• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstvätt

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilstvätt

Fredrik,

Använd Kontakta Oss länken som finns längst ner på varje sida så vidarebefordras du till rätt person.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej på Er!

Jag heter Fredrik och jobbar tillsammans med min far i företaget som omnämns flitigt i denna tråden. Jag vet regler och etikett för forum på nätet och vill först och främst klargöra att jag inte är här för att göra reklam, jag tycker det räcker gott och väl med den reklamen som kunderna och slutanvändarna själva ger här. Jag har under dagen fått både mail, telefonsamtal samt besök av medlemmar från Husbilsklubben idag, jättekul!........................................

Vänliga hälsningar, Fredrik



Hej Fredrik,,,,,,,,,,,vilka fler orter finns den att köpa t.e.x i Skåne??
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

Ingrid & Stig,

Hej! Jag vet inte var produkten finns för konsumenter att köpa i Skåne. Produkten är ju inte så vanlig i handeln då den säljs mest till företag men vi säljer den via vår webshop.
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Husbilstvätt

Jag har arbetet med industri- och fordonskemiikalier i 35 år och känner igen namnet på den produkt som nämnts. Företaget som tillverkar ALFANOL HD heter Strövelskemi och finns i Kristianstad. Jag vet inte om dom säljer till privatpersoner, men försöka duger !
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

Janne B,

Som Du skriver så heter tillverkaren Strovels, tidigare Strövelskemi. De ingår i en koncern som heter A Clean Partner som består av ytterligare tre företag, Snowclean, Trutest och HIAB.

Jag tror inte att de säljer direkt till konsumenter/privatpersoner då de är tillverkare av produkten och har ett återförsäljarnät till deras produkter.

Själva namnet "Alfanol" är ett varumärke inom Strovels, och sedan finns det ett flertal "familjemedlemmar" inom Alfanol som varumärke, bl a HD Grön, där HD egentligen står för Heavy Duty (Tunga Fordon) men som ni nu vet så har produkten väldigt många användningsområden.
Fler produkter inom Alfanol är t ex Terra, Neutral, HD, Plus, HD Special, LF, OC osv.
Just Alfanol OC (Oil Cleaner) passar utomordentligt till svår nedsmutsning av olja, t ex motortvätt, smörjgropar, entrepenadmaskiner. Men som jag sagt tidigare, HD Grön passar även den som motortvätt fast då får man göra en lite skarpare blandning av den.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Husbilstvätt

Klippte ur på ett forum

Vissa Mekonomenbutiker har också, men det kan vara lokala skillnader.
med tanke på frakten

gurra
 
F

F.d. 164

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej stig jag har hittat det i Malmö hos en firma som heter HTU service
de hade alfanol terra som har nämnts i denna tråden det var den med vaks i
Mvh Jörgen
Ps 179 kr för 5 L och de tar INTE kort
 
F

F.d. 1539

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej! När man nu har blivit med en sån HD Grön och tvättat av vinterns alla kemikalier. Har ni då också nått super bra vax som är enkelt att använda? Jag har en tvätthall bokad två timmar nästa fredag för bäde tvätt och vax så det vill till att det går undan. Här i Östersund finns dåligt med tvättutrymme så man får ta vad som bjuds. Vill ju vara så fin som möjligt till årsmötet:yes:

Camilla
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Husbilstvätt

Goddag! Är det ingen som använder GLOBEX det funkar klockrent,allt det gula på plasten blir vitt och inte en svart rand!


Mvh Tore
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

I Sundsvall kan man köpa Alfanol på CTN Norbergs oljor & tillbehör. 188kr för 5 liter. Dom tar mycket gärna kort.[FONT=Verdana, Helvetica, Sans-serif, Helvetica][/FONT]
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

angående grön såpa, tvättade jag husbilen med härförleden.
Verkade fungera, men mina fina navkapslar( i plast) har nu blå/gröna ränder som jag änsålänge ej fått bort.
Någon grön såpa är alltså ej aktuell för mig längre.

mvh
Werner
 
J

Jarn

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej Arca-94, firman HTU Service, hittar jag inte i Malmö, har du mer detaljer ?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej! Skall du både tvätta och vaxa en husbil på två timmar är nog flytande vax till högtryckstvätten det enda. Kersher har ett flytande vax som du kör på med högtryck,har använt detta på lastbilarna under min tid som åkare. Mvh Olle.
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Igår kom mitt paket på Alfanol HD Grön. Med följde en beskrivning som kanske är gjord för proffs på området. Jag undrar om jag ska spreja på medlet på min personbil vilken spädning ska det vara?

Bernt
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Jag använder 1:10 som jag lägger på med Biltemas lilla tryckspruta som standard. Tar "svart-ränderna" utan problem. Något extra besvärligt går jag på med outspätt på en tygtrasa.

Lycka till
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

För bästa resultat så är lågtrycksspruta att rekomendera för att applicera HD Grön. För normalt nedsmutsad bil så är 1:10 lagom, skulle man sedan vilja ge effekten en liten extra "knuff" så testa med att öka koncentrationen. Det är ingen fara om man skulle "överdosera" detta medelt, skulle det ge sk rinningar efter att man sköljt av så kan man bara lägga på lite lite till av HD Grön och skölja av direkt. Men nu när solen o värmen kommer så ska man vara försiktig att stå i sol o vind då medlet snabbt torkar in.
Eftersom det är en alkalisk avfettning så blandar den sig i vatten och då kan man utan att ge avkall på effekten spola av bilen innan, eller rättare sagt, man ska spola av bilen innan om den stått i solen och är varm.

För att sedan lägga på ett vax så tycker jag att man ska använda sig av ett vax som heter Trutest Pro Blue Wax 160 som är ett extremt lättarbetat polymervax med mycket god hållbarhet. Kan appliceras både med maskin och för hand. Blue vax 160 fungerar utmärkt på både solid och metalliclacker och passar utmärkt till husbil.

//Fredrik
 

jorrim

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Hej !
Är nybliven husbilsägare från Torsby och skulle välkomna en träff med temat "husbilstvätt"!
//jörgen
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Rengjorde min p-bil igår. Använde Alfanol HD Grön. Asfaltsfläckar ( ganska mycket efter vintern) gick inte att ta bort med Alfanolen, men det kanske inte är meningen att det ska gå . Blandning ca 1/10. Försökte med outspädd också. Hjälpte föga.

Bernt
 
Toppen