• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilskriget?

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Husbilskriget?

Jag betvivlar inte ett dugg på att styrelsen gör sitt jobb. Min fråga är räcker deras ideella insatserna till?
HBK är ju den ändå största föreningen men tyvärr finns ingen formell talesman. Det är kanslde därför vi inte får komma till tals. Så är det så att man skulle knyta till sig en sak kunnig som får till uppdrag o bemöta/lobba på styrelsens uppdrag.
Det har vi råd med o säkert välinvesterade pengar om det görs rätt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Klart att HBK har en formell talesman!

Medlemmarna har valt Leif Edström som ordförande och talesman för klubben, behövs ingen annan.

Det sätt som Hörmander och SCR agerar är det min övertygelse att de gör mer skada än nytta för sin sak. Problemet är att de inte inser att tiden har gått ifrån dem. Nu söker sig den mobila turismen andra alternativ än dyra campingplatser med ett utbud man inte efterfrågar.

F

F.d. 55397

Guest

Jag betvivlar inte ett dugg på att styrelsen gör sitt jobb. Min fråga är räcker deras ideella insatserna till?
HBK är ju den ändå största föreningen men tyvärr finns ingen formell talesman. Det är kanslde därför vi inte får komma till tals. Så är det så att man skulle knyta till sig en sak kunnig som får till uppdrag o bemöta/lobba på styrelsens uppdrag.
Det har vi råd med o säkert välinvesterade pengar om det görs rätt.

Finns säkert medlem/ar inom eller utom styrelsen som civilt är/varit journalister eller kommunikatörer och kan formulera debattartiklar och bevaka och svara media i klubbens namn. Arumenten kan VI o finns bl a uppradade i denna tråd, men hörs ju inte utanför "jordkällaren".

Någon/mindre grupp som skriver, ev med en referensgrupp som korrekturläser o tycker till?

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Medlemmarna har valt Leif Edström som ordförande och talesman för klubben, behövs ingen annan.

Det sätt som Hörmander och SCR agerar är det min övertygelse att de gör mer skada än nytta för sin sak. Problemet är att de inte inser att tiden har gått ifrån dem. Nu söker sig den mobila turismen andra alternativ än dyra campingplatser med ett utbud man inte efterfrågar.

Japp det vet jag med. Men det var inte vad jag menade. Jag har jobbat i flera organisationer o det är oftast inte ordförande man skickar fram.
Och anledningen till att Mr Hörmander hela tiden får komma till tals beror ju på att HBK är anonyma när det kommer till media. Och media vet inte att HBK finns.

Kullen19

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025

Helt rätt Gunnar, Leif är vår valde ordförande och vår förste och bäste talesman. Så skall det givetvis vara i en ideel förening. Av allt jag läst som Leif har skrivit så har han mitt fulla förtroende, välformulerad och adekvat. Men vi "kämpar"mot heltidsanställda lobbyister här, vore orimligt att krävs den insatsen av en ideel ordförande. För att vara tydlig, en "lobbygrupp" kunde vara till hjälp för Leif med att finslipa argument, lyfta fram för oss gynnsam statistik osv.. Men givetvis ordförande som ordförande i gruppen och med övriga demokratiskt valda istyrelsen som beslutande vad,hur och vilka insatser, som klubben skall göra/ delta i.

Härmander och gänget ger sig inte så lätt, även om de har fel och tiden gått ifrån dem:)
Det var samma för dinosaurierna också... Men de ställde till det ordentligt innan de försvann..

Nu kanske mitt förslag var "överkurs" och tid/förmåga/ vilja redan finns i vår eminenta styrelse och då är allt ok... Jag blir bara orolig för min nyfunna frihet i husbilslivet...

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Och alla ni som är bra på att göra detta som SunCitygirl och andra förslog kan bara anmäla er under Kontakta oss så hjälper vi er vidare.

Väntar fortfarande på att några av er som kan detta ska höra av er så vi i HBK Web kan skapa det som behövs i infrastruktur.
Det är lätt att tycka vad andra ska göra men för att möta dessa lobbyister krävs mer än tyckande så anmäl er nu förutom att ni tycker en massa som "andra" ska göra!

F

F.d. 24369

Guest

Varför ska jag behöva betala för något jag inte behöver ??? Dessutom har campingägarna inte förlorat något, de har ju aldrig haft de flesta av oss som gäster. Gillar fricamping och jag betalar också skatt både för HB och inkomst så jag lär väl för tusan få nyttja de platser jag varit med och betalat via skatten eller? Tycker den där artikeln är pinsamt dåligt underbyggd.

Eftersom vi är ett glatt gäng och förlåtande av oss låter vi detta passera med ett leende så länge det inte blir någon DEBATT om det.

Campa fritt mina vänner hoppas vi ses ute efter vägarna .

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

"Förlorar miljoner
Campingägarna upprörs när de ser husbilarna stå på alla möjliga gratisplatser, samtidigt som de förlorar varje ägare förlorar tiotusentals kronor."

