror utan socker, mjölk & gluten, lite salt. Rikt på mineraler, fibrer, antioxidanter och omega-3 fetter.
- hur bra är det med höga intag av protein och rött kött (inflamatorisk och svårsmält) som kan leda till cancer?
GI-kost: kontroll av blodsockervärden
+ sänkta blodfetter minskar risk för hjärt-kärlsjukdom. Inget socker & vitt mjöl samt massor av fibrer och antioxidanter.
- mycket kött, fruktsocker/sötningsmedel, tätt mellan måltider (tarmen får inte vila). Kokta rotfrukter är däremot OK och inget negativt som GI förespråkarna vill hävda!
LCHF: lågkolhydratkost med fokus på fett och protein
+ snabb viktminskning med lägre blodsocker och blodfetter. Inget socker, vitt mjöl och gluten.
- lågt fiberinnehåll (kan ge förstoppning), mycket fett & protein (risk för tarminflamation), samband mellan hjärt-kärlsjukdom och LDL- kolesterol. Kosten är surgörande
vilket kräver optimal njurfunktion! (läs själv mer om detta!)
5:2 dieten: allt är tillåtet
+ viktnedgång leder till lägre blodtryck & kolesterolvärden och förbättrad insulinkänslighet.
- kaloriräknande, okontrollerbar hunger, koncentrationssvårigheter under fastan (forskas just nu mer i detta)
MEDELHAVSDIETEN:
den mest intressanta!!!
+ skyddar mot diabetes-2, hjärt-kärlsjukdom, ålderdemens, åderförkalkning. Mycket fibrer & antioxidanter, sparsamt med kött, mättat fett och socker!
- kan bli om man äter "för mycket" pasta, bröd och charkuterier
Så här uppfattar jag Charlottes budskap: att allt är individuellt, men om man n ska se det globalt, då bör man titta lite närmare på följande:
+ ät allt med måtta men med tungvikt på kokta rotfrukter, baljväxter, fiberrika spannmål, havregryn, antioxidanter, nötter, olivolja, ost, osv...
Vi bör komma bort från dietfixeringen och röra oss mer!
- vi bör undvika socker, vitt bröd, pasta, vitt ris, rött kött, kyckling och chark, mjölk, margarin och sötningsmedel
Jag är tacksam om att slippa en massa frågor efter ovanstående inlägg. Köp gärna Carolines bok där hon beskriver allt i detalj (jag har inte boken ännu), är själv nyfiken på vad hon menar med vissa påståenden och varför. Lite mycket text idag, hoppas att autokorrigeraren har varit "snäll" mot mig annars kan det finnas konstiga stavningsfel.
Bild: från nätet