• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsimport

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Exakt samma utrustning måste man förstås jämföra, annars blir det ju att jämföra äpplen o päron. Vilket annat admin arbete tillkommer? Registreringskostnad för att kunna köra bilen t Sverige vill jag minnas var väldigt låg. Momsen är olika, visst, men 60’ i övervinst är inte illa det heller, dvs om man är bilhandlare.

Skulle tro att transporten till Sverige kostar minst 10.000?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Mina utgifter har vart följande på de 3 jag importerat. Flyg 2 personer 2500-3500 kr, försäkring på 2 av dem 3000 kr (3. e HB hyrde vi i 6 månader och köpte den efter det då var det en försäkring på 6 månader 10500 kr), ursprungskontroll och besiktning ca 2600 kr + , båt 1100 kr sedan diesel 1500- 2000 kr beroende på vart jag hämtade. Det plockar på lite innan dem är en svensk husbil.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Mina utgifter har vart följande på de 3 jag importerat. Flyg 2 personer 2500-3500 kr, försäkring på 2 av dem 3000 kr (3. e HB hyrde vi i 6 månader och köpte den efter det då var det en försäkring på 6 månader 10500 kr), ursprungskontroll och besiktning ca 2600 kr + , båt 1100 kr sedan diesel 1500- 2000 kr beroende på vart jag hämtade. Det plockar på lite innan dem är en svensk husbil.
Och ändå blir det en slant över. Dessutom en ok vinst till den tyska husbilsfirman. Det märkliga är ju att i Sverige blir samma bil med de kostnader för frakt o momsskillnad ändå mycket dyrare. Det som kallas överpris eller övervinst.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Exakt samma utrustning måste man förstås jämföra, annars blir det ju att jämföra äpplen o päron. Vilket annat admin arbete tillkommer? Registreringskostnad för att kunna köra bilen t Sverige vill jag minnas var väldigt låg. Momsen är olika, visst, men 60’ i övervinst är inte illa det heller, dvs om man är bilhandlare.

”Övervinst” är för mig ett nytt begrepp inom företagsamhet, förstår att du med det begreppet vill påskina att de svenska företagen tjänar för mycket pengar. Själv kallar jag det för täckningsbidrag, den marginal som handlaren kalkylera med för att täcka sina kostnader och göra vinst på sista raden. Tror inte alls att den svenska husbilsbranschen har orimliga marginaler och skär guld med täljkniv. Så har det i alla fall inte sett ut i boksluten på de branschföretag jag kollat.

Att alla handlare oavsett land/marknad och storlek har samma utgångspris är självklart inte sant. Vet inte säkert, men till att börja med tror jag att tyska handlare hoppar över ett mellanled när de handlar med tyskproducerade husbilar. Det är generalagenten som den svenska återförsäljaren handlar via, som också skall ha sin del av kakan.

Sedan är det volymerna. Självklart arbetar branschen med priser baserade på volymer och att det förekommer volymkampanjer ad hoc-mässigt är självklart. Tack och lov har inte planekonomin slagit igenom inom husbilsbranschen.

TommyD
 
Senast ändrad:

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Hemtagningskostnaden för svenska handlare "bakas in" i försäljningspriset här i Sverige!
I Tyskland redovisas och specificeras hemtagningskostnaden för varje bil i prislistan, som en tillkommande post. Avseende nyförsäljning.
Se exempel i bifogad bild.Lev_kost.JPG
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Exakt samma utrustning måste man förstås jämföra, annars blir det ju att jämföra äpplen o päron. Vilket annat admin arbete tillkommer? Registreringskostnad för att kunna köra bilen t Sverige vill jag minnas var väldigt låg. Momsen är olika, visst, men 60’ i övervinst är inte illa det heller, dvs om man är bilhandlare.


Hämtar ut tysk prislista: Fahrzeugbrief und Gasabnahme 235,- EUR

Dessutom glömde jag bort en viktig sak:

I Tyskland får kunden ofta betala för frakten från fabrik till återförsäljare (Preisangaben sind unverbindliche Preisempfehlungen ab Herstellerwerk).

I Sverige brukar priset vara detsamma, oavsett hur nära (eller långt ifrån) importören man bor.

