Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Vi måste väl alla vara med och dra vårt strå till stacken... Att resonera som att "de gör inte ditten eller datten, då behöver inte vi heller", tycker jag är lite naivt och närmast barnsligt.
Som flera i tråden påtalar. Detta är ett globalt problem. Det betyder väl att alla måste hjälpa till och lösa klimatet. Lättaste sättet är väl att börja på gräsrotsnivå, ändra på sig själv med andra ord. Fråga dig själv vad du kan göra för klimatet. Vi kan inte gå i tankarna att bara för att Kina inte (eller något annat land) gör vad de ska, så behöver inte heller vi. Det är ingen hållbar utveckling.
Tidigare hade jag och min fru varsin bil som vi åkte till/från jobbet med. Nu har vi sedan några år tillbaka valt att cykla till jobbet. Ena bilen har vi sålt, och den vi har kvar kör vi ungefär 300 mil/år med. På det sättet känner vi att vi kan försvara vår körning om c:a 700mil/år med husbilen.
För vår del är vi på intet sätt "helylle miljöpartister", men det känns lite bättre i hjärteroten om man i alla fall försöker bidra med något för ett bättre samhälle.
Det finns givetvis många fler exempel på hur man kan klimatkompensera det egna samvetet på.
//Jocke
Straffskatt husbilar som är 20 år å äldre
Och en skatt för nyare husbilar billigare ju nyare de är en rimlig skatt på nya bilar så behöver inte KABE avskeda personal. Att företag måste säga upp personal p.g.a av att skatterna är för höga. Då är det ett alvarligt fel hos beslutsfattarna.
Där sitter människor och tar dessa beslut man undrar vilken värld de lever i och vem har sett till att de sitter där kan man ju undra.
P.g.a utsläpp ,sämre avgasrening mm.
Menar du att Sveriges klimatmål inte går ut på att förbättra klimatet? Vad skulle det i så fall gå ut på? Bra om du i så fall kan redovisa källorna till den kunskapen.Reflektera litet över skillnaden mellan:
"Att föra en politik för att uppfylla Sveriges klimatmål"
och
"Att föra en politik för att förbättra klimatet."
För mig ger det inte nödvändigtvis samma åtgärder.
MVH
Hans
STRAFFSKATT ? Vi har betalt som det ansågs hög skatt hela tiden. Kanske på sin plats att alla som åkt billigt skattemässigt ska betala retroaktivt nu istället o göra rätt för sig!?Straffskatt husbilar som är 20 år å äldre
Och en skatt för nyare husbilar billigare ju nyare de är en rimlig skatt på nya bilar så behöver inte KABE avskeda personal. Att företag måste säga upp personal p.g.a av att skatterna är för höga. Då är det ett alvarligt fel hos beslutsfattarna.
Där sitter människor och tar dessa beslut man undrar vilken värld de lever i och vem har sett till att de sitter där kan man ju undra.
Är du säker på att det stämmer? De utsläpp som produktionen av en ny husbil ger täcker med stor sannolikhet de extra utsläppen från en äldre bil i
många år. Man måste ju se till helheten. Sedan körs ju förmodligen de flesta av de äldre bilarna mindre än de nya, så då kanske de verkliga utsläppen kanske t.om. blir mindre? Inte många med bilar äldre än 20 år som ligger och pendlar till Spanien varje år, troligen inte till Nordkap heller.
Följden av ditt förslag kan ju också få andra följder, många som inte har så höga inkomster och äldre som också är pensionärer skulle inte ha råd att ha husbil alls, är det en önskvärd följd av ditt förslag?
STRAFFSKATT ? Vi har betalt som det ansågs hög skatt hela tiden. Kanske på sin plats att alla som åkt billigt skattemässigt ska betala retroaktivt nu istället o göra rätt för sig!?
Den skatten finns ju redanVad sägs om koldioxidskatt vid pump på fossilsoppa i stället för världsfrånvänd skatt på ev tänkbart utsläpp?
ja, vi har hört den förut
Jag menade i stället för, inte dessutom & ovanpå (som det gärna vill bli när vissa politiker har otur i tänkandet)Den skatten finns ju redan
Du har rätt men det är inte klimatsmart att arbeta heller.Det kanske inte är ett direkt klimatsmart semestrande men det är i alla fall mindre klimatdumt än en hel del andra alternativ...
Sverige: 4,5 ton per innvånare och år
Kina: 8 ton per innvånare och år
Koldioxidutsläpp per capita - internationellt - Ekonomifakta
Sverige har relativt låga koldioxidutsläpp per capita jämfört med andra jämförbara länder. En avgörande orsak är att elproduktionen i Sverige domineras av koldioxidfri kraftproduktion. Dessutom har hela det svenska energisystemet allt mer frångått användningen av fossila bränslen.www.ekonomifakta.se