• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer husbilar kvalitet?

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Sv: Hymer husbilar kvalitet?

Vi har haft en Eriba husbil och riktigt nöjda! Hymer och Eriba är i stort sett samma bil!
Vi köpte den på Husbilslandet och där vet man hur kunder skall behandlas:)

Sen beträffande motorer och kamkedja vs rem så är det så här;

Efter 2007 har ALLA 2,3 liters motorer kamaxelrem (120, 130, 148hk)
Och ALLA 3,0 liters motorer kamaxelkedja (157, 180)

Det kan finnas olika effektuppgifter men det som gör om en motor har kedja eller rem är just cylindervolymen!
På Fiat, skall tilläggas.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Tack. Ja, nu stämmer det bättre. Det är en OM612 i den. Men MB tycker att den tillhör denna familj:
Mercedes-Benz 2500 C/HC/SHC, 308 CDI, 311 CDI, 311 CDI All

Hörde med en släkting som nördat in sig på MB och han sa att "OM60x motorerna är odödliga och går hur länge som helst men OM61x ger ibland elfel på tryckgivare och liknande som gör att dom hamnar i limp-mode. Men när de funkar går de bra och billigt, är enkel att jobba med och har bra vrid".
Utrustningslistan är annars lite...hmmm....svårtolkad skulle jag säga. Eller vad sägs om:
S90
Driver's seat deleted
F92
Omission windshield
Med mera. Finns alltså massor med saker listade; vissa lätta att förstå, andra inte.

Här listas MQ6 som det korrekta:
Delete och omission är prylar som Inte levereras från MB till Hymer. De har ju ex. annat fabrikat på stolar och orginalrutan passar givetvis inte in i en helintegrerad bil osv.......
Beträffande din fråga om kvalitet så är vi mycket nöjda inne på nr 3 nu. Hymer köper ju in många system och prylar så det skiljer ju inte nämnvärt från andra fabrikat, men generellt sett tycker jag att de får ihop prylarna på ett bra sätt.
Anledningen till att vi från början valde Hymer var min tro att de som tillverkar många fordon på ett mer seriemässigt sätt borde fixa det bättre än de som bara bygger en mindre serie om man nu inte räknar med de riktigt små specialbyggarna som ofta håller hög kvalite.
Sedan är ju karossen träfri så även om det blir ett läckage så ruttar bilen inte bort undantaget delar av botten som består av plywood rätt långt fram i årsmodellerna.
Hälsningar
Peter
 
Toppen