Pålle

Tillägg: Ser att kuaiLi hann svara medan jag skrev. Ser också att inflationen varit hög i Tyskland...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hemtagningskostnaden för svenska handlare "bakas in" i försäljningspriset här i Sverige!
I Tyskland redovisas och specificeras hemtagningskostnaden för varje bil i prislistan, som en tillkommande post. Avseende nyförsäljning.
Se exempel i bifogad bild.Visa bilaga 189405
Jovisst man måste som alltid när man handlar läsa av kostnaden på sista raden. Lik förbaskat är samma bil billigare ( eller i alla fall var billigare) när alla kostnader var inräknade.
Och den tyske handlaren var likafullt nöjd med sin vinst.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Och ändå blir det en slant över. Dessutom en ok vinst till den tyska husbilsfirman. Det märkliga är ju att i Sverige blir samma bil med de kostnader för frakt o momsskillnad ändå mycket dyrare. Det som kallas överpris eller övervinst.
De som vi har handlat från är stora i Tyskland, men deras lokaler är inte nått att skryta med, 95% av bilarna står ute och inga flashiga möbler eller kontor. Där tror jag att man kan hålla kostnaderna nere.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
”Övervinst” är för mig ett nytt begrepp inom företagsamhet, förstår att du med det begreppet vill påskina att de svenska företagen tjänar för mycket pengar. Själv kallar jag det för täckningsbidrag, den marginal som handlaren kalkylera med för att täcka sina kostnader och göra vinst på sista raden. Tror inte alls att den svenska husbilsbranschen har orimliga marginaler och skär guld med täljkniv. Så har det i alla fall inte sett ut i boksluten på de branschföretag jag kollat.

Att alla handlare oavsett land/marknad och storlek har samma utgångspris är självklart inte sant. Vet inte säkert, men till att börja med tror jag att tyska handlare hoppar över ett mellanled när de handlar med tyskproducerade husbilar. Det är generalagenten som den svenska återförsäljaren handlar via, som också skall ha sin del av kakan.

Sedan är det volymerna. Självklart arbetar branschen med priser baserade på volymer och att det förekommer volymkampanjer ad hoc-mässigt är självklart. Tack och lov har inte planekonomin slagit igenom inom husbilsbranschen.

TommyD
Det är ju lite konstigt att handlare i Sverige inte ens kan gå med bra vinst trots att man tar så mycket mer betalt för samma vara.
Sen borde ju de hb handlare som samtidigt är generalagenter ha mycket lägre pris enligt din analys. Det måste väl ändå vara ovanligt.
Men det är ju bara för den som vill köpa en bil att be om en offert i resp land så får man väl ta ställning till om det är värt att betala rätt mycket mer för nöjet att hämta bilen inom Sveriges gränser.
Fast planekonomin verkar ju ligga ganska fast i alla fall om man ser på prisbilden på samma bil hos olika handlare här hemma. Tyvärr.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Nog är priserna lite i överkant i Sverige det ser man när man ser osålda bilar som är något år gammal där de sänker priset med 50000,- rakt av. De gör nog en hyfsad vinst ändå.
På tal om flådiga lokaler titta på Lindströms bilar i Enköping och Tumbo i Eskilstuna de har på några år gått från lite enklare lokaler till gigantiska och det är ju vi som betalar kalaset. Sedan tar lindströms 15% på förmedlingsuppdrag om jag inte minns fel..rena rånet!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har köpt 2 husbilar från handlare i Tyskland och jag har varje gång gjort banköverföring, dvs. ringt min bank och bett dem göra en expressöverföring. Jag hade då innan resan ner kontaktat banken och förvarnat samt fått telenr jag skall ringa. Båda gångerna har överföringen varit klar samma dag. Jag har då ringt innan kl. 12:00.

Ingen handpenning och definitivt ingen full betalning för än jag haft möjlighet att besiktiga bilen. Jag vill veta vad jag köper. Speciellt när det handlar om så mycket pengar.

Handlaren kan naturligtvis försöka trycka på och påstår att d ehar andra intressenter (för att få handpenning) men det är inget du skall låta dig luras av. SKULLE det, mot förmodan, vara sannt så får det väl bli så. Det är helt enkelt för mycket pengar för att "slarva bort". Tänk på att, så länge du inte skrivit kontrakt eller bundit upp dig med handpenning är det säljaren som är i underläge.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har köpt 2 husbilar från handlare i Tyskland och jag har varje gång gjort banköverföring, dvs. ringt min bank och bett dem göra en expressöverföring. Jag hade då innan resan ner kontaktat banken och förvarnat samt fått telenr jag skall ringa. Båda gångerna har överföringen varit klar samma dag. Jag har då ringt innan kl. 12:00.

Ingen handpenning och definitivt ingen full betalning för än jag haft möjlighet att besiktiga bilen. Jag vill veta vad jag köper. Speciellt när det handlar om så mycket pengar.

