• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilssemester är inte klimatsmart

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det måste ju även bero på hur gammal bilen är och hur mycket man kör?
Stå på en camping i 10v och cykla runt och titta, blir inte mycket klimatsmartare?
Jo möjligen att sova de 10v i tält....
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det måste ju även bero på hur gammal bilen är och hur mycket man kör?
Stå på en camping i 10v och cykla runt och titta, blir inte mycket klimatsmartare?
Jo möjligen att sova de 10v i tält....
Och cykla eller vandra...
Reklamen är nog gör att sälja nya bilar
Och många kör väl bilen till campingen den skall stå 10 veckor på...
Jag hade köpt sommarstuga, 10 veckor på samma camping...
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vad som är klimatsmart eller inte, är ju bara en fråga om vad man jämför med. Är innerligt trött på begreppet i alla sammanhang, oavsett annonser eller löjliga artiklar i pressen.
Lev & njut av livet är väl ett bra måtto. Att ha dåligt samvete över detta är rätt meningslöst.
Även om en tillvaro med husbil kanske utgör en miljöbelastning, så kan man ju alltid fråga sig vad man hade gjort annars & vad det hade kostat för miljön? Mest miljövänligt är ju att sitta med armarna i kors & stirra i taket som man inte ser för man inte vågar ha ljuset tänt.
För övrigt har ju dom som skriar om miljön på den politiska fronten senast idag kommit med ett så idiotiskt förslag så jag höll på att trilla av stolen. Nu vill dom ge bidrag till att bygga om begagnade bensinbilar till E85 för ca 10.000:-
För det första är finns det ju knappt några familjebilar som är bensin utan att dom är minst 10 år gamla, eftersom folk bara har köpt dieselbilar dom senaste 10-15 åren. Nyare bilar som är bensin är i regel småbilar som redan går snålt och oftast inte körs lika mycket per år. Så man kan ju undra hur stor nytta detta skulle göra I praktiken?
Men det mest korkade av allt är ju att alla dieselbilar som finns går att köra på förnybart bränsle utan ombyggnad dvs HVO, så hur hade det varit om man gjort något åt bränsleskatten på HVO i stället?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det låter jättebra!
Bara att casha in 20 000:- på direkten och 10 000:- till nästa sommar.
Blir mycket husbilsåka för den pengen.
(Har konverterat två Saab 9-5 till etanol (den ena har gått konverterad sedan 2004...) samt bestyckat om en förgasare till min cheva (som dock blev otroligt törstig så det plockades bort igen)).
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sedan kan man ju fundera på hur mycket bättre klimatet blir bara för att Sverige uppnår, och kanske överträffar, alla sina miljömål. Klimatet är globalt och om inte de som skitar ner mest (Kina stod 2018 för 26% av utsläppen av växthusgaser och ökade) gör något spelar det faktiskt ingen roll vad vi gör i Sverige.

Och som Defender skriver; det absolut enklaste sättet att minska utsläppen från trafiken (tung såväl som lätt) är att se till att HVO blir använt i stället för fossildiesel. Ingen ombyggnad. Det som behövs är att "vrida om armen" på biltillverkarna för att få de att godkänna HVO och att se till att priset är i nivå med fossildiesel.

Vi skall nog se förslaget om ombyggnad som ett "köttben" till miljöpartiet för att de skall ge sitt stöd till budgeten.

MVH
Hans
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Sedan kan man ju fundera på hur mycket bättre klimatet blir bara för att Sverige uppnår, och kanske överträffar, alla sina miljömål. Klimatet är globalt och om inte de som skitar ner mest (Kina stod 2018 för 26% av utsläppen av växthusgaser och ökade) gör något spelar det faktiskt ingen roll vad vi gör i Sverige.

Och som Defender skriver; det absolut enklaste sättet att minska utsläppen från trafiken (tung såväl som lätt) är att se till att HVO blir använt i stället för fossildiesel. Ingen ombyggnad. Det som behövs är att "vrida om armen" på biltillverkarna för att få de att godkänna HVO och att se till att priset är i nivå med fossildiesel.

Vi skall nog se förslaget om ombyggnad som ett "köttben" till miljöpartiet för att de skall ge sitt stöd till budgeten.

MVH
Hans
Hur kan man jämföra Sveriges och Kinas utsläpp utan att ställa utsläppen i relation till folkmängden. Jag är ingen Kinavän utan detta gäller alla länder. Har för mig att Kina har 1,3 miljarder invånare. Per capita finns det många länder som är mycket värre än Kina. T ex USA. Kanada, Norge.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hur kan man jämföra Sveriges och Kinas utsläpp utan att ställa utsläppen i relation till folkmängden. Jag är ingen Kinavän utan detta gäller alla länder. Har för mig att Kina har 1,3 miljarder invånare. Per capita finns det många länder som är mycket värre än Kina. T ex USA. Kanada, Norge.

