• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp och oseriösa handlare

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Ingrid o Pålle.
Jag känner inte till detta. Vilken tidigare medarbetare som av någon anledning på sin direkta mobiltelefon inte valt att svara på era samtal vet jag inte (om det nu är sant), men jag kan anta.
Ring till 010-1790700 så hjälper supporten dig med ärendet. Våra växelnummer eller anläggningsnummer känner iaf inte igen några telefonnummer om det nu varit problemet tidigare om ni inte kommit överens med någon enskild.

Mvh
John
Varför skulle det inte vara sant ?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På den bil vi fastnade för, var en justeringsspak för passagerarstolen avbruten. (Hårdhänt spekulant?)

För att kunna montera en ny spak var man tvungen att lyfta ut stolen ur bilen, och delvis demontera den. I samband med detta "glömde" man att återmontera ett vred.

Eftersom bodelsbatteriet är monterat under passagerarstolen gäller det att iakttag försiktighet – vilket inte gjordes, med två "brunna" säkringar och diverse andra fel som följd.

Efter de första resorna upptäckte vi att det var problem med både start- och bodelsbatteri, trots att bilen var endast två år gammal.

Den "säljare" som skrev ut köpeavtalet fanns inte på plats när bilen skulle levereras, utan leveransen sköttes av hans chef.

När det gäller de konstaterade felen lade vi fram ett konstruktivt förslag på lösning av problemen som skulle innebära en reducerad kostnad för Svea Husbilar, men denna antogs ej. När vi sedan informerade Svea Husbilar om vilka rättigheter vi hade enligt konsumentköplagen, upphörde all kommunikation.

Pålle
 
F

F.d. 55090

Guest
Hej alla.

Har just köpt min första husbil och är ny på detta forum. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Svea husbilar.

Tyvärr så var jag inte inne och läste på detta forum innan köpet, vilket jag kan ångrar idag. Precis som många har påpekat så försvinner Svea husbilars intresse av dig så fort du har betalat. Dom lovar att återkomma men sen händer inget.

På min bil upptäckte jag en spricka i främre kofångaren direkt när jag kom hem från utlämningen av husbilen. Hörde av mig till säljaren som bad mig kontakta svensk husbilsgaranti. Självklart täcktes inte skadan av garantin.

Sedan hörde faktiskt säljaren av sig för en gångs skull, då beklagade dom skadan och påpekade att skadan kunde nog ha uppkommit när jag körde hem. Dom upplyste mig också om att det faktiskt är en begagnad husbil jag köpt.

Ni får jättegärna läsa hela min recension av Svea husbilar på denna länk.

https://www.aajoda.com/leverans-knaus-v-liner-49793

/Nicklas
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bilen är ju begagnad så sprickor är något man kan få räkna med och inget onormalt. Är du helt säker på att den inte fanns där när du tittade på bilen?
Du kan ju även dubbelkolla med tidigare ägaren om han känner till sprickan eller kanske början till den.

Oavsett så reagerade jag över svarstiderna, återkopplingen och hur lång tid det tar att köpa en bil den vägen. Skulle jag nog aldrig klara av.
 
F

F.d. 55090

Guest
Bilen är ju begagnad så sprickor är något man kan få räkna med och inget onormalt. Är du helt säker på att den inte fanns där när du tittade på bilen?
Du kan ju även dubbelkolla med tidigare ägaren om han känner till sprickan eller kanske början till den.

Oavsett så reagerade jag över svarstiderna, återkopplingen och hur lång tid det tar att köpa en bil den vägen. Skulle jag nog aldrig klara av.

Ja absolute, visst är bilen begagnande.
Har dock inte rullat så långt endast 4500 mil.
Tyckte att jag noggrant kollade igenom bilen.

Försökt att få tag på gamla ägaren, är en dam på över 80 år i Vännäs. Har adressen men hittar inget telefonnummer någon stans.
Kanske måste skicka ett brev.

/Nicklas
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja absolute, visst är bilen begagnande.
Har dock inte rullat så långt endast 4500 mil.
Tyckte att jag noggrant kollade igenom bilen.

Försökt att få tag på gamla ägaren, är en dam på över 80 år i Vännäs. Har adressen men hittar inget telefonnummer någon stans.
Kanske måste skicka ett brev.

/Nicklas
Du måste vara helt säker på att sprickan inte fanns där när du tittade på bilen innan ditt köp. Är du det minsta osäker kan det ju vara så att den alltid funnits och att du bara missade den när du kollade skicket innan köp.
 
F

F.d. 55090

Guest
Du måste vara helt säker på att sprickan inte fanns där när du tittade på bilen innan ditt köp. Är du det minsta osäker kan det ju vara så att den alltid funnits och att du bara missade den när du kollade skicket innan köp.

Kollade upp vad konsumentköplagen säger.
Det stod följande:

”Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det”

/
Nicklas
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Frågan är också vad som är ett fel och vad som är slitage och normala skavanker på en begagnad bil. Hur gammal är bilen?
Om sprickan är av enbart kosmetisk natur behöver det inte vara ett fel. OM den sen nu dessutom kanske fanns där synligt vid köpet och du tyvärr missade den har den ju heller inte "visat sig" efteråt. Desto äldre bilen är desto mer skavanker och brister är normalt och något man får räkna med.

Om du inte vet helt säkert att sprickan absolut inte fanns där när du synade bilen och om sprickan är mest kosmetisk får du nog leva med den. :confused:
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Toppen