• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilskriget?

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Husbilskriget?

Han måste ju kämpa och jobba för sin inkomst han får från SCR. :)
Han får inkomster från många håll till sitt företag. SWEmarketing
Våra konsulter - DEMA Group

Lars-Erik Hörmander anlitas som projektledare av Västsvenska Turistrådet för "Husbilsdestination Västsverige" med finansiellt stöd från länsstyrelsen och SCR. Han är också projektledare för det nationella projektet "Husbilsdestination".

Hormanders vision är dyra lyxiga husbilsplatser i SCR-regi.
HBK's vision (enligt min egen värdering), är många billiga husbilsparkeringsplatser med de absolut mest nödvändiga facileteten VA.

Jag hoppas att alla som har synpunkter om HBK's agerande i frågan nu har anmält sig till styrelsen.:)
Julian

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

I min värld är jag en stolt husbilsägare!

Oavsett vart jag åker med min husbil, i Sverige eller utomlands så spenderar jag minst hälften av mina inkomster utanför min egen hemkommun. Jag ser inte mig själv som del av ett problem däremot är jag en ekonomisk tillgång för andra än min egen hemkommun.

Jag är heller ingen svartcampare, jag parkerar lagligt och tar stor hänsyn till andra, något som jag med mina egna ögon har sett att de flesta husbilsturister gör.

Nytillkomna parkeringsförbud/-hinder för husbilar har tillkommit i takt med det ökande antalet husbilar. Jag tolkar inte det som ”krig”. En anledning är trafiktekniska skäl en annan anledning är campingägarnas negativa lobbyverksamhet inom kommuner men att kalla det ett krig är väl ändå att ta i.

Jag ser med stor tillförsikt på husbilslivet i Sverige därför att de i utlandet har lyckats att tillvarata mina tillgångar på ett, för mitt husbilsåkande, positivt sätt. Jag är även medlem i Europas största husbilsorganisation NKC och vet att det inte finns en holländsk husbilsturist som ser sig själv som ett problem. Så även i övriga EU, alla husbilar ser sig själva som en tillgång! I Sverige är vi bara lite senare att ta till vara på möjligheterna. Men det är på gång!!!
Lars-Erik Hörmander och några obegåvade campingägare (SCR) har uppenbart, ännu inte insett vilken tillgång vi är för turistnäringen.

Enklast för mig är ett nonchalera dem som inte vill ha mina pengar, de kan fortsätta att gnälla i kvällspressen, de kan fortsätta sitt patetiska ”krig”. Jag åker stolt vidare dit jag vet att jag är välkommen att spendera mina tillgånger.

”Money makes the world go around”!

Julian
Min sista replik i tråden!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er mulig de trenger å se litt på Danmark, der utredes det hvorfor det er katastrofalt fall i turismen. Og endel komuner har sett en årsak - danskene har priset seg ut i forhold til Slesvik-Holstein. Mye av dette grunnet den tidligere mangel på rimelige plasser for husbiler, men når de nå får orden på dette så må de bruke masse tid og penger på å markedsføre seg mot en ny generasjon turister, det er slutt på telt-turistene og fall i volumet på hyrning av sommarstuga og i hele Europa en stor økning i husbilturismen. Tyskerne har aldri vært store på reisende med campingvogner på slep.

Noe jeg har lagt merke til i Tyskland i sommer i forhold til tidligere år er en stor stigning i antall gamle husbiler som farter rundt på veiene. Mange av disse med unge folk, tidligere var det nesten bare 50+ folk å se på stellplatsene (eller de var i så stort flertall at de andre ikke ble lagt merke til).

Toppen