• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbilsköp

F

F.d. 16671

Guest
Sv: husbilsköp

Värdet av Service bok är överdrivet , bättre med riktiga kvitton.
Om man dessutom köper en hyffsat ny husbil så finns ju försäkring som täcker skador på motor och vxl låda m.m.

Folk lurar sig själva genom att tro att bilen är perfekt bara för att serviceboken är ifylld , visst kanske det är bättre med full service bok än ingen alls men värdet på bilen ska inte påverkas av detta tycker jag.

Ang kamrem så skulle jag byta den oavsett vad som står i serviceboken på kvitton eller ej.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: husbilsköp

Värdet av Service bok är överdrivet , bättre med riktiga kvitton.
Om man dessutom köper en hyffsat ny husbil så finns ju försäkring som täcker skador på motor och vxl låda m.m.

Folk lurar sig själva genom att tro att bilen är perfekt bara för att serviceboken är ifylld , visst kanske det är bättre med full service bok än ingen alls men värdet på bilen ska inte påverkas av detta tycker jag.

Ang kamrem så skulle jag byta den oavsett vad som står i serviceboken på kvitton eller ej.
Håller fullständigt med.Jag byter alltid kamrem och gör service oavsett vad serviceboken säger eftersom det inte på något sätt är en garanti på vad som är gjort med bilen.Skicker säger mer om hur tidigare ägare har skött sitt fordon.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: husbilsköp

Angående detta med att byta kamrem. Skulle jag aldrig göra.

Om jag får ett kvitto från en seriös firma och på kvittot står det att dom precis har bytt kamrem.
Skulle Du byta remmen ändå?

När jag köpte min Vw buss så hade dom bytt kamremmen veckan innan. Inte ville jag lägga upp en massa tusenlappar på detta. Hade det varit "Garagenisse" som hade skrivit kvittot, ja då kommer saken i ett annat läge. Men det var kanske det du menade?
hls Kurt.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: husbilsköp

Jag hade gjort det ändå,men det beror nog på att jag inte litar på någon när det gäller bilar och skulle inte slappna av förren jag hade bytt den.Skulle gärna slippa ha den känslan.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: husbilsköp

Tur att man inte har samma "känsla "för en operation!!å behöva operera om sej själv sicket öde.

Häls Mikael o Carina
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1471

Guest
Sv: husbilsköp

Jan-Erik !

Du kanske ska ringa till verkstaden i Karlstad och be dem ringa Svenska Fiat och fråga om intervallet för kamremsbyte på din nyinköpta husbil. De siffror du uppger stämmer inte med vad Svenska Fiat svarat på frågan idag.

"Intervallet för Kamrems byten har ändrats enligt uppgift av Fiatservice i Karlstad och är nu 6 000 mil eller 3 år om denna tid uppnås före miltalet. (tidigare uppgift 9000 mil eller 5 år). "
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: husbilsköp

Hej. Har man sett Achbergs program i tv om " märkesverkstäder" .Då litar jag nog hellre på en liten verkstad. Mvh. Olle.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: husbilsköp

Ja dom tjänar nog bra på att lämna ut kortare intervall på rembyte än vad som behövs.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: husbilsköp

Ja, de va många svar på en fråga.
Nu kommer jag med en fråga?

Är det någon i denna klubb som har varit med om att Kamremmen har rasat. Jag menar i verkliga livet?

Frågas?
hls Kurt.:confused:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: husbilsköp

Ja, att Kingen har haft ett Hel--- det vet jag, men är det någon annan i klubben som har varit med om detta?
Frågas???
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: husbilsköp

Vet ett antal kamremmar som gått åt skogen och som kostat ägaren onödiga utgifter dock ingen husbil. Om man har en servicebok så måste man lita på att den som stämplat denna verkligen har gjort det dom skall. Kvitton på detta är ju bra . Men att påstå stt det inte har betydelse med ifylld servicebok tycker jag är ute och cyklar. Behöver ju inte som sagt vara märkesverkstad som utför detta men det är gott att vid ett eventuellt haveri kunna visa försäkringsbolaget att man följt serviceschemat och beviset för detta är serviceboken. Försvunna serviceböcker för mig lika med inte utförd service alt stöld av densamma och då finns det oftast polisanmälan om detta inbrott.
Varför inte sköta servicen enligt den plan som finns? den dagen man vill sälja sin bil så kan man iallafall styrka att den blivit väl omskött och servad på de intervaller som stipulerats. tryggt för nuvarande ägare och som ev köpare så är det i mina ögon ett krav. Inte kanske om ni köper en gammal bil som min från 1985 där får man gå på känsla och omdöme och kanske räkna med en del reparationer mm
mvh Bror
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: husbilsköp

