• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsimport

Frankie2

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hylte
HBK-Nr
29564
Medlemskap
2024
Hej ! Jag skall importera en husbil från Tyskland och min fråga är hur har ni gjort med betalningen ??
 
W

Weckman

Guest
Betalkort om du är på plats.
Som Tommy Glader skriver, om du köper den osedd från Sverige.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det är sällsynt att de accepterar bankkort i Tyskland, så räkna med banköverföring.
Jag gjorde förskottsbetalning på en överenskommen summa och sedan var vi ense om att en banköverföring på återstoden när vi hämtade. Vi var ense om denna lösning och jag behöver inte avvakta tills slutlikvid hade kommit in på handlarens konto.
 
W

Weckman

Guest
Det är sällsynt att de accepterar bankkort i Tyskland, så räkna med banköverföring.
Jag gjorde förskottsbetalning på en överenskommen summa och sedan var vi ense om att en banköverföring på återstoden när vi hämtade. Vi var ense om denna lösning och jag behöver inte avvakta tills slutlikvid hade kommit in på handlarens konto.
Köper du från seriösa handlare (firma) i Tyskland så är det inga problem med varken Visa eller Mastercard. Amerika Express kortet är det dock problem med ännu.
Jag köper mina fordon med kort och enbart handpenningen via banköverföring. Kontanter fungerar sämre om inte alls hos bilfirmor.
Är en garanti enligt mig att betala med kortet och jag slipper en massa strul.
Men känner du minsta tvivel så kontakta din bank så hjälper dom dig.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Har importerat två husbilar från Tyskland
Den första betalade vi kontant ( ett par hundra tusen i mössan på flyg och tåg kan inte rekommenderas ,man ser kapabla rånare överallt) andra gången betalade vi hela summan i förskott kanske naivt men vi kollade upp firman så gott vi kunde innan. Det är svårt att betala med kontokort för husbilar i Tyskland , tydligen en hög avgift för bilfirmorna har jag fattat det som
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Jag skall importera en husbil från Tyskland och min fråga är hur har ni gjort med betalningen?

Och min fråga är var du köper billiga Euro, så det kan löna sig att köpa en husbil i Tyskland?
För den är väl utrustad för det nordiska klimatet! :cool:
Det har väl aldrig varit dyrare än nu, att köpa Euro!Eur_sek.JPG
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Köper du från seriösa handlare (firma) i Tyskland så är det inga problem med varken Visa eller Mastercard. Amerika Express kortet är det dock problem med ännu.
Jag köper mina fordon med kort och enbart handpenningen via banköverföring. Kontanter fungerar sämre om inte alls hos bilfirmor.
Är en garanti enligt mig att betala med kortet och jag slipper en massa strul.
Men känner du minsta tvivel så kontakta din bank så hjälper dom dig.
Handlade av auktoriserad stor ÅF för Dethleffs, så det var en seriös handlare. Tyskland är allmänt mycket sämre att acceptera betalkort oavsett du handlar stora kapitalvaror eller skall betala taxi, krogbesök.
När det gäller kontanter så är detta inget att rekommendera utan banköverföring är lösningen.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Och min fråga är var du köper billiga Euro, så det kan löna sig att köpa en husbil i Tyskland?
För den är väl utrustad för det nordiska klimatet! :cool:
Det har väl aldrig varit dyrare än nu, att köpa Euro!Visa bilaga 189392
Din fråga bygger på att svenska bilhandlare på något förunderligt vis skulle kunna köpa Euro till billigare pris än vad privatpersoner kan. Kan du förklara hur det går till? Skulle tro att de betalar samma pris för euro som alla andra. I så fall är din jämförelse inte relevant. Att euron har blivit dyrare är förstås sant, möjligen har svenska bilhandlare fått sänka sina marginaler, men det vet man först då man jämfört priset på exakt samma bilmodell i Sverige resp Tyskland. Hur svårt kan det vara?
 

Frankie2

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hylte
HBK-Nr
29564
Medlemskap
2024
Tack till er alla för era trevliga och bra svar ! Blir väl antagligen en banköverföring,men skall även kolla om handlaren tar kort. Så än en gång många Tack man sitter ju alltid och har sina små funderingar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Skulle vara intressant att veta hur mycket billigare din bil är i Tyskland. För snart fem år sen var min, som kostade ca 500’ i Tyskland, drygt 100’ billigare där än i Sverige. Av det går det att förklara ca 10’ som det kostar med frakten till Sverige för svenska handlare. Sen råkar jag veta att priset som de svenska handlarna betalar är samma som de tyska betalar. (I alla fall då). De närmare 100’ som är pålagt på det tyska priset är vad man vanligen kallar övervinst.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Skulle vara intressant att veta hur mycket billigare din bil är i Tyskland. För snart fem år sen var min, som kostade ca 500’ i Tyskland, drygt 100’ billigare där än i Sverige. Av det går det att förklara ca 10’ som det kostar med frakten till Sverige för svenska handlare. Sen råkar jag veta att priset som de svenska handlarna betalar är samma som de tyska betalar. (I alla fall då). De närmare 100’ som är pålagt på det tyska priset är vad man vanligen kallar övervinst.

Du glömde bort att momsskillnaden är ca 40.000 kr (420.000 + 19% resp. 480.000 + 25%).

Hos den tyska handlaren tillkommer registreringskostnad och en del annat administrativt arbete, och dessutom är det ju inte säkert att utrustningsnivån är exakt densamma.

Pålle
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du glömde bort att momsskillnaden är ca 40.000 kr (420.000 + 19% resp. 480.000 + 25%).

Hos den tyska handlaren tillkommer registreringskostnad och en del annat administrativt arbete, och dessutom är det ju inte säkert att utrustningsnivån är exakt densamma.

Pålle
Exakt samma utrustning måste man förstås jämföra, annars blir det ju att jämföra äpplen o päron. Vilket annat admin arbete tillkommer? Registreringskostnad för att kunna köra bilen t Sverige vill jag minnas var väldigt låg. Momsen är olika, visst, men 60’ i övervinst är inte illa det heller, dvs om man är bilhandlare.
 
Toppen