• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsplatsentusiaster!

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsplatsentusiaster!

Knut, när jag "har dej på tråden"

Vet du vad som händer i "HBK Husbilsplatser"?

Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej på er alla!

Som nybliven husbilsägare är HBK och därmed ni alla medlemmar en guldgruva för mig. Jag har varit inne och nosat någon vecka som intressent och känner att detta är en sammanslutning som jag vill delta i. Däremot känns tonen i denna tråden annorlunda än i de andra jag lusläst. :confused:

Jag förstår inte riktigt indignationen över att man inte presterar lika bra. Att dela med sig måste väl vara ett individuellt beslut!? Jag delar för min del jättegärna med mig av mina erfarenheter. Kan nog t o m kännas jobbig ibland för jag så gärna vill att andra ska få uppleva och se samma saker som jag gjort. Däremot försöker jag att inte värdera andras prestationer.

Ursäkta om jag tar mig ton för tidigt, innan jag blivit medlem, men risken är stor att ni fär vänja er! :spinny::spinny::spinny:

krinil

Jag beklagar om du tycker att inte tilltalas av tonen i denna tråd. Det är inte medvetet att någon skall bli förargad, bara få upp ögonen för problemet.
Jag tror nog att du skall förstå när du förhoppningsfullt blivit vistats här en längre tid på forumet.

Läs gärna tråden från början en gång till så kanske du kommer att förstå, om inte så beklagar jag.

Hälsningar
Kåre

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Hej.Jag har också som många andra åkt runt i princip hela Europa och alltid fricampat de senaste 30 åren. Jag har inga kordinatorer på min GPS utan följer oftast Reisemobiles ställplatsatlas, eller andra böcker som jag hittat på nätet. I Sverige har jag bl a vägverkets rastplatskarta för att kunna hitta bra platser där man kan tömma toan och fylla på vatten. Jag har också använt denna klubbs olika ställplatsinfo och genom att läsa reseberättelser. Tacknämligt arbete som många av er gör måste jag säga. Att dela med sig av bra platser är inte alltid så lätt, man åker, ser fler som slagit nattläger, stannar till och åker sedan vidare. Alla platser kommer man inte ihåg men en del som man stannat en längre tid på kommer man ihåg och noterar i sin loggbok. Ett sådant exempel på plats är strandparkeringen mellan Antibe och Nice på Franska Rivieran där vi stod och fricampade i 12 dagar sommaren 2008. Underbart ställe, bad och sol och tåg in till Nice eller Antibe.
Jag har inte delat med mej av platser men det ska jag faktiskt försöka att göra, jag måste först lära mej datan ordentligt innan jag försöker lägga ut det. Ni som redan gör det är värda en eloge och fortsätt med detta, vi andra har stor nytta av informationen.
Elisabeth

F

F.d. 3297

Guest

Jag skulle vilja ta upp en annan sak, som nog är väl så viktig.
Det skrivs alltid att man ska uppge "GPS-koordinaterna".

Vilka "koordinater" är detta?
GEOREF?
MAIDENHEAD?
Longitud och Latitud?
Jag vet inte!

Vad gör vi som inte har GPS?

Skolan lärde mig hantera "karta och kompass" och
tränade mig att "hitta i skog och mark".
Sedan lärdes jag att hantera transportör, stickpassare
och sjökort. Det har fungerat bra hitintills.
Jag kan idag hantera både karta och sjökort och jag är
bekant med 360- och 400-graders samt 6 300 strecks
kompasser, men jag vet inte vad "GPS-koordinater" är! :confused:
Och då tappar jag "fotfästet"!

Jag betvivlar att jag är ensamt "okunnig i rymden",
vill någon kunnig förbarma sig över vår okunskap?

Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har nu suttit och gått igenom våra senast inlagda ställplatser. Ser att en del saknar koordinater.
Ett tips till er som inte har dom från navigatorn är att gå in på Google map
Google Maps

Sök upp den plats ni varit på och högerklicka där. Zooma så mycket som möjligt först.
Klicka på texten "Vad finns här?" och ni får en markering där ni vill ha koordinaten.
Dubbelklicka på grön pil och ni får fram koordinaten på platsen.
Notera sen den ej fetmarkerade koordinaten.