Tack, BROR.
Kunde inte skriva det bättre. Du pratar precis som jag "tänker" --- ursäkta att jag skryter--- Precis vad jag vill ha fram, men du skriver det bättre än mig. Tack, Bror.
Inga fler Frågor , som dom säger i Tv rättegångar.



:twitcy::twitcy:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: husbilsköp

Kurt, har jobbat i branchen i mer än 30 år som egen företagare och har sett och hört det mesta. Folk som för egen vinning struntar att sköta om sitt fordon avseende service rostskydd mm och som ägare nr 2 3 4 fått betala för. Detta är inte riktigt klokt. Man köper fordon för hundratusentals kronor men är snål nog att inte sköta om bilen utan tänker säkert att jag skall inte ha den så länge. Detta medför att nästa ägare får betala för detta. Är det riktigt? Därav vikten med ifylld servicebok. Skulle aldrig investera massor av pengar på ett fördon som inte har full servicetäckning . Då kan jag nästan vara säker på att det kommer att kosta pengar framledes. Varför köper vi fordon för hiskliga pengar och inte har råd- alternativt struntar i att sköta om den???
// Bror
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: husbilsköp

Tack, Bror för ditt inlägg. Först vill jag säga till webadm. att varför jag trycker på Citeraknappen, det är för att jag glömmerihåg vad det står i inlägget som jag skall försöka att kommentera.
Och nu över till Bror. Ja, Bror som jag har skrivit i mina tidigare inlägg så har jag inte så mycket att tillägga. Du skriver kusligt lik det jag tänker. (ursäkta att jag skryter nu) Kanske att vi är BROR med varandra.
Skall inte kommentera detta vidare men kan bara säga att jag håller med dig till 1000 vad du skriver. Kan inte förstå att vissa personer inte litar på Vissa företag men det är en annan historia. God natt på Dig Bror och hoppas att vi ses--DÄR UTE-- hls från din Husbilskamrat Kurt.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: husbilsköp

Det tråkigaste med kamrems intervaller är att de stora "tillverkarna "inte släpper rekommenderade bytesintervaller i tid om tiden för byten är förkortade först när flertalet motorer havererat blev själv varse detta när
renault megane sänkte tiden på byte från 5 till 4 år kul för de som inte kör långt
utan byter remmen för tidens skull (skulle tro att husbilsmotorer fall för år
innan mil också)

Häls Mikael o Carina

tycker det är tråkigt när kringutrustning till kamremmen haverar innan remmen
typ vattenpump eller spännhjul,hade en gammal volvo som gick 4 remmar
på en spännrulle hur är det nu?
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: husbilsköp

Jag har rasat kamremmen i en Ford en gång i 100 km/tim.Det blev inte mycket kvar i den motorn,direkt till skrot blev det.Ny motor kostade mer än värdet på bilen.Jagade utbytesmotor i flera månader.Rasa kamrem=skittråkigt.
Anders.B
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: husbilsköp

Tror att man kan räkna med ca 6000 mil eller fem år på de flesta motorer. Det varierar ju enormt i mil mellan olika tillverkares rekommendationer. Vet inte om det skiljer i kvalitet mellan orginalremmar och typ inköpt rem hos ex.vis Mekonomen. Kostar dock ofantliga pengar i onödan om kamremmen brakar. När man byter kamrem så skall man också byte spännrullen och kanske också vattenpumpen. Ganska överkomlig kostnad vid rembyte och det kämms ganska bra att veta att detta är gjort.
Har själv havererat en VW Transporter motor pga detta för tre veckor sedan trots att remmen byttes för 6500 mil sedan. Detta kostade en ny-beg topp och med all kringutrustning mer än 12000 kr -pengar man kunde haft mycket roligare för. Plus att detta hände utanför Jokkmokk och att jag hade att ta mig hem till Järfälla!!!!!!
mvh Bror
 
Toppen