• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilstidningen nr 2

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husbilstidningen nr 2

Skulle det vara intressant med en ren webbtidning som har ungefär det innehåll som jag beskrev.
Inriktning på resan, platsen och maten???

Det kunde bli riktigt bra Gomer! Det finns ju massvis av skribenter och material bara hos medlemmarna i HBK. Kunde man intressera någon eller några att samla in, gallra, rätta, editera och publicera, så kunde det bli riktigt bra!

Krister N

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi har tidigare läst alla tre tidningarna och har enbart kvar prenumerationen på Husbil & Husvagn som vi tycker är allra bäst.
Helst skulle jag vilja ha en en tidning i stil med "Husbil & Husvagn" som bara handlar om husbilar och husbilslivet. Vi är inte ett dugg intresserade av husvagnar.
Kanske marknaden för närvarande är något begränsad eller alltför liten, tids nog kanske det kommer en husbilstidning som bara handlar om husbilar och om allt som hör till husbilsintresset. Hoppas på detta.
V-backen :wink:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Kan det var så väl att du råkar ha lite ledig tid Gomer? :) Sen finns det ju massvis av god webbkompetens inhouse på HBK bland webbarna. Särskilt nu när vi medlemmar är så här snälla! :)

F

F.d. 2944

Guest

Den som väntar på något gott....
Kanske är det något på gång till hösten, vem vet?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Yes! Jag har nog nämnt det tidigare men du är ta mig fan en pärla Gomer! :)

F

F.d. 2621

Guest

Nya arter av Tulipanarosor brukar poppa upp så här i den tidiga vårsolen.

Men visst är Gomers tanke och önskemål intressant, men för att kunna ha växt- och överlevnadskraft, utan den massiva annonseringen från branschen som man ser i de tidningar som finns idag, så behövs nog en rejäl förankring i form av prenumeration kopplad till medlemsavgiften i en tillräckligt stor husbilsklubb.

Finns det någon sådan? ? Hmm. .

F

F.d. 7702

Guest

Vad jag saknar är en tidning som inte fokuserar så mycket på nya bilar eller teknik.
En tidning där själva nyttjandet är huvudspåret i tidningen.
Bra resereportage från hela landet med uppgifter om lämpliga ställplatser, sevärdheter, annorlunda ställen och lite tester av restauranger längs vägen.
kanske några matreportage där man använt sig av lokala råvaror som kan köpas längs vägen.
kanske skulle man starta en sådan tidning, eller?

Bra kommentar, vore en bra ide att tänka på, en tidning som berättar om resmål o reportage, även prisideér om import kontra ÅF- i Sverige, och göra prisjämförelser. Jag kan tänka mej vara intresserad av finansiering i viss mån
Sune

F

F.d. 7702

Guest

Gomers tankarna är verkligen intressant. En riktig tidning med bra resereportage, ställplatser, o övriga god råd. Men även inklägg om prisbilden på svenska resp. inmporterade husbilar. Som jag svarade tidigare, Gomer ta kontakt med mej, jag kan vara en av flera finansiärer.
Sune

F

F.d. 2621

Guest

Jag fortsätter att spåna litet på idén.

En sådan ny "tidning" behöver ju inte vara en traditionell tidning med enorma kostnader för tryckning och distribution via Posten i kuvert och höga porton, returhantering osv osv. Nej, den ska naturligtvis vara internetbaserad och kunna läsas på datorn resp på de läsplattor, som om några år kan vara var lika vanligt förekommande hos husbilsfolk som mobiltelefon och dator redan är. Den utvecklingen kan man ju förmoda ta rejäl fart framöver.

En årsprenumeration på de nuvarande camping- och husbils-/husvagnstidningarna med ett ex per månad kostar väl ca 500.- ?? En internetbaserad ny tidning enligt ovan nämnda tankar och med endast begränsat reklam- och annonsinslag, med en prenumerantkrets om mer än 500.000 gissar jag (tämligen okvalificerat och vilt) inte skulle behöva kosta ens hälften.

Det vore kul att höra åsikter om detta från folk, som har kunskap i frågor som denna.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Om vi antar att prenumerationen för ett år kostar 200 kr och att 3.000 av HBK:s medlemmar tecknar ett abonnemang så blir det 600.000 kr per år i intäkter. Det räcker till en heltidsanställd redaktör som reser omkring och testar ställplatser, restauranger och skriver om annat som ligger inom husbilistens intresseområde.

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Nu snackar du Flat Mates! :) Det är rätt väg och säkert Gomers tankar. Betänk att det egentligen finns en plattform för tidningen redan nu! Den skulle få en aktningsvärd spridning redan initialt. Sedan sätter bara fantasin gränserna för hur det här skulle kunna utvecklas. Det kan bli hur stort som helst.

Den kan exempelvis innehålla specialavdelningar om hundar och hundutställningar. Det finns proffs även på det området inom HBK! :)

Krister N

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Jag följer varje dag de här två danska länkarna och tycker att det finns mycket trevliga saker där, inte minst resereportagen.
Det är också en bra övning i att lära sig förstå våra vänner i det där landet som för de flesta bara blir en motorväg mellan bro och färja. :wink:

autocamper-nyt.dk
Campingferie.dk

EssoJ

F

F.d. 53000

Guest

Vad skall med en tidning om resor mat och ställplatser till räcker det inte med Husbilsklubben här finns allt som efterfrågas eller? Yngve:wideeyed:

F

F.d. 7702

Guest

Hej Wille, vill bara helt kort redigera din kalkyl. Tro på mycket mer än 3000 ex, på sikt, vi har många husvagnskampare som är miknst ölika intresserade, tidningen skall ju handla om camping med bil-tält o husbil. 400;- helårsprem. är mer verkligt, vi talar initsialt om ett betydande belopp, kanske 2 miljoner/skr. annars lönar det sej inte, tror jag....och så kan ju ÅF för husbilar o Husvagnar o Campingplatser medverka, utan inflytande på redaktionen.....humhumm:swoon:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Eftersom det är en nättidning så tycker jag 400 kr per år låter lite högt. Man får ju inte utgåvan i handen så att säga. Och med annonsintäkter kan priset hållas nere. Men antalet annonser behöver begränsas så de inte tar överhanden, alltför många annonser blir tråkigt.

Men jag tror som du att upplagan kan bli betydligt större på sikt eftersom folk använder nätet mer och mer. Man kan ju läsa tidningen, både nya och gamla nummer, vart man än är. Jag gjorde bara i all enkelhet en kalkyl för HBK-abonnenter för att se var det hamnade.

Finns det andra campingtidningar som har nätutgåva?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det där är lite av ett problem.
Det är jobbigt att ta med datorn på muggen.
:D

Ja, finns det något bättre än att komma hem och hitta en färsk tidning innanför dörren samtidigt som naturkrafterna gör sig påminda.:D

Konstigt nog så verkar inte det motsatta könet ha samma upfattning :confused:

Toppen