• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsturister rånade

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsturister rånade

Inget rån i lagens mening. Turisterna var troligen trötta och somnade hårt.
Trist att dessa inbrott verkar öka specielt efter E6an.
Hög tid att agera för polisen för här har vi nog ett gäng som hittat en födkrok.
Dax att ompröva kamerabeslutet vid våra rastplatser. Upp med övervakningskameror där det behövs. Ärligt folk har inget att frukta.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.957
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsturister rånade

Tråkigt när sådant här händer. Detta har det skrivits spaltmeter om tidigare. Det finns inte någon möjlighet att det skulle gå att söva två vuxna människor och några hundar i en husbil. En husbil av normal storlek har ett kubikutrymme så det hade krävts ett par stora tunnor med gas. Det hade dessutom tagit ganska lång tid att somna in och det är ganska säkert att vi hade aldrig vaknat igen. Min fru (operationssköterska) och jag pratat mycket om detta. Hon har även kollat med narkosläkarna på jobb, alla säger lika, det gåt inte att söva friska människor i en husbil/husvagn med narkos eller annan känd gas. Skulle det gå så måste det till så stora mängder gas att den som ligger i husbilen/husvagnen överlever inte.
Det skulle kanske därför vara anledningen till att vi ALDRIG har fått det bekräftat av någon sakkunnig att det var narkos som var anledningen till rånet.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsturister rånade

Och "alltid" tyskar!

Enligt skrönan i folktron ja men inte enligt verkligheten, 1 av 5 drabbade den här veckan vid Erikslund har varit tysk... ;)

"Publicerad 12 augusti 2015 16.18 · Uppdaterad 12 augusti 2015 17.35

Det var i tisdags kväll som ett par från Västsverige valde att parkera sin husbil på Erikslund för att övernatta på rastplatsen.

När de vaknade märkte de att någon har brutit upp dörren och genomsökt husbilen medan de sov.

Kläder har stulits, liksom bankkort och 3 000 kronor i kontanter.

En annan husbil, även den från västra Sverige, blev utsatt. Men här stannade det vid ett försök till inbrott. En sidodörr hade brutits upp, men ingenting hade stulits."

Fler inbrott i husbilar på väg - Helsingborgs Dagblad
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.284
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsturister rånade

Rolig rubriksättning i den sista länken, "Fler inbrott ... på väg"! Hösten är på väg också har jag hört.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsturister rånade

Eftersom hundarna inte heller reagerar blir det svårt att tro på gas. Gas som släpps ut ur en behållare och i sådan mängd att man fyller en väl ventilerad husbil ger ifrån sig ett ordentligt väsande som skulle få vilken hund som helst att gå igång. Dessutom vill man få oss att tro att både hundar och människor somnar lagom mycket av samma mängd gas. Vi har fyra Electroluxventiler i taket och golvventil som skall ge gasol möjlighet att "rinna" ut. Alla har kanske mycket väluppfostrade hundar av Cesars typ. De hundar som bor i villaområden i Ödeshög talar i god tid om att vi promenerar förbi.

:confused:
 

Arne Malmen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
16050
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsturister rånade

Nu i somras blev vi bestulna i Senj i Kroatien. Vi är säkra på att bilen var låst och vi blev inte sövda. Trots det kunde någon ljudlöst öppna bilen och norpa plånbokens kontanter och ett armbandsur som låg på bordet. Dom var hyggliga nog att lämna kontokort. Det tackar man för.
Jag tror fortfarande inte att man skickar in någon gas i bilarna. Som en narkosläkare skrev så är det omöjligt att kunna dosera gasen utan att någon skulle ha avlidit vid det här laget.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Husbilsturister rånade

Jag tror att anledningen till att man påstår att man blivit sövd är att man faktiskt tror det för att man vill ha en förklaring till varför man inte har vaknat och hur man kan ha blivit utsatt för ett sådant brott. Vi människor försöker alltid förklara sådant som är skrämmande. Och många installerar narkosgaslarm och känner sig sedan säkra och kan sova gott. :)

/Jessika
 
Toppen