• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilskriget?

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Husbilskriget?

Vi lever på en fri marknad, får campingägarna inte in husbilar på campingen får de väl funderar på varför och anpassa sig efter marknaden. Att GNÄLLA hjälper inte.

Jag föredrar camping i Sverige och 50 - 50 mellan ställplats och camping utomlands. Det valet gör jag själv. Men så bor jag också i stort sätt bara på CC campingar i Sverige.

Vi kommer aldrig bli av med diskussionen kontra ställplats camping, kommun, bara inse fakta.

F

F.d. 55554

Guest

Ja nog talat han för egen sak!

"Fel att stå gratis
Han tycker det är fel när husbilarna står och gratis utnyttjar rastplatsernas service som statliga pengar subventionerar."
Han talar ju för Campingägarna !

"Campingägarna upprörs när de ser husbilarna stå på alla möjliga gratisplatser, samtidigt som de förlorar varje ägare förlorar tiotusentals kronor."

Då får dom väl lära sig avd som behövs för husbilarna.

Jojje

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

"Förlorar miljoner
Campingägarna upprörs när de ser husbilarna stå på alla möjliga gratisplatser, samtidigt som de förlorar varje ägare förlorar tiotusentals kronor."

Hur kan campingägarna "förlora" något som de aldrig haft?

Dan-Ola

HBK Medlem
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2025

Att åka husbil skall vara den absoluta friheten till natur mm. Om man som vi vill se oss omkring och bara övernatta sedan fortsätta och inte utnyttja någon service på campingplatser finns det ingen anledning att betala så dyrt för detta. Men man skall inte lämna något efter sig i naturen som skräp och annat som man tyvärr kan se ibland. Gnälliga campingägare skall bojkottas. Fram för mer ställplatser istället för dom som vill använda.
Dan-Ola.

Kullen19

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025

Kom igen nu ordförande Leif ,

(Eller någon annan vältalig från styrelsen)
Ring reportern direkt... Alla bra argument finns redan i andra trådar och du har ju "tur med orden" :)

Det är viktigt att frihetens röst blir hörd också...
Det är ju uppenbart att det pågår en kampanj av något slag... En gång är ingen gång men två gånger är som bekant en gångång:)

Med vänlig hälsning,
Håkan

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Först husbilsfusk nu husbilskrig. Jag varken fuskar eller krigar. :(
Taskig journalistik tycker jag men vad skall man förvänta sig då dåliga rubriker säljer.
Förresten bor varenda långtradarchaffis i sin bil, på iordningsställda platser campar de med??

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Journalister i ett nötskal. Jag litar aldrig på att dom skriver sanning eller verklighet.
Ska det bli korrekt så måste man skriva artikeln själv.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

En fundering vi har.Vem avlönar Herr Hörmander eftersom han vill ha in alla husbilar på camping eller platser drivna av camping?Han jobbar emot husbilarna inte för.

Skulle tro att konsulten Hörmander ställer ut sina fakturor på SCR, som betalar honom som projektledare för projektet, "Husbildestination Sverige".

Allt som den mannen säger skall självklart därför ses som en partsinlaga från SCR och inget annat.

Håller med om att vi, HBK, borde vara mera synliga i debatten.

T

Teddi

Guest

med all säkerhet avlönad av svenska turistrådet,,där som konsult tror jag,

han jobbar för dom,,

sedan då involverad via HUSBILSDESTINATION med R:M:F:

ett RMF där husbilsklubbar är medverkande på olika sätt,,

lite av en rolig historia ja kom att tänka på,,ojoj,,:D

bara ett råd,,samarbeta med befintliga husbilsklubbar om detta,

det räcker med detta,,försök att få information av sveriges alla husbilsägare hur dom ställer sej

koppla bort allt samarbete med allt annat,

för i grund o botten handlar det om enbart husbilismen som skall betala för att sova i eget fordon,

jag tror detta,,

Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

En fundering vi har.Vem avlönar Herr Hörmander eftersom han vill ha in alla husbilar på camping eller platser drivna av camping?Han jobbar emot husbilarna inte för.
Hörmander avlönas av Västsvenska Turistrådet som är ett helägd bolag av Västra Götalands Landsting. Styrelsen för bolaget består av 9 politiska ledamöter vilka nomineras av Västra Götalandsregionen.
http://www.vastsverige.com/Documents/vastsverige/Affärsplan slutversion_2012_2015.pdf
Skattebetalarna har m.a.o. anställd en person som skall förhindra att skattebetalarna nyttjar skattemedelsfinansierade anläggningar.:rolleyes:
Julian

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Hörmander avlönas av Västsvenska Turistrådet som är ett helägd bolag av Västra Götalands Landsting. Styrelsen för bolaget består av 9 politiska ledamöter vilka nomineras av Västra Götalandsregionen.
http://www.vastsverige.com/Documents/vastsverige/Affärsplan slutversion_2012_2015.pdf
Skattebetalarna har m.a.o. anställd en person som skall förhindra att skattebetalarna nyttjar skattemedelsfinansierade anläggningar.:rolleyes:
Julian

Jag har nu läst igenom detta dokument på elva (11) sidor och ordet husbils finns inte med men däremot ordet samsyn i något sammanhang. Jag anser mig att var normalbegåvade och har faktiskt svårt att förstå vad dom egentligen menar. Kom efter ytterligare genomläsning fram till "så många ord för att föra fram i stort sett ingenting". Men det är väl det som våra politiker ska vara bra på, att med många ord inte säga något vettigt!

