• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer husbilar kvalitet?

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hymer husbilar kvalitet?

Vi har haft en Eriba husbil och riktigt nöjda! Hymer och Eriba är i stort sett samma bil!
Vi köpte den på Husbilslandet och där vet man hur kunder skall behandlas:)

Sen beträffande motorer och kamkedja vs rem så är det så här;

Efter 2007 har ALLA 2,3 liters motorer kamaxelrem (120, 130, 148hk)
Och ALLA 3,0 liters motorer kamaxelkedja (157, 180)

Det kan finnas olika effektuppgifter men det som gör om en motor har kedja eller rem är just cylindervolymen!

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Vi har haft en Eriba husbil och riktigt nöjda! Hymer och Eriba är i stort sett samma bil!
Vi köpte den på Husbilslandet och där vet man hur kunder skall behandlas:)

Sen beträffande motorer och kamkedja vs rem så är det så här;

Efter 2007 har ALLA 2,3 liters motorer kamaxelrem (120, 130, 148hk)
Och ALLA 3,0 liters motorer kamaxelkedja (157, 180)

Det kan finnas olika effektuppgifter men det som gör om en motor har kedja eller rem är just cylindervolymen!

Glömde säga att jag menade Mercedes 150hkr hade en sådan Hymer. Men den hade bara 2.2l.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Den har kamkedja
Källa? Har med 150hk motorn och vad jag vet så är det bara den variabla turbon som skiljer mot 130hk motorn.
Kollade även specen på Fiats hemsida och där står "tandrem" på 150hk.

Inte ofta det händer att man blir glad om jag har fel, men i det här fallet hoppas jag bli överbevisad :p

Edit:
Såg nu att Cartagofrik inte menade Fiat, men antar att "tjörnborna" gör det.

Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Har varit mycket nöjd med de 3 Hymerbilar vi haft! Första var en Hymer B684 helintegrerad -99. Andra var en B654 helintegrerad -06 och den nuvarande är en B690 StarLine -12. Dessa köptes nya. Första HB var en LMC 6400 alkovbil -89 bensinare men faktiskt med Aldepanna och det har den sista Hymern också. Vi har varit nöjda med alla bilarna och varit förskonade mot mot felaktigheter/reklamationer. De få saker som varit har vi fått åtgärdade. Vi använder HB året runt redan från start 1996.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Träffade ett äldre tyskt par med en nyare Hymer förra året. De var väldigt missnöjda och hävdade att alla de tidigare Hymer de haft hade bättre kvalitet. De menade också att när Hymer blev sålt av familjen till det amerikanska (?) konglomeratet så blev det alldeles för stora förändringar och "Hymer-barnen", ättlingarna, har inget intresse i verksamheten som deras föräldrar hade.
Själv dissade vi Hymer förut pga. usel planlösning för nordiska förhållanden samt att den blev väldigt hög i 4WD-utförandet.

Farfar

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2025
Vi har Hymer B 779 XL 2010. Alde värme. Vi har haft den i sex år och den funkar mycket bra för oss. Vi gillar även den service vi får från Hymer Center i Ängelholm. Vi byter inte till annat Märke. Iveco chassi med bakhjulsdrift och 3 lit motor . Perfekt för oss.

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Hej. Hakar på den här tråden då jag också anser att Hymer sticker ut på ett positivt sätt. Idag har jag en väldigt gammal Solifer 5500 och den funkar bra och den är också ihopsatt av just - Hymer!
Men vi vill komma upp oss lite och satsa på något lite fräschare och då blir man helt vimmelkantig över utbudet. Men om jag stolpar upp baskraven:
  • Mercedesmotor diesel med kamkedja! Ingen Fiat, Ford eller Renault tack.
  • Ej över 6 meter. Vi är bara två och vill ha en smidig sak.
  • AC i förardelen.
  • Farthållare.
  • Stor kyl, helst med frysfack (** eller ***)
  • Gärna fast dubbelbädd.
  • Automat får det gärna vara men det är inget krav.
  • Under 15000 mil.
  • Årsskatt < 7000,-
  • Budget: upp till 250'.
  • Kan också vara en plåtis!
Vad trillar det då ut för modeller från Hymer, både med tanke på ålder och beteckning? Har hittat en Hymer 510 Starline från 2001 och den hade flera av baskraven men jag är inte främmande för att handla en utanför landets gränser om ännu fler av kraven uppfylls och priset blir bättre. 510 står alltså inte för längden utan den är 5,80.

