Och allt detta tjafs och elände bara för att våra politiker inte vågar lägga skatten på det som faktiskt blir till CO2, nämligen drivmedlet...
Det har dom gjort, med råge.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Och allt detta tjafs och elände bara för att våra politiker inte vågar lägga skatten på det som faktiskt blir till CO2, nämligen drivmedlet...
Förvisso, men det jag menar är att om det nu handlar om att få ner CO2 pga användning av fossilbränsle kunde det ju verka intelligent att beskatta just det bränslet. Men det skulle förmodligen få allför obehagliga konsekvenser för politikerna.Det har dom gjort, med råge.
Förvisso, men det jag menar är att om det nu handlar om att få ner CO2 pga användning av fossilbränsle kunde det ju verka intelligent att beskatta just det bränslet. Men det skulle förmodligen få allför obehagliga konsekvenser för politikerna.
Förvisso, men det jag menar är att om det nu handlar om att få ner CO2 pga användning av fossilbränsle kunde det ju verka intelligent att beskatta just det bränslet. Men det skulle förmodligen få allför obehagliga konsekvenser för politikerna.
Eller kanske: en ännu snabbare modernisering av transporterna på landsbygde .ja, samt en ändå snabbare avfolkning av landsbygden
Problemet med detta är att det blir mycket höga kostnader som läggs på den enskilda individen med nyinköp av fordon och det är åtskilliga av dessa som helt enkelt inte har råd med detta och vad blir då alternativet?Eller kanske: en ännu snabbare modernisering av transporterna på landsbygde .
Jo, jag inser att det är här som politikerna har en svår uppgift. Men vill man - så kan man, bukar det ju heta.
/Ingvar
Problemet med detta är att det blir mycket höga kostnader som läggs på den enskilda individen med nyinköp av fordon och det är åtskilliga av dessa som helt enkelt inte har råd med detta och vad blir då alternativet?
Sen är det också mycket tveksamt vad som i slutändan är bästa alternativet i utsläppshänseende. Varför satsas det nästan obefintliga summor på bränsleutveckling och det nämns sällan som alternativ. Nästan hela den korrekta propagandan försöker trumma in att Eldrivna bilar är lösningen. Men vad drivs en eldriven bil av? Jo det är den energikälla som driver generatorn som alstrar elen som bilen drivs av och här har vi ganska höga utsläpp vid produktionen, elen hos kund i Sverige orsakar i snitt ett Co2 utsläpp runt 350 g per kW, jämför det med vad en straffskatt kostar vid ett Co2 utsläpp på 150 g vid konventionell drift.
Om alla sveriges personbilar skulle drivas med el så kommer det att gå åt 11,5TWh/år.
Vindkraften har i sverige första halvåret 2020 producerat 20TWh.
Jag gjorde för något halvår sedan en beräkning på hur mycket det skulle gå åt att driva alla transporter i landet med bränslen från skogen. Det visade sig att all årlig avverkning skulle behöva. Detta visar att jordens transportbehov inte går att lösa med odlade bränslen, det enda som kan lösa det är elektrifiering!
Och det är väl vi på landet som gynnas av elektriska fordon, billigare att tillverka (dröjer några år innan det kommer att märkas), vi bor i villa med eget eluttag och kan ladda hemma och har plats för egna solceller.
ca 70TWhOch hur många TWH/år skulle det gå åt att driva samtliga transporter?
Eu satsar ju nu på utvecklingOm alla sveriges personbilar skulle drivas med el så kommer det att gå åt 11,5TWh/år.
Vindkraften har i sverige första halvåret 2020 producerat 20TWh.
Jag gjorde för något halvår sedan en beräkning på hur mycket det skulle gå åt att driva alla transporter i landet med bränslen från skogen. Det visade sig att all årlig avverkning skulle behöva. Detta visar att jordens transportbehov inte går att lösa med odlade bränslen, det enda som kan lösa det är elektrifiering!
Och det är väl vi på landet som gynnas av elektriska fordon, billigare att tillverka (dröjer några år innan det kommer att märkas), vi bor i villa med eget eluttag och kan ladda hemma och har plats för egna solceller.
ca 70TWh
Inkluderar båt, flyg, tåg och annat
Hämtade mitt gamla inlägg och klistrar in det här igen. Hade lite fel i siffrorna här ovanför.
"Kollade lite på Gillbergs videor och fastnade för det han vurmar för, metanolen. Hur mycket skog skulle det gå åt för att täcka sveriges transportbehov? Fick fram att det används 75TWh bränsle för alla
bil, buss, entreprenad och lastbilstransporter årligen. Skulle detta översättas till granskog så motsvarar det energiinnehållet i 37,5miljoner m3 (2000kWh/m3). Den årliga avverkningen är ca 75 milj. m3. Alltså skulle hälften av all skogsråvara behövas och då är inga omvandlingsförluster medräknade,
Gillberg tyckte man kan använda grot (grenar, toppar, stubbar) men detta används ju redan i värmekraftverken så det kommer bli hård konkurrens om virket.
Ett nytt alternativ tyckte han var att odla energiskog på nedlagd åkermark. Då skulle det fordra 1 miljon hektar mark. Detta var inte så stor yta tyckte han.
Det motsvarar dock ytan på Sveriges nationalparker, totala skogsarealen i landet är 23,6 miljoner hektar så någon liten yta är det knappast.
Om man istället går över till elfordon så går det åt ca 1/4 så mycket energi dvs. 20TWh. Räknade på hur stor yta med solceller det skulle behövas och om jag räknat rätt så behövs då 10.000hektar solceller och kanske den dubbla markytan. Dvs. 2% av ytan som behövts vid energiskogsodling.
Eller så motsvarar 20TWh det elöverskott som exporterades förra året.
Detta bland annat gör mig helt övertygad om att övergången till elbilar är på gång, inte bara av klimatskäl utan även av ekonomiska skäl. Om tio år känns det lika modernt med fossilbilar som det känns att använda eldningsolja för uppvärmning idag."
Hur mycket tungmetaller går det åt för att ta bort Sveriges mikroskopiska andel av världens utsläpp?
Tesla nya fabrik i Berlin startar sin tillverkning nästa år. Model Y kommer då att ha batterier helt utan kobolt.
Sveriges mikroskopiska del av utsläppen är också utsläpp! Eller menar du att våra utsläpp är mindre miljöförstörande.
Och totalkostnaden för en elbil är redan nu i paritet med eller lägre än en fossilbil, och den ekonomiska fördelen kommer bara öka. Snart behöver inte staten gynna elbilen längre.
Håller med att pengarna ska användas där de gör störst nytta. Man kan undra varför tyska företag/fonder satsar på vindkraft i Norrland och sol i Skåne när det det finns elöverskott i Sverige med låga priser och brist på överföringskapacitet.Jag menar att det vore vida bättre att använda våra kunskaper i bra energihantering för att hjälpa andra länder som inte alls har kommit lika långt i detta (t.ex. Polen) och där utväxlingen på våra insatser mångfalt överstiger det vi får ut här i landet, där vi redan är ett av de länder som släpper ut minst. Och mikroskopiska utsläpp är just mikroskopiska utsläpp, vi står för ca 0,15% av världens utsläpp om jag minns rätt, det skulle knappast märkas
utsläppsmässigt om man raderade Sverige från världen, ändå skall vi göra enormt kostbara satsningar på att "gå före" med en massa plakatpolitik samtidigt som det behövs enorma summor för att rusta upp sjukvården, åldringsvården, försvaret skolväsendet, polisen, bostadsbyggandet m.m.
Det är något som inte stämmer!