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Eftersom Länsstyrelsen mm. i Västra Götaland tydligen anställt Hörmander för att hindra husbilsägare att besöka länet för att handla och besöka restauranger mm. så avstår jag givetvis från att lägga några pengar där. Undantaget är Skutesjön som jag planerar att besöka på Söndag.
Lasse

Leif Edström

HBK ordförande
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2025

Styrelsen för HBK arbetar stenhårt för att få till mer ställplatser i Sverige så vi till slut kanske kommer upp i nivå med övriga Europa.

Och som jag skrivit tidigare campingplatser finns redan att välja för alla redan, när man tycker det passar men det ska finnas andra möjligheter om dessa platser sen är gratis eller kostar något är väl inte huvudfrågan. Även en husbil måste väl få parkera på en gratis parkeringsplats det är väl inte så att man måste stå på en camping.......har dom monopol för parkering av husbilar, nej verkligen inte.

Det kan inte vara som Hörmander säger i GT att campingar förlorar något, man kan inte förlora något man inte haft.....det kan däremot vara så att andra i tätorten tom. tjänar på att en husbil parkerat i tätorten. Vi har väl fri konkurrens i Sverige... det är väl ändå inte så att campingägarna bestämmer i denna fråga.

Som jag skrvit tidigare, mångfald är bättre än enfald.

/Leif

Kullen19

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025

Hej vänner,
Ju mer jag tänker på detta så är trådskaparens rubrik "husbilskriget" tyvärr allt mer passande. Vi kan se att scr och andra organisationer rustar upp och flyttar fram sina positioner. Man börjar bearbeta media och vill föra fram sitt budskap om "husbilsfusk" och att näringsidkare förlorar miljoner... Vi alla i detta forum vet hur fel detta är men vad hjälper det. Det är i massmedia/bloggartwitter/mm som slaget står. Nu i detta så verkar dét gälla västra Götaland, men var så säkra, det finns folk i branschen som väntar med spänning om denna "offensiv" kan påverka de folkvalda i länet för att sedan överföra detta till andra regioner,
Det kan om olyckan är framme sluta med att det blir förbjudet att stå på en skogsväg i Norrlands inland. Att man slår fast att det är brottsligt att parkera utan att betala överallt utom på sin egna tomt... Det finns starka ekonomiska intressen i detta.
" övernattning i fordon i hela Sverige är numera förbjudet utom på särskild anvisad plats" detta för att främja miljön/näringslivet/personsäkerheten osv....

Ett enkelt förslag till vår kära styrelse:

Att bilda en massmedia/public relation group som har till uppgift att gå i svaromål, bearbeta journalister/ och framförallt politiker när dessa frågor kommer på tal. Som kan agera direkt när det är aktuellt och som även mellan rubrikerna kan ta kontakt med media och lobba för friheten att parkera osv.
Vem vet, vi kanske behöver finnas i Almedalsveckan nästa år :)

Det är inte rimligt att kräva detta av en ordförande själv, för som debatten gick i en annan tråd, man kan inte vara "i tjänst" 24/7 i en ideel förening.

Vi kan debattera och argumentera här i vårt lilla mysiga forum hur mycket som helst men det hjälper inte vår sak ett dyft, blir som att stå med mössan i hand när husbonden kommer och sen stå i potatiskällaren och svära i sin ensamhet... Ursäkta liknelsen men det var det bästa jag kom på i hastigheten.:)

Bara mina enkla små tankar...

Håkan

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

"så många ord för att föra fram i stort sett ingenting". Men det är väl det som våra politiker ska vara bra på, att med många ord inte säga något vettigt!
Det gläder mig (fast det är så sorgligt) att du kom fram till samma slutsats som jag. Mycket struntprat och vackra fraser. Nu är det högst osannolikt att politikerna har skrivit det! Mer sannolikt är att Hörmander, inom uppdraget och mot ersättning (skattemedel), har skrivit denna övergripande affärsplan där det inte finns någon som helst tanke om att det även finns turistande husbilar. Antagligen är det så självklart för Hörmander att dessa skall in på campingar!
I alla andra EU-länder har regionsstyrelser, kommuner, campingorganisationer, m.fl. insett husbilsutvecklingens behov och möjligheter och tillvaratar denna resurs på ett effektivt sätt.
Hörmander däremot har inte ens hört klockan ringa, än mindre vet han var kläppen hänger.
Skattebetalarna får avlöna/försörja honom likaväl.
Julian

Toppen