Farfar

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2025
Jag har inte så mycket detalj kunskap så att jag kan komma med förslag . Det finns en Facebook grupp med ägare till Hymer över 15 år. Sök information där
Hälsningar
Lars

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej. Hakar på den här tråden då jag också anser att Hymer sticker ut på ett positivt sätt. Idag har jag en väldigt gammal Solifer 5500 och den funkar bra och den är också ihopsatt av just - Hymer!
Men vi vill komma upp oss lite och satsa på något lite fräschare och då blir man helt vimmelkantig över utbudet. Men om jag stolpar upp baskraven:
  • Mercedesmotor diesel med kamkedja! Ingen Fiat, Ford eller Renault tack.
  • Ej över 6 meter. Vi är bara två och vill ha en smidig sak.
  • AC i förardelen.
  • Farthållare.
  • Stor kyl, helst med frysfack (** eller ***)
  • Gärna fast dubbelbädd.
  • Automat får det gärna vara men det är inget krav.
  • Under 15000 mil.
  • Årsskatt < 7000,-
  • Budget: upp till 250'.
  • Kan också vara en plåtis!
Vad trillar det då ut för modeller från Hymer, både med tanke på ålder och beteckning? Har hittat en Hymer 510 Starline från 2001 och den hade flera av baskraven men jag är inte främmande för att handla en utanför landets gränser om ännu fler av kraven uppfylls och priset blir bättre. 510 står alltså inte för längden utan den är 5,80.
Din budget känns rätt låg med tanke på dina krav?

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Din budget känns rätt låg med tanke på dina krav?
Tycker du? Kanske om man köper hos en handlare men en privat säljare kan ligga på en helt annan prisnivå.

Jag har iaf slagit till nu på en Starline 510 nu från 2001 och klarade budgeten med god marginal.
Den har MB motorn, AC i både bil och bodel, farthållare, nybesiktad och nya däck. 12200 mil, i princip bara två ägare.
Stor kyl med frysfack (utbytt en gång). Tyvärr ingen automat - ovanligt för svensksålda bilar tror jag. Årsskatt 5600,-.
Det jag fick göra avkall på var fast dubbelbädd men det är frågan om det ens finns i så korta bilar.

Ett aber med alla husbilar före 2016 är väl att dom har för låg Euro-klassning för att få komma in i vissa storstäder i Sydeuropa. Men ska man upp i dessa årsmodeller hamnar man på minst dubbla pengen så det går bort.

Hämtar den nästa vecka. Ska bli spännande. :mh4:

Farfar

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2025
Tycker du? Kanske om man köper hos en handlare men en privat säljare kan ligga på en helt annan prisnivå.

Jag har iaf slagit till nu på en Starline 510 nu från 2001 och klarade budgeten med god marginal.
Den har MB motorn, AC i både bil och bodel, farthållare, nybesiktad och nya däck. 12200 mil, i princip bara två ägare.
Stor kyl med frysfack (utbytt en gång). Tyvärr ingen automat - ovanligt för svensksålda bilar tror jag. Årsskatt 5600,-.
Det jag fick göra avkall på var fast dubbelbädd men det är frågan om det ens finns i så korta bilar.

Ett aber med alla husbilar före 2016 är väl att dom har för låg Euro-klassning för att få komma in i vissa storstäder i Sydeuropa. Men ska man upp i dessa årsmodeller hamnar man på minst dubbla pengen så det går bort.

Hämtar den nästa vecka. Ska bli spännande. :mh4:
Härligt, lycka till med ditt val.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Enligt min mening var Hymer toppkvalité tom årsmodell 2006. Vi har haft en 2008 och en 2010. Båda är returnerade pga mycket dålig monteringskvalité och en service som inte vill höra talas om alla fabrikationsfel.
Då är man glad att man har en 2005:a!

LottaWille

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2025
Hej där, vi har en Tramp 2006 med 2.3 som jag har motor-optimerat (blev helt annan bil) den har el-steg och piezo tändning på spisen, plus lite annan lyx. Det enda bekymret är lastvikten är låg. Kolla att det stämmer med vad ni vill ha med er. Tycker med tanke på att bilen är så gammal är den bra. Duger som första bil åt oss. Lycka till. William

