Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej på er alla!
Som nybliven husbilsägare är HBK och därmed ni alla medlemmar en guldgruva för mig. Jag har varit inne och nosat någon vecka som intressent och känner att detta är en sammanslutning som jag vill delta i. Däremot känns tonen i denna tråden annorlunda än i de andra jag lusläst.
Jag förstår inte riktigt indignationen över att man inte presterar lika bra. Att dela med sig måste väl vara ett individuellt beslut!? Jag delar för min del jättegärna med mig av mina erfarenheter. Kan nog t o m kännas jobbig ibland för jag så gärna vill att andra ska få uppleva och se samma saker som jag gjort. Däremot försöker jag att inte värdera andras prestationer.
Ursäkta om jag tar mig ton för tidigt, innan jag blivit medlem, men risken är stor att ni fär vänja er!
Har nu suttit och gått igenom våra senast inlagda ställplatser. Ser att en del saknar koordinater.
Ett tips till er som inte har dom från navigatorn är att gå in på Google map
Google Maps
Sök upp den plats ni varit på och högerklicka där. Zooma så mycket som möjligt först.
Klicka på texten "Vad finns här?" och ni får en markering där ni vill ha koordinaten.
Dubbelklicka på grön pil och ni får fram koordinaten på platsen.
Notera sen den ej fetmarkerade koordinaten.
Enkelt o smidigt o nu kommer dom in i navigatorn. Har nu kollat dom som saknar koordinater och lagt in dom efter era fina vägbeskrivningar o bilder men det är inte säkert det blir 100%.
.........Då gör vi så här: jag anger Long. och Lat. för en för mig välkänd plats, vänligen översätt den till "GPS-koordinater". Då kanske jag lättare förstår.
Possitionen är: 18 grader 05 minuter Öst , 59 minuter 17 minuter Nord............
Hejsan vi frågade polisen de ryckte bara på axlarna,husen du skriver om har ju egna parkeringar så det tror jag inte på ,vi får väl se nästa år när vi åker söderut vad som händer, när vi stått där behöver man ju inte ta de närmaste platserna utan ställa sig lite åt sidan,och inte ta upp mer än en plats ,det finns plats för ungefär 150 bilar om bara parkerar Hälsningar Yngve f.d Mölndalsbohej medlem. där får du inte stå över natten, ÄNDAS PARKERING FÖR BADET SAMT DE SOM BOR I SOMMARHUSEN TILL HÖGER OM BADET, Polisen åker kollar i jämna mellanrum. har stått där förut i många år, men fick sluta med detta.CAMPINGÄGAN FRÅN LERBERGET KLAGADE SAMT BADGÄSTERNA. Jag tror att det kommit upp andra skyltar var som gäller, jag åker till domsten varje år men står inte där. jag har stått i hamnen i Domsten nu är det slut med det, 2009 ville de ha 170kr natten. domstens hamn är Privat Hamn, vi pratade med ordförade för hamnen. varför denna hjöning på priset SVARET BLEV VI VILL HÅLLA JÄMNA STEG MED LERBERGET CAMPINING.
Goafton!
Sitter nu i "Glada Hudik" på en av våra resor. Har som vanligt svårt att släppa detta med Husbilsplatser.
Vi har kört husbil sedan början av 80-talet och är något av yrkesskadade när det gäller övernattningsställen. Oavsett vilket fordon vi använder så brukar vi peka ut olika förnämliga övernattningsställen för varandra.
Jag har i detta forum tidigare beklagat mej över den dåliga intresset för nya husbilsplatser, det är avsikten denna gång. Utan jag tänker utveckla tanken vidare.
Varför är intresset så lågt bland medlemmarna?
Det finns säkert flera orsaker t. ex. som att vi har blivit bekvämare, köper större husbilar som inte är så lätta att placera, fler och fler åker utomlands, övervintrar i annat land m.m.
Vad kräver medlemmarna?
Jag ser ofta att medlemmar tycker att det ska finnas en Ställplats i varje stad med en standard som de flersta campingar har! Många föredrar kanske också vanliga campingar.
Det lär också finnas en avdelning i klubben som arbetar med dessa frågor. Har dock ännu inte sett något resultat.
Jag tror vi först måste benämna Husbilsplatserna för vad de är.
Typen Ställplats kallar vi den plats som har övernattning, el, tapp och fyll.
Typen Nattparkering kallar vi platser som har övernattningsmöjligheter.
Det är typen Nattparkeringar som JAG värnar om. Det är en plats som man kan stanna på för natten. Gärna ett naturskönt läge där jag tryggt kan slumra in.
Jag ställer då givetvis inga krav på att det skall finnas elstolpe eller tapp o fyll. Alltså bara en möjlighet att Nattparkera.
Jag vet att det i klubbens begynnelse var många som tillförde Husbilsplatser i mängder. De är kanske inte lika aktiva nu som då. Det kan bero på många anledningar.
Eftersom jag fortfarande är lite nörd i detta sammanhang kastar jag fram en ide att spåna runt:
Är det några som fortfarande liksom jag har detta intresse så skulle vi kanske kunna byta våra alster med varandra via mail eller annat sätt. Jag tror att om får en möjlighet att både ge och ta i en miljö där intresset är enande, så skulle det generera en mångd husbilsplatser.
Nu har jag stuckit ut hakan igen, men är det någon som tänker likadant så hör gärna av dej!
Kåre
krinil
Jag beklagar om du tycker att inte tilltalas av tonen i denna tråd. Det är inte medvetet att någon skall bli förargad, bara få upp ögonen för problemet.
Jag tror nog att du skall förstå när du förhoppningsfullt blivit vistats här en längre tid på forumet.
Läs gärna tråden från början en gång till så kanske du kommer att förstå, om inte så beklagar jag.
Hälsningar
Kåre
jag tror det ligger mycket i det hör bara på resonomanget om att parkera personbil klass 2Jag petar fram hakan lite med en fundering som kanske inte stämmer.
Ponera att någon medlem har hittat en fin plats vid en skogstjärn där det ryms säg 4 bilar. Han har läst här om hur husbilsfolk har tömt toa, skräpat ner, förstör, kör ut i terrängen mm.mm på andra platser som sedan blivit avstängda. Han kanske inte skriver in platsen, han ser senariot framför sig hur en hord drar in på platsen så hans pärla blir förstörd och avstängd. kan det ligga lite i detta tror ni
Hej igen.
Nu har jag läst om tråden ett par gånger och kan konstatera att min uppfattning om tonen kvarstår. Det innebär vare sig att jag är förargad eller jag inte förstår! Jag är dock ny på forumet så det är säkert bara jag som behöver vänja mig! Jag tillhör ju dem som haft husvagn, fast utan staket! Dessutom använder jag ibland förtält.
Hej krinil
Efter att ha läst tråden "Husbilstält" kan jag bara konstatera att vi nog är varandras motpol.
Den dagen du bryter upp från campingen så tror jag kanske att du redan har planerat och bokat den camping du vill ha nästa kväll.
Medan jag när jag rullar vidare nästa morgon inte vet hur långt jag kommer att köra, ej heller åt vilket håll. Bara "Dit näsan pekar".
-----------
Du och jag har ändå husbilen som gemensam nämnare, och tror nog att vi skulle kunna dela en öl och "tjöta" lite.
Risken/chansen är kanske inte så stor då vi rör oss i olika miljöer mot kvällen.
Hälsningar
Kåre