• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsplatsentusiaster!

F

F.d. 53018

Guest
Sv: Husbilsplatsentusiaster!

Hei Smeden og alle interesserte! Jeg meldte meg inn i Husbilklubben først og fremst for å få tilgang på stellplassene og ble ikke skuffet. Disse listene er trolig de beste i Norden, og det aller beste er at alle plasser har GPS-koordinater. Jeg blir full av respekt for den jobben som er gjort, når jeg ser at våre svenske venner har samlet inn flere overnattingsplasser i Norge enn den norske klubben, flere i Finland enn den finske og flere i Danmark enn den danske. Fortsett Smeden, ikke gi deg, så kommer nok vi andre med litt etterhvert.

F

F.d. 50010

Guest

Hej. Vi har haft tur att hitta personalparkeringar ,där man får betala .Och kan få el ,till att se bra på vår TV och ladda batterier.Om det behövs. Tips från två som är 70 pluss.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hei Smeden og alle interesserte! Jeg meldte meg inn i Husbilklubben først og fremst for å få tilgang på stellplassene og ble ikke skuffet. Disse listene er trolig de beste i Norden, og det aller beste er at alle plasser har GPS-koordinater. Jeg blir full av respekt for den jobben som er gjort, når jeg ser at våre svenske venner har samlet inn flere overnattingsplasser i Norge enn den norske klubben, flere i Finland enn den finske og flere i Danmark enn den danske. Fortsett Smeden, ikke gi deg, så kommer nok vi andre med litt etterhvert.

Gokväll alf-N

Jag måste nog svara på ditt underbara inlägg. Du må tro att det gläder en svensk att få svar från Ola Norman. Vi har alltid haft Norge som resmål vårt favoritmål under alla våra c:a 25 år som husbilsåkare. Ett helt underbart land att tuffa runt i. Har dock blivit lite dyrt under senare år, men det kan man stå ut med.

Hej Norge

Hälsar Kåre och Solweig

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har nu suttit och gått igenom våra senast inlagda ställplatser. Ser att en del saknar koordinater.
Ett tips till er som inte har dom från navigatorn är att gå in på Google map
Google Maps

Sök upp den plats ni varit på och högerklicka där. Zooma så mycket som möjligt först.
Klicka på texten "Vad finns här?" och ni får en markering där ni vill ha koordinaten.
Dubbelklicka på grön pil och ni får fram koordinaten på platsen.
Notera sen den ej fetmarkerade koordinaten.

Enkelt o smidigt o nu kommer dom in i navigatorn. Har nu kollat dom som saknar koordinater och lagt in dom efter era fina vägbeskrivningar o bilder men det är inte säkert det blir 100%.

F

F.d. 3088

Guest

Jag petar fram hakan lite med en fundering som kanske inte stämmer.:cool:

Ponera att någon medlem har hittat en fin plats vid en skogstjärn där det ryms säg 4 bilar. Han har läst här om hur husbilsfolk har tömt toa, skräpat ner, förstör, kör ut i terrängen mm.mm på andra platser som sedan blivit avstängda. Han kanske inte skriver in platsen, han ser senariot framför sig hur en hord drar in på platsen så hans pärla blir förstörd och avstängd. kan det ligga lite i detta tror ni:confused:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst kan det vara så Gurra att många överväger det nu när en del missköter sig.

Fast jag vet inte om du menade mitt inlägg om koordinater för dom platserna finns ju redan i vår lista. Kanske missförstår dig.

F

F.d. 3088

Guest

Nej det var inte ditt inlägg jag menade utan i allmänhet, man kanske inte är så pigg på att beskriva var en del fina ställen finns med tanke på hur en del beter sig med följd att platsen blir oduglig.

Gurra

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Hej!
En liten tanke bara.Det är många nya medlemmar i vår klubb som kanske inte har åkt husbil så länge som några andra.Kan det vara så att dom kommer in med bidrag så småningom när dom blir lite mer beresta.Klubben är ju inte så lastgammal precis.
Anders.B;)

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Anders.B

Utan att ha försökt räkna bidragen till Husbilsplatser år för år, är jag dock lite bekymrad över varför inte antalet bidrag ökar när antalet medlemmar ökar.

Min känsla var den att bidragen tryter. Orsaken har jag spekulerat i tidigare.