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Blir väldigt förvirrad av dom uppgifter man kan slå upp på nätet om bilen vi ska hämta i helgen, en Hymer BM 510 Starline från 2001.
Använder jag car-info står det att den har en 2.9l motor OM602 på 122hk. Men i huvudrubriken står det Hymer Mercedes-Benz Campervan 2.7CDI 156hk?
Använder jag biluppgifter.se står det först att den är på 156hk men väljer jag "Se komplett utrustningslista för xxx123. Informationen hämtas direkt från Mercedes-Benz och visar vilken utrustning bilen hade när den byggdes" så står det bl a utrustningskod MQ6: Engine, 6-cyl. in-line, LA, 175kW (238hp), 2200rpm. Finns ett helt A4 med utrustningskoder som är mer eller mindre svårtolkade men om man har missat nåt så primärt som vilken motor den har så undrar man om resten av uppgifterna verkligen går att lita på...
På Transportstyrelsens sidor står det bara att den är på 115kW.
Märkligt.

Det är också väldigt svårt att se vilken övrig utrusning som fanns standardmonterat då; typ luftfjädring, elhissar, c-lås etc. Men det lär visa sig :cool:

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Tror inte man kan se särskilt mycket mer än vad som står i regbeviset. Hymer och övriga husbilstillverkare använder ju oftast bara chassi och delar av hytterna från Mercedes, Fiat och Ford.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall det är en MB 510 så är det under T1/T2 generation den slutade man tillverka 1996 1995 kom Sprinter som blev ersättaren av deras mindre transportbilar, så det borde vara en Sprinter Wxxx.
OM602 (2,9L) fanns t.o.m 2000, så det kan vara en sådan motor om chassit är från 2000.
OM612 (2,7L) kom 2000 och är på 115kW, så troligen är det den motorn.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Blir väldigt förvirrad av dom uppgifter man kan slå upp på nätet om bilen vi ska hämta i helgen, en Hymer BM 510 Starline från 2001.
Använder jag car-info står det att den har en 2.9l motor OM602 på 122hk. Men i huvudrubriken står det Hymer Mercedes-Benz Campervan 2.7CDI 156hk?
Använder jag biluppgifter.se står det först att den är på 156hk men väljer jag "Se komplett utrustningslista för xxx123. Informationen hämtas direkt från Mercedes-Benz och visar vilken utrustning bilen hade när den byggdes" så står det bl a utrustningskod MQ6: Engine, 6-cyl. in-line, LA, 175kW (238hp), 2200rpm. Finns ett helt A4 med utrustningskoder som är mer eller mindre svårtolkade men om man har missat nåt så primärt som vilken motor den har så undrar man om resten av uppgifterna verkligen går att lita på...
På Transportstyrelsens sidor står det bara att den är på 115kW.
Märkligt.

Det är också väldigt svårt att se vilken övrig utrusning som fanns standardmonterat då; typ luftfjädring, elhissar, c-lås etc. Men det lär visa sig :cool:
Ta reda på chassienummret gå sedan in på någon av de sidor som finns på nätet och dekodera detta, exempelvis på mb.vin : VIN Decoder for Mercedes-Benz
Då får du reda på exakt motorkod, chassienummret hittar du i bilregistret.

Hälsningar
Petrr

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Ta reda på chassienummret gå sedan in på någon av de sidor som finns på nätet och dekodera detta, exempelvis på mb.vin : VIN Decoder for Mercedes-Benz
Då får du reda på exakt motorkod, chassienummret hittar du i bilregistret.

Hälsningar
Petrr
Tack. Ja, nu stämmer det bättre. Det är en OM612 i den. Men MB tycker att den tillhör denna familj:
Mercedes-Benz 2500 C/HC/SHC, 308 CDI, 311 CDI, 311 CDI All

Hörde med en släkting som nördat in sig på MB och han sa att "OM60x motorerna är odödliga och går hur länge som helst men OM61x ger ibland elfel på tryckgivare och liknande som gör att dom hamnar i limp-mode. Men när de funkar går de bra och billigt, är enkel att jobba med och har bra vrid".
Utrustningslistan är annars lite...hmmm....svårtolkad skulle jag säga. Eller vad sägs om:
S90
Driver's seat deleted
F92
Omission windshield
Med mera. Finns alltså massor med saker listade; vissa lätta att förstå, andra inte.

Här listas MQ6 som det korrekta:
MQ6
Eng. OM 612 DE27 LA 115 kW 3800/rpm

Växellådan (manuell) har den käcka beteckningen
GH3
Gearbox G 32-5/5,0
Som väl inte säger nåt för en lekman.

Sen förstår jag ju att det här är hur det "råa" chassit levererades från MB till Hymer, här finns ingen info om själva bodelen och vad Hymer har monterat dit.

Toppen