Hur kan campingägarna "förlora" något som de aldrig haft?

Bra Knarrevik! Vi tänker likadant när man ser erbjudande om att köp nu eller köp 2 och spara xxx antal kronor. Om man inte köper något alls sparar man många xxxx antal kronor. :twitcy:
Innan vi köpte husbil så bodde vi alltid på hotell när vi reste runt med bil, finns mao inte en enda camping som förlorat en enda krona på vårt husbilsköp. tvärtom så har vi gynnat en del campingar när det inte funnits några alternativ i landet! Nu lär väl snart hotell ägarna knorra på oss :twitcy:

F

F.d. 50266

Guest

Bra påpekat, mera debatt om ställplatser o husbilsturism.

D

Deleted member 11118

Guest

SCR är en etablerad organisation och inte en ideell förening. Vilket innebär att de har byggt upp ett kontaktnät under väldigt många år. Förmodligen är detta en av anledningarna att de får större genomslag i olika media, många vet vem de är.

HBK är en relativt ny ideell förening och har förmodligen inte samma stora kontaktnät i mediavärlden, det tar tid att bygga upp sådant. Sen är HBK en ganska liten aktör inom turism i Sverige.

Att journalister vänder sig till SCR i olika frågor är därför inte konstigt, de känner man till men man känner inte till HBK i samma omfattning. Det gäller att bearbeta media så mycket det går, så media vet att HBK finns och vad de står för och arbetar för.

Sen får vi inte glömma att husbilsturismen har ökat väldigt de senaste 5- 10 åren, problemen kontra campingar fanns förmodligen inte förr i samma utsträckning då antalet husbilar inte var så stort.

Jag är helt övertygad om att en stor organisation har större genomslagskraft hos olika myndigheter, media, beslutsfattare än en liten som HBK, som enbart finns på nätet.

Forumet är av världsklass men det hjälper tyvärr inte i media sammanhang.

F

F.d. 17667

Guest

Helt rätt Lassej (inlägg 35).

Det gäller att synas och höras på rätt ställen redan nu/nyss då husbilsboomen nu startat.

F

F.d. 25491

Guest

Jag har blitt med husbil därmed har jag även blivit en del av ett problem och en "svartcampare" om jag inte står på campingplats vill säja, att husbilsåkarna är skattebetalare som alla andra, det förbiser man bekvämt i den infekterade diskussion som råder. Misstänker att parkeringsförbuden för övernattande husbiler kanske även vanlig parkering kommer att hagla över landet om denna ensidiga diskussion får fortsätta.
Att kommunerna plötsligt skulle fatta galoppen och börja iordningställa en massa ställplatser är nog en utopi är jag rädd. Dessutom skall man veta att campingägarna inte alls vill att det ska bli fler ställplatser, även detta motarbetas. De vill framhålla att ställplatser sker på skattebetalarnas bekostnad, även där bortses bekvämt att även dessa betalar skatt.
Ska man behöva känna sej som en brottsling bara för att man har husbil?
Var det verkligen samma problem när husvagnstrenden slog igenom?
Hur gör vi med husbilar när vi ska övernatta och det är fullt på alla campingar? Åker man hem då?
Vore det inte enklare att förbjuda husbilar helt och hållet? I detta fria demokratiska land där vi ska leva på turismen, våra utlandsgäster får väl helt enkelt åka till Norge eller något annat land och spendera sina pengar.
Man får väl förutsätta att campingarna tar betalt för faciliteterna + platsen och de tycker att även om husbilarna har egna faciliteter så ska man ändå betala för det, vari ligger rättvisan i detta?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Väntar fortfarande på att några av er som kan detta ska höra av er så vi i HBK Web kan skapa det som behövs i infrastruktur.
Det är lätt att tycka vad andra ska göra men för att möta dessa lobbyister krävs mer än tyckande så anmäl er nu förutom att ni tycker en massa som "andra" ska göra!

NJA! Jag tycker nog att både kullen och Suncitygirl åsikter är bra. Att skriva 'anmäl er nu' känns som att få bort diskussionen speciellt med den syrliga kommentaren att 'andra ska göra'.

Nä vi ska ta tillvara alla pigga medlemmar som vill och har idéer. Iden om en media grupp är inte dum. Även om jag inte orkar vara med utan låter andra jobba åt mig. Har vi tur kanske en så begåvad person som Ludde kunde vara med i en sådan?

Naturligtvis på styrelsens uppdrag. Leif har mitt fulla stöd. Bra med lite hjälp.

Vi har haft ett antal situationer sista året där det vore bra om vi reagerade i vårt intresse lite proffsigare lite snabbare. Detta är en styrelse fråga ingen web fråga. Kul om vi kunde hitta några som har ordets gåva som vi kunde ta hjälp av.

Gå ut med lite pressreliser ibland med våra budskap. Så jobbar många andra organisationer.

Nå fortsätter min sem i Bua hamn 180 kr/dygn. Trevlig sommar

Toppen