Enkelt o smidigt o nu kommer dom in i navigatorn. Har nu kollat dom som saknar koordinater och lagt in dom efter era fina vägbeskrivningar o bilder men det är inte säkert det blir 100%.

Det här är ett sätt som man kan göra det på.

F

F.d. 11293

Guest

Jag letar upp stället på hitta.se - Kartor, väder, vägbeskrivningar, telefon och mobilnummer och då kommer det upp ett litet "fönster" till höger där det står: Visa koordinater, klickar man med vänster musknapp på den raden, då lägger sig en markör på kartan där man kan läsa av koordinaterna, det går också att hålla nere vänster musknapp och flytta markören så att den hamnar där man vill, sedan är det "bara" att läsa av
:)

F

F.d. 25144

Guest

Google maps är himla bra. Använder detta ofta själv.

F

F.d. 3297

Guest

Tack, ChristerP,
på de 2, av dig angivna, platserna kunde jag lära mig en del som jag,
som navigatör och elektronikingenjör, inte visste tidigare.

Men, jag vet fortfarande inte hur en "GPS-koordinat" ser.
Det var ju det jag efterlyste.

Med tanke på att jag, "på rätt sätt", skulle kunna ange platser för er andra.

Då gör vi så här: jag anger Long. och Lat. för en för mig välkänd plats,
vänligen översätt den till "GPS-koordinater". Då kanske jag lättare förstår.

Possitionen är: 18 grader 05 minuter Öst , 59 minuter 17 minuter Nord.

(grovt sett är detta hemma hos mig bredvid Folksams huvudbyggnad i Stockholm)

Tax-am för svar (Voff)! / Hans

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det finns, minst, 3 olika standard att ange geografisk position. Det finns olika, mer eller mindre lätta sätt att konvertera mellan dessa. Dessutom kan ju vanlig longitud och latitud anges på två sätt. Gå i på:

RT90, WGS84 och SWEREF 99: Omvandla koordinater

Där beskrivs de här förhållandena på ett bra sätt. Det finns också program att konvertera koordinater mellan olika standards.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.........Då gör vi så här: jag anger Long. och Lat. för en för mig välkänd plats, vänligen översätt den till "GPS-koordinater". Då kanske jag lättare förstår.

Possitionen är: 18 grader 05 minuter Öst , 59 minuter 17 minuter Nord............

Den positionen skrivs på HBK-vis: N 59 17 00.0 E 18 05 00.0

GPS: N 59 17 00.0 E 18 05 00.0   

F

F.d. 53000

Guest

hej medlem. där får du inte stå över natten, ÄNDAS PARKERING FÖR BADET SAMT DE SOM BOR I SOMMARHUSEN TILL HÖGER OM BADET, Polisen åker kollar i jämna mellanrum. har stått där förut i många år, men fick sluta med detta.CAMPINGÄGAN FRÅN LERBERGET KLAGADE SAMT BADGÄSTERNA. Jag tror att det kommit upp andra skyltar var som gäller, jag åker till domsten varje år men står inte där. jag har stått i hamnen i Domsten nu är det slut med det, 2009 ville de ha 170kr natten. domstens hamn är Privat Hamn, vi pratade med ordförade för hamnen. varför denna hjöning på priset SVARET BLEV VI VILL HÅLLA JÄMNA STEG MED LERBERGET CAMPINING.
Hejsan vi frågade polisen de ryckte bara på axlarna,husen du skriver om har ju egna parkeringar så det tror jag inte på ,vi får väl se nästa år när vi åker söderut vad som händer, när vi stått där behöver man ju inte ta de närmaste platserna utan ställa sig lite åt sidan,och inte ta upp mer än en plats ,det finns plats för ungefär 150 bilar om bara parkerar Hälsningar Yngve f.d Mölndalsbo:twitcy:

F

F.d. 3297

Guest

Stort tack, Gunnar.
Då ska jag kasta om och i fortsättningen ange Lat / Long.
Så stämmer det bättre med er andra, hoppas att det räcker
med "handstampade" grader och minuter från kart- Eller
sjökortskanten. Sekunder klarar jag nog inte.