Handlaren kan naturligtvis försöka trycka på och påstår att d ehar andra intressenter (för att få handpenning) men det är inget du skall låta dig luras av. SKULLE det, mot förmodan, vara sannt så får det väl bli så. Det är helt enkelt för mycket pengar för att "slarva bort". Tänk på att, så länge du inte skrivit kontrakt eller bundit upp dig med handpenning är det säljaren som är i underläge.

Det kontrakt jag skrivit på har ju klart och tydligt vart åt båda hållen, finns det nått på husbilen som inte säljaren har tagit upp eller inte fungerar så har jag rätt att dra mig ur, skicket på HB frågar jag alltid efter och märken slitage osv... har med mig allt på papper, men aldrig vart några problem, Bilarna har vart som nya!
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag gjorde en SEPA-överföring från min bank till säljarens bank (på lånad dator).
Inloggning till Skandiabanken med Bank-ID.
SEPA-överföring var den enda varianten som Skandia erbjöd.
SEPA gick inte att få som express (i mitt fall hos Skandia).
Jag provsköt €1 ett par dagar innan nedresa, för att vara säker på att den kom fram och också se hur lång tid det tog.
Efter 5h var euron på handlarens konto.
Valutakursen var OK. Ganska låg spread på SEPA-överföringar, har jag för mig.

Kortbetalning gick inte att göra i så höga belopp - inte med något av mina kort. Dessutom skulle man fått räkna med en valutaväxlingsavgift på nånstans 1,65 - 2 %.

Jag behövde mer kontanter än jag räknat med för att få igenom tillstånd, tillfällig försäkring och tillfällig reg-plåt. Den införselförsäkring jag hade skaffat i förväg på hemmaplan accepterades inte på det tyska tillståndskontoret. Hela förloppet var lite Pang-i-Bygget-artat.

Jag gjorde överföringen efter kl 13 på dagen efter okulärbesiktning och det tog ganska precis 5h innan pengarna var på säljarens konto (~18:05). Då hade vi hunnit ge upp och åkt hem (till där vi bodde tillfälligt). Hade varit bra om den kunnat initierats lite tidigare, men jag ville inte betala innan jag var säker.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Tänk även på att ansöka om att få göra utlandsbetalningar hos er bank. Ett krav sedan terroristerna började skicka pengar.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Var på Düsseldorf mässan 2018, där hittade vi vår drömbil
I montern fanns säljare för en tysk firma och de var intresserade att sälja för export. Fick broschyrer och prislistor
När vi kom hem blev det köp av en svensklevererad bil

Efter att ha läst alla inlägg om hur billigt det blir att handla i Tyskland, så tog jag fram prislistan jag fått i Tyskland och summerade all den utrustning som fanns på den svensklevererade
Den tyska bilen blev ca. 50 kkr dyrare än min och då har jag inte räknat om momsen
Det är möjligt att det fanns utrustningspaket som gör skillnaden mindre, men som många skriver så gäller det att jämföra äpplen med äpplen
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Var på Düsseldorf mässan 2018, där hittade vi vår drömbil
I montern fanns säljare för en tysk firma och de var intresserade att sälja för export. Fick broschyrer och prislistor
När vi kom hem blev det köp av en svensklevererad bil

Efter att ha läst alla inlägg om hur billigt det blir att handla i Tyskland, så tog jag fram prislistan jag fått i Tyskland och summerade all den utrustning som fanns på den svensklevererade
Den tyska bilen blev ca. 50 kkr dyrare än min och då har jag inte räknat om momsen
Det är möjligt att det fanns utrustningspaket som gör skillnaden mindre, men som många skriver så gäller det att jämföra äpplen med äpplen
Oj vilken bra affär du gjorde! Har jag fattat det rätt så fick du exakt samma bil
50 000 billigare i Sverige än i Tyskland, trots frakt till Sverige och 6% dyrare moms m m, det låter nästan för bra för att vara sant. Undrar lite hur många husbilshandlare du var i kontakt med i Tyskland. Hur som helst grattis till en affär, som i alla fall jag tror är unik!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
2009 köpte vi en ny Eura i Ludvika. Ingen av dom offerter jag fick från Tyskland kunde slå det Ludvikapriset.
2015 köpte vi en ny Niesmann Arto i Tyskland 400 000kr under svenskt pris.
Så va som är rätt o fel får nog ligga på just den genomförda affären o inte lita på vad köpare påstår i olika trådar är rätt. Kolla priset o köp där det är billigast.
 
Toppen