Kåre

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2025

Hejsan då skall ni få en nattparkering av mig,det är väl ingen ny precis men ändå vi har brukat platsen i 8 år ,när vi åker ner till Skåne brukar vi övernatta iDomsten när man kommer från Höganäs kör man första vägen där finns en jättefin parkering man kan stå.På sommaren en fin badplats där finns toa och vatten,lungt och stilla inget oväsen ,är det sådana platser ni söker? Hälsningar Yngve:wideeyed:
hej medlem. där får du inte stå över natten, ÄNDAS PARKERING FÖR BADET SAMT DE SOM BOR I SOMMARHUSEN TILL HÖGER OM BADET, Polisen åker kollar i jämna mellanrum. har stått där förut i många år, men fick sluta med detta.CAMPINGÄGAN FRÅN LERBERGET KLAGADE SAMT BADGÄSTERNA. Jag tror att det kommit upp andra skyltar var som gäller, jag åker till domsten varje år men står inte där. jag har stått i hamnen i Domsten nu är det slut med det, 2009 ville de ha 170kr natten. domstens hamn är Privat Hamn, vi pratade med ordförade för hamnen. varför denna hjöning på priset SVARET BLEV VI VILL HÅLLA JÄMNA STEG MED LERBERGET CAMPINING.

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Vi har varit medlemmar i två år och haft stor glädje av de platser som funnits på HBK.se. Under vår första resa använde vi enbart dessa och behövde inga nya. Därefter har vi under varje längre resa , har blivit tre på minst tre veckor, hitat någon ny plats och lagt in dessa i HBK:s lista.
Kanske gör flera nya medlemmar som vi eller ligger mycket på camping och då tar det ett tag innan man behöver söka upp nya platser. Detsamma gäller förstås om man gör kortare resor.

Birgitta

F

F.d. 4927

Guest

Jag petar fram hakan lite med en fundering som kanske inte stämmer.:cool:

Ponera att någon medlem har hittat en fin plats vid en skogstjärn där det ryms säg 4 bilar. Han har läst här om hur husbilsfolk har tömt toa, skräpat ner, förstör, kör ut i terrängen mm.mm på andra platser som sedan blivit avstängda. Han kanske inte skriver in platsen, han ser senariot framför sig hur en hord drar in på platsen så hans pärla blir förstörd och avstängd. kan det ligga lite i detta tror ni:confused:
Tror det, tyvärr!!!!!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Gurra, så kan det nog vara.
Klubbens ställplatser blir gärna offentliga. Tyskarna brukar vara före oss på dom små mysiga platserna:confused:. Kan var en orsak till att man inte lämnar koordinaterna ifrån sig.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Det måste väl ändå vara så att det finns ett stort värde att dela med sig av mysiga och trevliga ställplatser och parkeringar. Det är ju faktiskt omöjligt att på egen hand hitta fram till alla platser som är lämpade för husbilar. Den tiden finns inte och vi har därför stort behov av varandra. Vem har egentligen lust och intresse att hela tiden bara vara ute och leta efter nya platser. Anländer man till en skön plats som fungerar, ja då tycker jag att den ska rapporteras, på så vis hjälps vi alla åt att dra vårt strå till ställplatsstacken.
V-backen :rolleyes:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Så sant V-backen!

Man kan åxå uttrycka det lite tillspetsat, (Churchill?):

"Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket"

Tråkigt bara att det blivit på detta viset.

Smeden som återigen sticker ut hakan!

Trevlig helg allihopa!
Kåre

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Kåre,
jag tycker att det mycket bra att du sticker ut hakan, håller diskussionen vid liv och verkligen knuffar på oss alla andra medlemmar som självklart också måste aktivera oss med att lämna bidrag till ställplatsbanken.
Jag tycker också att i en förening så kan det inte bara vara några få medlemmar som lämnar bidrag. Viktigt att denna fråga ständigt hålls vid liv inom HBK. Bra jobbat!
V-backen :wink:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Det är nog hög tid att definera vad det är vi söker som Husbilsplats.

När man läser tråden "iordningställa husbilsställplats" så förstår man att en stor del av medlemmarna helst vill ha en Ställplats med ALLT man kan tänka sig. Jag vill då understryka att man i den tråden ställer samma krav på våra Ställplatser som man oftast kan få när man uppsöker en Camping.
Och söker man denna typ av platser så finns det flera listor med Campingar på forum samt gott om skyltar utefter vägen. Och i ljuset av detta så förstår man att mina facklor med önskemål om fler Husbilsplatser klingar ohört. Vi har ju som sagt redan gott om detta på forum, så fler behövs knappast.

