• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstvätt

F

F.d. 8765

Guest
Jag har haft fritidsfordon (huvagn-husbil) sedan 70-talet och tvättat dessa många många gånger, med bättre eller sämre resultat. Speciellt problem med svarta ränder.
I höstas blev inte husbilen vaxad pga olika omständigheter. Den har stått ute hela vintern och nu skulle den tvättas. Fy f-n hur den såg ut efter en vinter i dvala.
Har en kamrat som driver ett kemiföretag, så han fick komma med förslag på rengöringsmedel. Och det gjorde han.
Han rekomenderade "ALFANOL HD Grön" att alkaliskt rengörings- och avfettningsmedel.
Sprejade på medlet, väntade 2-3 min och sedan tvättade av bilen med mjuk tvättborste.
Smutsen bokstavligen rann utav bilen. Inget skrubbande utan bara en lätt smekning. Detta var som ett mirakel. Och till råga på allt är detta medel SVANENMÄRKT. Rekomenderas på det varmaste.

Satt och läste på vår eminenta hemsida och hittade en tråd där det efterlystes spontanträffar med teman. Då funderade jag på om det skulle vara av intresse för er om jag ordnade en träff där han fick presentera sina produkter, samtidigt som vi HBK:ar kan träffas. Husbilsplats finns i direkt anslutning. Detta under en lör-söndag. Platsen är i Kil 2 mil NV Karlstad.Vad säjer ni, är det något att som verkar kul, så kan ni ju komma med synpunkter här.

Ni kan gå in på "www.ejes.nu" Ejes som firman heter och handla. Då skall ni uppge att ni är medlemmar i HUSBILSKLUBBEN.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Husbilstvätt

BRA FÖRSLAG!!!
Så tycker jag att "husbilsträffar med tema" kan fungera !

Hälsn
Lasse W
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Husbilstvätt

Tim, hur påverkar detta medel tätningsmassa o gummilistor, som ju bekant finns på många husbilar, speciellt äldre sådana.
Annars verkar det ju effiktivt.

Svend
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej Svend.
Det påverkas inte, men jag är inte expert på området, det är b.l.a. därför jag tänkte att här är läge att koppla in en proffshjälp. Det var tanken med temat.
Om du vill ha sakkunnigt svar gå in på deras hemsida eller ring: 0554 12740 alt 070 5810720.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilstvätt

Tim o Ing-Marie
Tack för tipset, soppan är nu beställd i webshopen...

DS
ps

såg på TV1 s PLUS att det kan skilja avsevärt mellan olika avfettningsmedels rengöringsförmåga.

I testet kom Shells och Preems sämst, men något som heter PrickBort, samt ett annat som jag glömt namnet på kom på första plats.

ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Husbilstvätt

Angånde Svends farhågor för att tätningsmedel-lister skulle ta skada, har jag nu varit i kontakt med Eje som har firman och han säjer ni kan lungt använda HD Grön, inga som helst problem.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Husbilstvätt

Låter som en dröm. Innebär svanenmärkningen att man kan tvätta med medlet varsomhelst eller gäller fortfarande särskilt utrustat ställe tex bensinmack med avskiljare?

:spinny:
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej alla!

När det gäller tvätt av fordon med avfettningsmedel så ska de ske på plats där avskiljare används!! om man ska föjla lagar och förordningar. sedan så beror det ju på vilket samvete man har.

När det gäller svanenmärkning så gäller följande! enligt kriterier från SIS.
medlet skall vara lika bra som ett ikke svanengodkänt medel och att de dessutom skall ha lika bra funktion som ett ikke godkänt medel, dvs. det skall fungera.

Svanen kontra Bra miljöval är att, bra miljöval= är bara miljöpåverkan inte funktion som gäller. dvs. svanengodkända medel är dom bästa.