Då blir det till att plocka fram karta och transportör.

Hans

F

F.d. 53012

Guest

Goafton!

Sitter nu i "Glada Hudik" på en av våra resor. Har som vanligt svårt att släppa detta med Husbilsplatser.

Vi har kört husbil sedan början av 80-talet och är något av yrkesskadade när det gäller övernattningsställen. Oavsett vilket fordon vi använder så brukar vi peka ut olika förnämliga övernattningsställen för varandra.

Jag har i detta forum tidigare beklagat mej över den dåliga intresset för nya husbilsplatser, det är avsikten denna gång. Utan jag tänker utveckla tanken vidare.

Varför är intresset så lågt bland medlemmarna?
Det finns säkert flera orsaker t. ex. som att vi har blivit bekvämare, köper större husbilar som inte är så lätta att placera, fler och fler åker utomlands, övervintrar i annat land m.m.

Vad kräver medlemmarna?
Jag ser ofta att medlemmar tycker att det ska finnas en Ställplats i varje stad med en standard som de flersta campingar har! Många föredrar kanske också vanliga campingar.
Det lär också finnas en avdelning i klubben som arbetar med dessa frågor. Har dock ännu inte sett något resultat.

Jag tror vi först måste benämna Husbilsplatserna för vad de är.
Typen Ställplats kallar vi den plats som har övernattning, el, tapp och fyll.
Typen Nattparkering kallar vi platser som har övernattningsmöjligheter.

Det är typen Nattparkeringar som JAG värnar om. Det är en plats som man kan stanna på för natten. Gärna ett naturskönt läge där jag tryggt kan slumra in.
Jag ställer då givetvis inga krav på att det skall finnas elstolpe eller tapp o fyll. Alltså bara en möjlighet att Nattparkera.

Jag vet att det i klubbens begynnelse var många som tillförde Husbilsplatser i mängder. De är kanske inte lika aktiva nu som då. Det kan bero på många anledningar.

Eftersom jag fortfarande är lite nörd i detta sammanhang kastar jag fram en ide att spåna runt:

Är det några som fortfarande liksom jag har detta intresse så skulle vi kanske kunna byta våra alster med varandra via mail eller annat sätt. Jag tror att om får en möjlighet att både ge och ta i en miljö där intresset är enande, så skulle det generera en mångd husbilsplatser.

Nu har jag stuckit ut hakan igen, men är det någon som tänker likadant så hör gärna av dej!

Kåre

Håller med Dig fullständigt, det kan bero på att det har tillkommit många gamla husvagnsägare som har köpt husbil och dragit med sig den livstilen med staket och förtält med klickgolv. Själv är jag glad att det är lugnt runt mig och slipper en karavan med husbilar utan för dörren.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

krinil

Jag beklagar om du tycker att inte tilltalas av tonen i denna tråd. Det är inte medvetet att någon skall bli förargad, bara få upp ögonen för problemet.
Jag tror nog att du skall förstå när du förhoppningsfullt blivit vistats här en längre tid på forumet.

Läs gärna tråden från början en gång till så kanske du kommer att förstå, om inte så beklagar jag.