Det som jag efterlyser, är det som någon tidigare döpte till "Nattparkering" och en beteckning som jag gärna vill använda. Man kan kanske åxå använvända ord som "Smultronställe" m.m.

Tittar man på våra Husbilsplatser så är stor del av dessa just Campingar, Rastplatser, Parkeringar, Gästhamnar m.m. Alla dessa finns då åxå i andra filer på forum.

Men mina specifika Nattparkeringar/Smultronställen är mycket sällsynta. Men är det medlemmarnas önskan att man måste ha möjlighet till tapp/fyll och elstolpe m.m. så kommer vi aldrig att se så många fler Nattparkeringar tillföras till Husbilsplatser.

Alltså:

Ställplatser i forum kan jämställas med Campingar med ALLA faciliteter.
Nattparkeringar är enbart övernattning på gärna natursköna platser UTAN faciliteter. Observera att dessa enbart skall ses som nattplats och inte användas i flera dagar.

Det är inte så många som har min åsikt, det är jag medveten om, men det vor trevligt om det blev lite fler som värnade om Nattparkeringar.

Det finns något på Forum som heter "HBK Husbilsplatser" är det någon som vet vad dom sysslar med. Vad jag vet så finns inget att finna på Forum! Vore intressant att veta vad dessa lärde har för åsikter!

Varför inte en omröstning vad vi medlemmar önskar. Det finns ju en möjlighet på Forum.

Ännu en fackla av Smeden
Kåre

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Smeden Kåre du har rett, vi trenger mange steder hvor vi kan stå en natt (maks 2). Disse plassene trenger ingen utstyr, vi bringer med inn det vi trenger og ut allt vi har forbrukt.

I tillegg trengs det steder hvor en kan få tømme sine tanker og slenge sine sopor samt fylle på med vatn.

Trenger en mer så er campingplasser stedet, selv om en godt kan klare seg med en "camping light".

I Tyskland og andre land med godt nett av "stellplatz" egentlig nattparkering så er det for oss uker mellom hver gang vi tar inn på en camping, og da for å bruke vaskemaskin. Stellplatz med "aus- und versorgung" sørger for bilens logistikk, normalt må vi betale 1 euro for å fylle vann. Tømming og sopor inkludert i 3 til 10 Euro pr. natt for plassen (mange er uten betaling, men da også uten service).

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej på er alla!

Som nybliven husbilsägare är HBK och därmed ni alla medlemmar en guldgruva för mig. Jag har varit inne och nosat någon vecka som intressent och känner att detta är en sammanslutning som jag vill delta i. Däremot känns tonen i denna tråden annorlunda än i de andra jag lusläst. :confused:

Jag förstår inte riktigt indignationen över att man inte presterar lika bra. Att dela med sig måste väl vara ett individuellt beslut!? Jag delar för min del jättegärna med mig av mina erfarenheter. Kan nog t o m kännas jobbig ibland för jag så gärna vill att andra ska få uppleva och se samma saker som jag gjort. Däremot försöker jag att inte värdera andras prestationer.

Ursäkta om jag tar mig ton för tidigt, innan jag blivit medlem, men risken är stor att ni fär vänja er! :spinny::spinny::spinny:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej Knut

Håller åxå med dej. Borde kanske förtydliga mej att jag mest tänker på Nordiska förhållanden.

Vi var nere i Bordeaux i våras och nyttjade givetvis mest Ställplatser i Tyskland och Frankrike. Några enstaka gånger gick det att fricampa men förhållandena är ju inte som i Norden.

I detta fall har Norge gjort stora framsteg när det gäller fyll/tapp. Hoppas detta kommer i Sverige åxå.

Men med tanke på att vi i Sverige och Norge har vår stora fria natur så har min strävan varit att först leta upp en Nattparkering, och det fungerar i de allra flesta fall.
Det kanske är lättare när man har kört husbil i en masa år. Man avläser möjligheten till en Nattparkering lite lättare.

Det kommer fler och fler rastplatser där det går att tappa ur, och vid mackarna går det alltid att få dricksvatten. Så i mitt fall tränger jag icke Ställplatser/Campingar.

Man jag har stor förståelse om andra tänker annorlunda!

Hälsningar
Kåre

Toppen