När det gäller industrirengöringsmedel så kan de finnas någon som heter Miljösvepet och det är våra vattenverk som har detta och kriterierna är ungefär som Svanen.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Vill bara säga att jag använt det medlet, inköp av Eje, de senaste två åren. Används mestadels 1:10 men kan, om det kniper användas outspätt. Sprayar på det med Biltemas lilla dusch och går på med "storborsten". Bästa jag anväönt hittills!
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Nu har undertecknad också beställt både avfettningsmedel, biltvättmedel och svampar. Det som kostade skjortan var frakten. Men är det bra får det väl svida lite grann.

Bernt
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Husbilstvätt

Vanlig grönsåpa fungerar perfekt.... luktar gott, miljövänligt som få, billigt och tillgängligt var som helst!

/Bosse
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej Bosse!

Nu ska jag berätta en sak för dig om såpa som du kanske inte vet? och det är att Grönsåpa är vanlig gulsåpa som är färgad grön!! sedan så är dagens såpa syntetisk och luktar f-n tills man tillsätter såp parfym!! sedan så har man ett Ph på 10 samma som för grovrent, sedan så är det mandelolja eller rapsolja i såpa och det bildar en film som drar åtsig smuts, tanken med dagens såpa är att man ska kunna åter in fetta stengolv och trägolv... så om du inte vill att du ska få en beläggning på Er husbil så ska du nog inte använda såpa...

/Gunnar
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej på Er!

Jag heter Fredrik och jobbar tillsammans med min far i företaget som omnämns flitigt i denna tråden. Jag vet regler och etikett för forum på nätet och vill först och främst klargöra att jag inte är här för att göra reklam, jag tycker det räcker gott och väl med den reklamen som kunderna och slutanvändarna själva ger här. Jag har under dagen fått både mail, telefonsamtal samt besök av medlemmar från Husbilsklubben idag, jättekul!

Som jag förstod på flera av de som jag varit i kontakt med idag så var det lite diskussioner ang bl a Alfanol HD Grön och andra produkter så jag tänkte logga in för att följa inläggen och förhoppningsvis ge svar på frågor och funderingar.

Själva produkten Alfanol HD Grön är som ni redan skrivit en Svanenmärkt produkt. Den är inte hälsoskadlig och påverkar inte miljön negativt, snarare tvärtom... Man kan se i de fallen där man använder HD Grön till fasadrengöring för att både rengöra och sanera från bl a svartmögel, där vätskan sedan rinner ner i marken så växer gräset som attan...till skillnad mot kallavfettningar med lösningsmedel, syrabaserade produkter som t ex fälgrent osv. Där kommer växtligheten att dö.

Läser lite längre upp att man enligt lagen ska använda detta medel där avskiljare finns. Svar på den frågan är lite annorlunda. HD Grön är en alkalisk avfettning, alltså inget lösningsmedel såsom nafta, petrolium eller glykol, alltså hjälper inte en oljeavskiljare till detta. Själva produkten i sig är inte skadlig för miljön eller kommunens reningsverk, men det är oftast det som redan innan man tillför kemikalierna på fordonet sitter på fordonet, smuts, salter osv från våra vägar som är den stora boven i dramat. Det är detta som inte kommunerna vill ska komma ner i våra dagvattenbrunnar.

Själv missade jag programmet där PLUS gjorde jämförelser på olika avfettningsmedel. Jag har av branschfolk hört att han jämförde alkaliska avfettningar i samma test som kallavfettningar, typ Prickbort osv. Dessa medel kan man alltså inte ställa emot varandra då kallavfettning, innehåller lösningsmedel, endast är till för att lösa upp tjära och asfalt som sitter på bilen. Den alkaliska avfettningen gör rent från smuts, vägdamm, lera o dyl. Prickbort däremot är ju en väldigt effektiv kallavfetttning/tjärlösare men den torkar dock ut samt missfärgar lätt lister osv

Sedan har vi microavfettning som är en blandning av en alkalisk avfettning och petroliumbaserad avfettning. Den har ca 25% lösningsmedel jämfört med ren kallavfettning som har ca 98-99%.

När det gäller märkning av godkända produkter så är det som Gunnar här ovan skriver, Svanen är oftast förknippad med produkter som används av hushållen. Sedan när det gäller fordonsinsdutrin, bensinmackar, kommuner osv så går de efter en lista som kallas för Kemikaliesvepets lista för godkända produkter, en för Bilvårdsprodukter och en för sk Särskilda avfettningsmedel.

