• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsturister rånade

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsturister rånade

Det där med att gas används ställer jag mig verkligen tveksam till.

Hur stor är sannolikheten egentligen för att tjuvar som siktar in sig på kläder, paddor, någon kamera, lite kontanter och annat smått gör sig omaket med att först skaffa någon form av gas och sen dessutom släpa runt på den?
Gasen måste ha köpts eller stulits någonstans och till vilken risk eller kostnad? Att stjäla gasen någonstans är väl nästan gratis men det måste göras, det tar tid och det lär ju även vara förenat med någon form av risk för att åka dit.

Sen skall gasen sprutas in i husbilen på något lämpligt sätt. Givetvis måste detta göras väldigt tyst och försiktigt. När det är gjort skall det säkert väntas en tid tills alla hunnit somna in och inbrottet kan börja.
Allt detta jobb och planerande i värsta James Bond-stil bara för några tusenlappar i fickan förutsatt att inbrottet i husbilen sen verkligen gått bra och att det blivit något byte av värde?

Det faller på sin egen orimlighet. Förmodligen är det ”bara” flinka tjuvar som snabbt kollar in flera bilar på samma plats efter lämpliga objekt, bryter sig in snabbt och ljudlöst om det ser bra ut och sen sticker direkt. Då möjligen ligger utdelningen i nivå med arbetsinsats och risk.

F

F.d. 25203

Guest

Fiat fram till 2005 kan man öppna dörrarna med en vanlig skollinjal som man sågat ett hack i. Man trycker bara ner den mellan fönstret och gummilisten, hakar i lås-staget och klick bilen är upplåst. Inga skador på bilen om man varit försiktig. 99% av inbrotten görs på bilar med original dörrar fram, som tjuvarna vet hur de ska få upp. Därför är helintegrerade bilar mer sällan drabbade.
Bodelsdörrarna är mer unika och kräver brytvåld för att få upp. Detta låter och kräver att bilen inte är befolkad av sovande människor.

Själv sätter jag en vajer genom ratten och fast i dörren. Har helintegrerad så har bara dörr på ena sidan fram. Låset syns och gör förhoppningsvis att tjuven går vidare till nästa bil innan åverkan på dörr gjorts.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Så är vi igång igen:(
Husbilsturister rånade - kan ha blivit sövda - Helsingborgs Dagblad

Konstigt - alltid samma sak.
Ingen vaknar - inte heller hundar - och inget bevis för gas.
Undrar om tjuvarna använder hypnos:wideeyed:?
Ja delar din åsikt vi hade en liten husbilshund i många år den sövde de inte vill jag lova hon sov på ett öga i taget kom någon 2 meter från bilen gick larmet
Är man så dum så allt av värde ligger där framme får man skylla sig själv kan man tycka.
2179:music-icon:

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Erfarna yrkesmän kan säkert forcera dörrlås ljudlöst men hur är det med larm? Kan man lura magnetkontakter med magneter utanför bilen? Först bör man ju ta reda på om kontakterna är slutande eller brytande. 50% chans/risk!

Jappe

Carl-Axel

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026

Är det inte så att Tyskarna har som ända land en tilläggsförsäkring i sina avtal som gäller just för detta, alltså att om man blir rånad med tex gas så utfaller försäkringen extra fördelaktigt
Konstigt att det annars inte är andra man hör talas om som blir drabbade.

Ann & Uffe

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2025

Så här kan det se ut efter inbrott i Fiat Ducato 2014

Bilagor

• DSC_0321 a.jpg