Hälsningar
Kåre

Hej igen.
Nu har jag läst om tråden ett par gånger och kan konstatera att min uppfattning om tonen kvarstår. Det innebär vare sig att jag är förargad eller jag inte förstår! Jag är dock ny på forumet så det är säkert bara jag som behöver vänja mig! :) Jag tillhör ju dem som haft husvagn, fast utan staket! Dessutom använder jag ibland förtält.:spinny:

Senast ändrad:

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

Jag petar fram hakan lite med en fundering som kanske inte stämmer.:cool:

Ponera att någon medlem har hittat en fin plats vid en skogstjärn där det ryms säg 4 bilar. Han har läst här om hur husbilsfolk har tömt toa, skräpat ner, förstör, kör ut i terrängen mm.mm på andra platser som sedan blivit avstängda. Han kanske inte skriver in platsen, han ser senariot framför sig hur en hord drar in på platsen så hans pärla blir förstörd och avstängd. kan det ligga lite i detta tror ni:confused:
jag tror det ligger mycket i det hör bara på resonomanget om att parkera personbil klass 2

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej igen.
Nu har jag läst om tråden ett par gånger och kan konstatera att min uppfattning om tonen kvarstår. Det innebär vare sig att jag är förargad eller jag inte förstår! Jag är dock ny på forumet så det är säkert bara jag som behöver vänja mig! :) Jag tillhör ju dem som haft husvagn, fast utan staket! Dessutom använder jag ibland förtält.:spinny:

Hej krinil

Efter att ha läst tråden "Husbilstält" kan jag bara konstatera att vi nog är varandras motpol.

Den dagen du bryter upp från campingen så tror jag kanske att du redan har planerat och bokat den camping du vill ha nästa kväll.

Medan jag när jag rullar vidare nästa morgon inte vet hur långt jag kommer att köra, ej heller åt vilket håll. Bara "Dit näsan pekar".

Till skillnad från många andra använder jag min gamla laptopp med kartprogram bara för att kunna se hur vägarna ser ut runt omkring mej. Använder den mycket sällan till att låta den styra mej från punkt A till punkt B. Däremot låter jag programmet dra en markering vartefter jag kör, vilket gör att det är lättare att orientera sig.

När kvällen kommer har jag förhoppningsvis en Nattparkering "inom räckhåll" på laptoppens kartprogram, och kan då åxå på laptoppen ta fram en bild på hur den eventuella nattparkeringen ser ut. Bra att veta inann man sätter ut den slutliga kursen.

Det är av denna anledning jag skulle vilja se fler Nattparkering skulle publiceras.

Efter många år på jakt efter Nattparkeringar brukar det lösa sej och jag brukar finna en nattparkering. Ibland en nitlott, men även små Smultronställen dyker upp.

Jag är medveten om att jag nog tillhör en minoritet i klubben med lite udda tankar.

Du och jag har ändå husbilen som gemensam nämnare, och tror nog att vi skulle kunna dela en öl och "tjöta" lite. :)

Risken/chansen är kanske inte så stor då vi rör oss i olika miljöer mot kvällen.;)

Hälsningar
Kåre

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Din flexibilitet i planeringen är den som jag också uppskattar med husbilen!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej krinil

Efter att ha läst tråden "Husbilstält" kan jag bara konstatera att vi nog är varandras motpol.

Den dagen du bryter upp från campingen så tror jag kanske att du redan har planerat och bokat den camping du vill ha nästa kväll.

Medan jag när jag rullar vidare nästa morgon inte vet hur långt jag kommer att köra, ej heller åt vilket håll. Bara "Dit näsan pekar".
-----------
Du och jag har ändå husbilen som gemensam nämnare, och tror nog att vi skulle kunna dela en öl och "tjöta" lite. :)

Risken/chansen är kanske inte så stor då vi rör oss i olika miljöer mot kvällen.;)

Hälsningar
Kåre

Hej Kåre.

Din analys är god. Vi reser ofta och mycket, men oftast med välplanerade slumål. Däremot improviserar vi gärna delmål och resväg.

Tror definitivt vi skulle haft behållning av att "tjöta" över en öl. Det finns ju en hel del olikheter som varit kul att diskutera! Exempelvis hur vi påverkar varandra i skrift på forum! :) Sedan trivs jag ofta väldigt bra i sällskap, som har andra egenskaper än mina egna! Dem har jag nog av! :)

Hälsningar
:-/<rister

Toppen