Ja det var lite mer om det som tidigare diskuterats. Har ni fler frågor så ska jag försöka besvara dem. Men som sagt, inget i reklamsyfte utan bara som info - hoppas att det är ok för administratören.

Vänliga hälsningar, Fredrik
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Husbilstvätt

Tänk vad fantastiskt det blir när vi medlemmar använder oss av det kontaktnät som trots allt de flesta har.
Jag tacker Fredrik så mycket för denna konsument( produkt)upplysning han gav.
Man blir aldrig för gammal för att lära sig nåt nytt.

Tackar o bugar!

Svend
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej igen!

Tack Fredrik att du tog till orda i detta ämne. Klart att du har rätt i de du säger om att det är den smuts som kemiska medel löser som är boven i dramat.

Men kanske ändå ska tillägga med tanke på att folk inte använder rengörings medel hur som hällst utan tänker sig för... och när de gäller alkaliska regöringsmedel som används i vår industri så klassas den som farligt avfall och ska samlas upp och skickas till destruktion sedan man använt den.

Sedan är det gäller den miljövänliga biten så säger kriterierna att produkten ska ha så lite miljö påverkan som möjligt under tiden den bryts ner av vår natur.

Vidare så kommer jag också att beställa en provdunk av Fredrik.

Sedan så vill jag ta tillfället iakt för att berätta en annan liten finess när det gäller fordonstvätt och kemikalier, är att när ni lägger på kem på husbilen så ska ni tänka på att lägga på det nerifrån och upp, lika när ni sköljer av så gör det nerifrån och upp så slipper ni randningar på husbilen och den blir skinande ren. Men det visste ni nog redan.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

Gunnar...

Ja, absolut, jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Självklart ska inte kemikalierna spridas överallt och hursomhelst utan minsta möjliga miljöpåverkan gäller i alla lägen då man hanterar kemikalier och andra skadliga ämnen.

Ett bra tips det där med hur man lägger på rengöringsmedel och spolar av. Sedan ytterligare ett tips - många tror att det är trycket i högtryckstvätten som är avgörande. Den har till viss del stor betydelse men i de flesta fallen är det faktiskt vattenmängden som rengör mer än trycket på vattnet. Nu syftar jag på vanlig rengöring typ på fordon o dyl. Skulle det vara så att det blir en liten grå hinna kvar, sk "rinningar" så är det bara att lägga på lite HD Grön till och sen skölja rikligt. Då har det överdoserats lite grann men är dock ingen fara för lack osv men man får skölja lite mer bara.

Vill man sedan spetsa till det lite så finns det en produkt som heter Alfanol Terra som fungerar som Aflanol HD Grön men Terra innehåller vax/avrinningsmedel vilket gör bilen lite lättare att hålla ren, det motverkar "rinningar" och den torkar snabbare.

Glöm inte nu när sol och värme är i antågande att inte låta kemikalierna torka in i lacken...gäller alla sorts rengöringsmedel... Spola helst av fordonet först så att ytan kyls ner om den stått i solen.
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Fredrik nu när du har fått sån fin reklam för era produkter är det inte dags att ge Husbilsklubbens medlemmar lite rabatt
sonny
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej Sonny!
Självklart ska vi se till att fixa nån form av rabatt för Era medlemmar. Produkten som nu diskuteras har vi ett riktigt rövarpris på men visst ska jag kika på ett förslag. Vem administrerar såna frågor? Man ska ju egentligen inte prata, i alla fall inte jag, om priser, rabatter o dyl i forumet men jag gör det gärna med ansvarig för medlemsförmåner och ser till att vi får till stånd ett förmånligt avtal.

Det som tidigare diskuterades i frågan, om att ha en träff med info, tester och lite allt möjligt vore kul och intressant. Kom till sköna Värmland allihop vet ja, så kör vi en träff nere vid Frykens strand, umgås så fixar vi nåt passande kringarrangemang!
 
Toppen