Sverige: 4,5 ton per innvånare och år
Kina: 8 ton per innvånare och år

 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Sverige: 4,5 ton per innvånare och år
Kina: 8 ton per innvånare och år

Det är bra med riktig och rättvis fakta. Annars spelar det ju ingen roll hur mycket vi förorenar bara vi bor i ett land med få invånare.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur kan man jämföra Sveriges och Kinas utsläpp utan att ställa utsläppen i relation till folkmängden. Jag är ingen Kinavän utan detta gäller alla länder. Har för mig att Kina har 1,3 miljarder invånare. Per capita finns det många länder som är mycket värre än Kina. T ex USA. Kanada, Norge.
Klimatet bryr sig inte om utsläpp per person. Det är de totala utsläppen som spelar roll. Problemet är att klimatmål är satta per land, inte totalt för världen. Visserligen finns det totala mål av typen: "max två graders uppvärmning". Men det finns inget om hur detta skall uppnås globalt i praktiken. Ländernas "suveränitet" sätter käppar i hjulet för det. Dvs. ingen klimatkonferens har ännu krävt åtaganden för olika länder. Det enda man har gjort är att be dom att redogöra får vilka åtaganden de kan tänka sig.

Att få internationella överenskommelser så ålägger länder vissa åtgärder är nog tyvärr omöjligt att få igenom. Och vad händer om man inte bryr sig?

MVH
Hans
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Klimatet bryr sig inte om utsläpp per person. Det är de totala utsläppen som spelar roll. Problemet är att klimatmål är satta per land, inte totalt för världen. Visserligen finns det totala mål av typen: "max två graders uppvärmning". Men det finns inget om hur detta skall uppnås globalt i praktiken. Ländernas "suveränitet" sätter käppar i hjulet för det. Dvs. ingen klimatkonferens har ännu krävt åtaganden för olika länder. Det enda man har gjort är att be dom att redogöra får vilka åtaganden de kan tänka sig.

Att få internationella överenskommelser så ålägger länder vissa åtgärder är nog tyvärr omöjligt att få igenom. Och vad händer om man inte bryr sig?

MVH
Hans
Du får ursäkta mig, men jag förstår inte vad du skriver. Menar du att t ex Kina och Island skall kunna släppa ut lika mycket?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vi måste väl alla vara med och dra vårt strå till stacken... Att resonera som att "de gör inte ditten eller datten, då behöver inte vi heller", tycker jag är lite naivt och närmast barnsligt.

Som flera i tråden påtalar. Detta är ett globalt problem. Det betyder väl att alla måste hjälpa till och lösa klimatet. Lättaste sättet är väl att börja på gräsrotsnivå, ändra på sig själv med andra ord. Fråga dig själv vad du kan göra för klimatet. Vi kan inte gå i tankarna att bara för att Kina inte (eller något annat land) gör vad de ska, så behöver inte heller vi. Det är ingen hållbar utveckling.

Tidigare hade jag och min fru varsin bil som vi åkte till/från jobbet med. Nu har vi sedan några år tillbaka valt att cykla till jobbet. Ena bilen har vi sålt, och den vi har kvar kör vi ungefär 300 mil/år med. På det sättet känner vi att vi kan försvara vår körning om c:a 700mil/år med husbilen.
För vår del är vi på intet sätt "helylle miljöpartister", men det känns lite bättre i hjärteroten om man i alla fall försöker bidra med något för ett bättre samhälle.

Det finns givetvis många fler exempel på hur man kan klimatkompensera det egna samvetet på.

//Jocke
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du får ursäkta mig, men jag förstår inte vad du skriver. Menar du att t ex Kina och Island skall kunna släppa ut lika mycket?
Jag menar att utsläpp per person är fel mått. Det är de totala utsläppen i världen som spelar roll.

Vi måste väl alla vara med och dra vårt strå till stacken... Att resonera som att "de gör inte ditten eller datten, då behöver inte vi heller", tycker jag är lite naivt och närmast barnsligt.

Som flera i tråden påtalar. Detta är ett globalt problem. Det betyder väl att alla måste hjälpa till och lösa klimatet. Lättaste sättet är väl att börja på gräsrotsnivå, ändra på sig själv med andra ord. Fråga dig själv vad du kan göra för klimatet. Vi kan inte gå i tankarna att bara för att Kina inte (eller något annat land) gör vad de ska, så behöver inte heller vi. Det är ingen hållbar utveckling.

Tidigare hade jag och min fru varsin bil som vi åkte till/från jobbet med. Nu har vi sedan några år tillbaka valt att cykla till jobbet. Ena bilen har vi sålt, och den vi har kvar kör vi ungefär 300 mil/år med. På det sättet känner vi att vi kan försvara vår körning om c:a 700mil/år med husbilen.
För vår del är vi på intet sätt "helylle miljöpartister", men det känns lite bättre i hjärteroten om man i alla fall försöker bidra med något för ett bättre samhälle.

Det finns givetvis många fler exempel på hur man kan klimatkompensera det egna samvetet på.

//Jocke
Jo, det är bra att spara på utsläpp på den personliga nivån. Det finns ingen anledning att skita ner om man kan undvika det. Men däremot skall man nog inte inbilla sig att det spela roll för klimatet. Det är nog just samvetet som är det som påverkas mest.

MVH
Hans
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag menar att utsläpp per person är fel mått. Det är de totala utsläppen i världen som spelar roll.


Jo, det är bra att spara på utsläpp på den personliga nivån. Det finns ingen anledning att skita ner om man kan undvika det. Men däremot skall man nog inte inbilla sig att det spela roll för klimatet. Det är nog just samvetet som är det som påverkas mest.

MVH
Hans

Jag har inga som helst fakta att utgå ifrån, men nog borde det väl göra skillnad om vi (höftar fullständigt denna siffra) 1 miljard personer som försöker komma på någonting som hjälper miljön. Att det på årsbasis skulle vara försumbart och inte spela roll, det har jag svårt att tro...

//Jocke
 
Toppen